• 0

Eenmanszaak, tweedehandsauto en BPM?

Allen,

Onlangs ben ik een eenmanszaak gestart.

Nu wil ik mijn privé-auto inruilen voor een tweedehandsauto die nog 'in de BTW' zit.

Hiervan kan ik dus de BTW terugvorderen.

 

Twee vragen:

1. Nu 'puntje bij paaltje komt', heeft de garage mij een voorstel gedaan qua prijs, die voor mij onduidelijk is.

Hij legt het als volgt uit:

-Op een tweedehandsauto in de BTW zit een 'restwaarde BPM'. (is dit zo????). Hierover kan je geen belasting terug vorderen. Dus: van het nettobedrag éérst de restwaarde BPM aftrekken, dan over dat bedrag de BTW rekenen, vervolgens de restwaarde er weer bij op, dat is dan de prijs van de auto.

Ik begrijp het niet, kan iemand me dit uitleggen, of klopt het niet?

 

2. De auto is in januari 15 jaar oud. Vanaf dan wordt dus de bijtelling over de dagwaarde (of hoe noemt de BD dit?) gerekend. Gunstig dus. Alleen de resterende maanden zullen we dus de bijtelling over de cataloguswaarde moeten betalen. Dat zal fors zijn, kunnen we er ook voor kiezen om deze komende maanden géén bijtelling te betalen, en dus geen privékilometers te rijden, en vanaf januari voor de bijtelling te gaan, of???

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allen,

Onlangs ben ik een eenmanszaak gestart.

Nu wil ik mijn privé-auto inruilen voor een tweedehandsauto die nog 'in de BTW' zit.

Hiervan kan ik dus de BTW terugvorderen.

 

Twee vragen:

1. Nu 'puntje bij paaltje komt', heeft de garage mij een voorstel gedaan qua prijs, die voor mij onduidelijk is.

Hij legt het als volgt uit:

-Op een tweedehandsauto in de BTW zit een 'restwaarde BPM'. (is dit zo????). Hierover kan je geen belasting terug vorderen. Dus: van het nettobedrag éérst de restwaarde BPM aftrekken, dan over dat bedrag de BTW rekenen, vervolgens de restwaarde er weer bij op, dat is dan de prijs van de auto.

Ik begrijp het niet, kan iemand me dit uitleggen, of klopt het niet?

 

2. De auto is in januari 15 jaar oud. Vanaf dan wordt dus de bijtelling over de dagwaarde (of hoe noemt de BD dit?) gerekend. Gunstig dus. Alleen de resterende maanden zullen we dus de bijtelling over de cataloguswaarde moeten betalen. Dat zal fors zijn, kunnen we er ook voor kiezen om deze komende maanden géén bijtelling te betalen, en dus geen privékilometers te rijden, en vanaf januari voor de bijtelling te gaan, of???

 

Bedankt!

 

 

Hoi Mir,

 

Waarom laat je de auto niet op 16 januari 2009 op kenteken zetten? De rest BPM is na 9 jaar nog maar 10%, dus daar zal het nadeel niet in zitten.

 

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hij staat al op kenteken, de auto is in 2001 al ingevoerd, dus al langere tijd op Nederlands kenteken.

Daarom begrijp ik het hele BPM-verhaal niet ???

 

daarbij kom ik er net achter dat de auto pas 18 april 15 jaar oud is, dus niet januari.

 

Bedankt alvast voor de reactie!

Link naar reactie
  • 0

Over de BPM wordt geen btw gerekend. Bij aanschaf van een tweedehandsauto moet rekening gehouden worden met de rest-BPM, die is net zo hoog als de BPM die je zou moeten betalen als je de auto in zou voeren. Over die rest-BPM betaal je geen btw. Als ondernemer maakt dat niet uit, want die btw vraag je toch terug, is gewoon een kasrondje.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.