• 0

RFID Webinar

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zrrski,

 

De auto ID industrie is "onzichtbaar" maar erg geavanceerd. ID staat voor identificatie. De eerste en nog steeds grootste standaard is de barcode. Zelf ben ik een grotere fan van de barcode dan van RFID simpelweg omdat de standarisatie van de barcode vanaf het begin strak word bewaakt. Verder de kostprijs van een barcode is nihil. Ook is de installed base enorm met miljoenen unieke barcodes op producten.

 

RFID tags zijn en blijven nog steeds duur, ook al buzzen regelmatig de vindingen die een echte doorbraak zouden moeten betekenen over het internet. RFID heeft nog teveel "standaarden" waarbij de belangen van de diverse producenten van de tags groot zijn. Grote voordeel is natuurlijk dat RFID naast identificatie ook de beveiligings functie in zich heeft. Ook kunnen bepaalde tag standaarden ook veel data herbergen en ook gedurende logistieke processen data opnemen; zo zijn in productie processen van auto's over het hele traject informatie opgeslagen over wie wat waneer heeft gedaan.

 

De barcode en de RFID hebben beide de oorsprong in de logistieke sectoren en hebben hun toepassingen gevonden in retail, productie, bagage afhandeling, postsorteren, ziekenhuizen, etc. Dat vind ik persoonlijk interessant want deze high tech omgevingen staan bekend om de hoge rate van betrouwbaarheid; ooit een kassasysteem of scanner niet zien werken?

 

Zelf als mens machine intereactie specialist vind ik de gebruikers processen van het barcode scannen en RFID tag readen zeer interessant omdat het beide intiuatieve processen zijn die een heel keten aansturen aan logistieke processen en handelingen in de back- en front office. Het lezen van een RFID tag is nog intuitiever omdat richten op de barcode met een scanner niet meer nodig is; je kunt dus in een keer een hele schap met producten te lezen of een heel palet of een hele container.

 

In de toekomst zal er toch een goedkope standaard komen voor de RFID. De grote verwachtingen die men heeft gaan onderandere over Embedded Codes; dus elk product word uitgeleverd met een eigen unieke indentificatie.

De recente Benetton case leert ons echter dat men toch erg bang is voor privacy want met een embedded code in je broek kan men je tracken en tracen in het winkelcentrum :-) De huidige stand van zaken bied al heel veel mogelijkheden voor innovatieve en geoptimaliseerde services, de tijd leert wel waar het naar toe gaat.

 

Eventjes wat links voor de geinteresseerden;

http://www.aimglobal.org/

http://www.ean.nl/

http://www.rfidjournal.com/

 

Ik hoop dat je wat wijzer geworden ben :-)

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.