• 0

Order rechtsgeldig zonder handtekening?

Hoe zit het met de rechtsgeldigheid van een order wanneer er geen handtekening is geplaatst? We hebben een order formulier en daar plaatsen mensen hun handtekening. Maar ze kunnen het ook doormailen, echter hebben veel mensen geen digitale handtekening.

 

We kregen het verzoek om een Excel bestand te sturen met daarop alle producten en prijzen zodat ze dit eenvoudig kunnen invullen en terugmailen. Echter hebben we dan geen handtekening. Is de e-mail dan een soort van bindende overeenkomst?

 

Ik hoop dat iemand dit weet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert-Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn je klanten particulieren of bedrijven? Bedrijven kunnen een printje met handtekening faxen, dan kan het orderproces al starten.

 

Een andere mogelijkheid is eerst betalen, dan leveren. In combinatie met een teruggemailde bestellijst of order is dat al een stuk betrouwbaarder.

 

Email alleen zich is zo makkelijk manipuleerbaar dat dat niet voldende zekerheid biedt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om bedrijven. Veel kleine independant retailers maar ook grotere Europese ketens. Het gaat veel mensen gewoon om het gemak van het invullen en terugmailen. Het eerst printen, handtekening plaatsen en dan doorfaxen is voor veel mensen tegenwoordig gewoon veel moeite en zeker als je een winkel hebt waar je zelf in werkt en verder bijna geen personeel hebt dan is het gewoon vervelend natuurlijk.

 

We hebben over het algemeen een 30 dagen betalingstermijn, sommige klanten betalen wel vooruit.

 

Het enkel mailen van het excel bestand per mail met daarbij een kort schrijven van die persoon is dus niet voldoende om iets te ondernemen mocht er iets mis gaan?

Link naar reactie
  • 0

...

Het enkel mailen van het excel bestand per mail met daarbij een kort schrijven van die persoon is dus niet voldoende om iets te ondernemen mocht er iets mis gaan?

 

Nee, dat is niet voldoende. De bewijslast (als het zover komt) zal niet voldoende zijn. Uit serviceoverwegingen kun je emailorders wel accepteren, maar je loopt een risico. Of dat het waard is moet je zelf inschatten.

 

Nog een mogelijkheid: maak een bestelformulier op je website, en laat dit via email bevestigen. Dan heb je al 2 dingen. Totdat er een algemeen geaccepteerde electronische handtekening is, zal het aanmodderen blijven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Aangezien de overeenkomst nog steeds vormvrij is, is een niet-getekende order net zo rechtsgeldig als een getekende. Er zou echter wel een bewijsprobleem kunnen ontstaan.

 

Als er geleverd wordt met een handtekening voor ontvangst, is dit probleem al ondervangen. Verder zou u kunnen overwegen orderbevestigingen per fax te verzenden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.