• 0

artikel stamrechtovereenkomst

Wie kan mij vertellen wat het volgende artikel in een stamrechtovereenkomst voor uitwerking heeft in de praktijk, ik heb begrepen dat dit bedoeld is om de opstartkosten te dekken maar wat betekent dit precies in de praktijk! Als je n.l. een beschikbaar bedrag hebt van 200.000 euro in de stamrecht praat je toch over 10.000 euro, dat vind ik toch wel wat.

Dank alvast voor de te nemen moeite.

 

 

“Het beschikbare bedrag wordt bij aanvang verminderd met een zakelijke kosten- en winstopslag van 5% met een maximum van 20.000 euro”.

 

Groet,

 

Theo

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Theo,

 

Deze bepaling ziet op het zakelijk handelen van de BV versus diens DGA (jij). Jouw BV treedt op als verzekeraar van jouw periodieke uitkeringen. Dat vereist dat er zakelijk gehandeld moet worden.

 

Had je jouw ontslagvergoeding bij een verzekeraar ondergebracht, dan had die verzekeraar kosten voor afsluiting en jaarlijkse kosten in rekening gebracht. De fiscus stelt dus dat een stamrecht BV zich ook op die wijze moet opstellen jegens diens DGA (dus 5% eenmalig en 0,5% jaarlijks). Daarbij is de regeling van de fiscus nog aanzienlijk gunstiger, omdat verzekeraars veelal 8% aflsuitprovisie en 1 tot 3 % jaarlijkse kosten in rekening brengen.

 

Ik kan dit het makkelijkst uitleggen door te kijken naar wat een verzekeraar doet.

 

Je stort 200K. De verzekeraar haalt daar de afsluitprovisie af (stel 5%), zodat ze de polis openen met 190K. Jaarlijks krijg je een rente van (stel) 4,5% gegarandeerd. Daarvan neemt de verzekeraar jaarlijks 0,5% kosten, zodat je netto groei van de poliswaarde 4% per jaar bedraagt. Op basis van deze gegevens, kan de verzekeraar nu al bepalen wat het eindvermogen bij (stel) 65 jaar is en dus ook hoe hoog de periodieke uitkeringen per maand worden vanaf 65. Rendement, kosten, looptijd en initieel bedrag liggen immers vast.

 

Vervang nu de verzekeraar door jouw BV (wat in realitieit ook het geval is).

 

Voor de bepaling van de uiteindelijke periodieke uitkeringen moet de BV dus dezelfde opzet hanteren. Alleen is het verschil dat jij 200K stort en de BV ook echt 200K krijgt en daarmee rendement gaat maken. De afsluitkosten en jaarlijkse kosten blijven immers in de BV!

 

Echter, voor de bepaling van de hoogte van de periodieke uitkeringen moet de BV dus rekenen als een verzekeraar. De hoogte van de periodieke uitkeringen wordt dus bepaald door:

 

Hoogte ontslagvergoeding min 5%. Voorts jaarlijks verhoogd met een X rendement (U- of T-rendement, 5 jaars staatsrendement of gewoon (thans) 4%) min 0,5% kosten. Oftewel: door rekening te houden met deze kostenopslagen wordt het uiteindelijk uit te keren maandbedrag lager en de jaarlijkse dotatie/oprenting dus ook.

 

Dit staat dus los van de wijze waarop jouw BV zelf rendement maakt.

 

Echter, de jaarlijkse dotatie/oprenting is fiscaal aftrekbaar en wordt zodoende dus aan banden gelegd.

 

Hopelijk is deze complexe materie zo duidelijk en anders lees ik het wel.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Ik had al gehoopt dat jij mijn vraag zou beantwoorden, hier ben ik erg blij mee, erg veel dank hiervoor.

Net wat je zelf zegt het is inderdaad een complexe materie de enige vraag die over blijft is de volgende.

Jij geeft een formule aan over de periodieke uitkeringen, wil jij zo vriendelijk zijn, uit te gaan van 200 k, hoe die periodieke uitkeringen minimum of maximum er ongeveer uit kunnen zien. Overigens v.w.b. de sterftekans, ik ben 58 jaar ook niet geheel onbelangrijk in deze materie volgens mij. Wat overigens mijn bedoeling is, als het zover is, dat deze stamrecht b.v. dient als inkomensoverbrugginging tot mijn 65e jaar.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de te nemen moeite.

 

Groet,

 

Theo

Link naar reactie
  • 0

Hoi Theo

 

Dat is wel wat gecompliceerd omdat ik niet weet op welk rendement jouw oprenting loopt (U of T, staatsobligaties of gewoon 4% actuarieel).

 

Als ik die laatste neem, dan heb je vanaf 65 recht op +- € 24.000 levenslang of tot dat de BV leeg is. Verkort je de duur van de uitkeringen, dan stijgt het jaarbedrag uiteraard.

 

Nu je 58 bent, valt de sterftekans van 1% binnen 12 maanden mocht je besluiten om de uitkeringen meteen in te laten gaan. Na 12 maanden kun je deze dus weer stopzetten. Vanaf 65 moet er een uitkering komen die de voorzieningen op termijn op nihil zet, behoudens overlijden voor de einddatum.

 

Hopelijk heb je hier een beetje een goed beeld mee.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

Alweer dank voor het antwoord, het blijft ingewikkeld, ik zal je mijn situatie uitleggen.

Als ik op ’n gegeven moment met ontslag ga krijg ik een ontslaguitkering, hoogstwaarschijnlijk zonder recht op WW. Mijn enige inkomensbron wordt dan deze uitkering.

Ik dacht natuurlijk aan een stamrecht B.V. omdat je deze zelf in beheer hebt, ik vind het te riskant om een dergelijk bedrag zo maar uit handen te geven aan VerzMIJ en dan maar afwachten wat men voor kosten in rekening brengt.

Vanaf mijn ontslagdatum wil ik het stamrecht laten uitkeren tot mijn 65e jaar, vanaf dat moment krijg ik genoeg pensioen+AOW, dat plaatje heb ik al (ik werk bij een grote bank en mijn gegevens kan ik online benaderen op een pensioenplanner erg mooi), dus heb ik het stamrecht niet meer nodig, die mag van mij op dat moment op nihil staan.

Het enige moeilijke van alles vind ik de bepaling van je maandelijkse uitkering, deze moet 7 jaren worden gedaan.

Graag weer je reactie en alvast dank hiervoor.

 

Groet,

 

Theo

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Theo

 

Ik gok dat je met de huidige stand van zaken wat onrustig op je stoel zit bij de bank.

 

Ik maak er geen sport van om voor iedereen actuariële berekeningen te maken ;), maar gezien jouw situatie een uitzondering derhalve:

 

Bij 200K inleg, jouw leeftijd en alles op in 7 jaar, bedraagt de uitkering ongeveer 32K per jaar bruto!

 

Hopelijk heb je daar voldoende aan.

 

Groet

en sterkte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hoogte ontslagvergoeding min 5%. Voorts jaarlijks verhoogd met een X rendement (U- of T-rendement, 5 jaars staatsrendement of gewoon (thans) 4%) min 0,5% kosten. Oftewel: door rekening te houden met deze kostenopslagen wordt het uiteindelijk uit te keren maandbedrag lager en de jaarlijkse dotatie/oprenting dus ook.

 

 

Groet

Joost

 

 

Hi lui,

ik vraag me af of die 0,5% ook geldt wanneer je volgens U of T rendement de stamrechtverpliching oprent. In de modelovereenkomst van de belastingdienst wordt die link niet gelegd namelijk. Hier lijkt alleen de eenalige 5% van toepassing. Wel wordt er gerept over de 0,5% bij het alternatief, nl bij "beleggingsvariant".

 

Zie hier uit het model van de belastingdienst:

 

Artikel 4 Bepaling beschikbare som en hoogte uitkeringen

 

De omvang van de periodieke uitkeringen is afhankelijk van de op ingangsdatum beschikbare som en de op dat moment voor dergelijke uitkeringen geldende verzekeringstarieven.

 

a.   De op ingangsdatum van de periodieke uitkeringen beschikbare som zal als volgt worden vastgesteld:

-   het door partij A ontvangen bedrag van de schadeloosstelling, groot € ………. (bedrag schadeloosstelling) wordt verminderd met een eenmalige kosten- en winstopslag van € ………..(5% met een maximum van € 20.000);

het na aftrek van de eenmalige kosten- en winstopslag resterende bedrag van de schadeloosstelling wordt verhoogd met een samengestelde intrest van ….. % per jaar (het U- of T-rendement of een ander tarief dat door een professionele verzekeraar wordt gehanteerd), zijnde het tarief dat geldt op de ingangsdatum van deze overeenkomst;

 

 

(Alternatief:)

het na aftrek van de eenmalige kosten- en winstopslag resterende bedrag van de schadeloosstelling zal door partij A op door partij B aan te geven wijze worden (her)belegd. De met de gekozen beleggingen behaalde netto rendementen worden toegevoegd aan het saldo van de beleggingen. Partij A zal de beleggingen zodanig administreren dat de beleggingen en de daarop te behalen netto rendementen duidelijk kenbaar en herleidbaar zijn. De beleggingen zullen bestaan uit aan een effectenbeurs genoteerde waarden, spaarrekeningen of deposito's bij een kredietinstelling dan wel een combinatie van deze beleggingsvormen. De waarde van de beleggingen wordt jaarlijks verminderd met een administratievergoeding voor Partij A. De administratievergoeding bedraagt 0,5% van de waarde van de beleggingen ultimo het jaar.

 

Zie ook:

http://www.belastingdienstpensioensite.nl/Modelstamrechtovk.%20Belastingdienst%20uitgesteld%20april%202008%2008-651-2.doc

 

Kan iemand uitsluitsel geven of die 0,5% dus ook geldt indien volgens U rendement wordt opgerent.

Voor een nieuwe stamrecht BV per 1/1/2009 zou gem. U rendement 2008 van 4.24% kunnenworden gebruikt, volgens

http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/statistische_data/rendementen/u_rendement.asp

Kan iemand mij vertellen of je dit % dus zolang de overeenkomst loopt kan/moet gebruiken? Of mag/moet dit op termijn worden aangepast aan evt. nieuwe (fiscale) inzichten?

 

 

Dank alvast.

Erwin

 

 

 

 

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Hoi Erwin

 

Het is inderdaad niet duidelijk. Fiscus schrijft op haar site niets over de 0,5% afslag bij U en T rendement, maar in correspondentie met inspecteurs is dit weldegelijk aan de orde geweest.

 

M.i. heb je een pleitbaar standpunt als je de 0,5% achterwege laat.

 

Als je met U of T rendement werkt, moet je ook elk jaar het percentage gebruiken dat bij het boekjaar hoort. Dus over 2009 valt nog niets te zeggen! De oprenting bereken je ook achteraf pas bij het jaarwerk.

 

Groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie Joost!

Ook hier zou je m.i. wellicht nog kunnen pleiten voor niet aanpassen (in ieder geval niet jaarlijks), want model zegt:

 

......wordt verhoogd met een samengestelde intrest van ….. % per jaar (het U- of T-rendement of een ander tarief dat door een professionele verzekeraar wordt gehanteerd), zijnde het tarief dat geldt op de ingangsdatum van deze overeenkomst;

 

Of is die (verplichte) jaarlijkse wijziging/aanpassing waar jij op doelt gebaseerd op wat anders?

 

Erwin

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik reageer op een oud bericht maar ik kwam het tegen toen ik zocht op dit onderwerp "u rendement en artikel 4".

 

Ik zit met dezelfde vraag: waar leg je je op vast als je in je ovk een rendement noemt waarvan je je maar moet afvragen of je het haalt en wat elke 2 weken (u rendement) wijzigt? Wie kan voorspellen wat je rendement is? En krijg je 'straf' als je het percentage niet 'haalt'?

Kortom wat is de relevantie van zo'n statement in de model ovk?

 

Ik voel me zelf wat meer senang bij het alternatief, dus dat je krijgt:

 

a. De op ingangsdatum van de periodieke uitkeringen beschikbare som zal als volgt worden vastgesteld:

-   het door partij A ontvangen bedrag van de schadeloosstelling, groot € XXX wordt verminderd met een eenmalige kosten- en winstopslag van € (5% van XXX);

het na aftrek van de eenmalige kosten- en winstopslag resterende bedrag van de schadeloosstelling zal door partij A op door partij B aan te geven wijze worden (her)belegd. De met de gekozen beleggingen behaalde netto rendementen worden toegevoegd aan het saldo van de beleggingen. Partij A zal de beleggingen zodanig administreren dat de beleggingen en de daarop te behalen netto rendementen duidelijk kenbaar en herleidbaar zijn. De beleggingen zullen bestaan uit aan een effectenbeurs genoteerde waarden, spaarrekeningen of deposito's bij een kredietinstelling dan wel een combinatie van deze beleggingsvormen. De waarde van de beleggingen wordt jaarlijks verminderd met een administratievergoeding voor Partij A. De administratievergoeding bedraagt 0,5% van de waarde van de beleggingen ultimo het jaar.

 

--Raymond

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Raymond

 

Een te hoge oprenting kan betekenen dat je je 18K aandelenstorting opeet. Kom je daarna nog te kort, dan zul je (belastingvrij) de voorziening moeten afwaarderen (uitkeringen kwijtschelden).

 

Een lage oprenting zal waarschijnlijk een winstreserve (na 20% VPB) veroorzaken die als dividend uitgekeerd kan worden tegen 25% IB.

 

De optie die jij kiest, is daarin wel de gulden middenweg omdat de BV (c.p.) op die manier nooit verlies zal maken, maar altijd een klein winstje.

 

Als je meer wilt weten hierover PM me dan even, omdat de foscus van HL niet ligt op stamrecht BV's en we dit topic daarom op slot doen.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.