• 0

DGA minderheidsbelang LB en sociale Premie

Hi all,

 

Ik ben gevraagd toe te treden in een BV(20%), daarvoor start ik een personal holding waar ik de te verkrijgen aandelen in stop.

Vanuit deze PH verhuur ik mijzelf aan de werkmaatschappij. Daarvoor ontvang ik een managementfee.

 

Echter ik heb een minderheidsbelang en ben dus ook niet in staat eigen ontslag tegen te houden.

Dit betekend dat ik verplicht verzekerd moet zijn in de werkmaatschappij.

Mijn vraag: is het onddanks het feit dat ik verplicht ben verzekerd mogelijk om dit via een management fee constructie te regelen?

Ik wil mijzef vanuit de PH een salaris geven die voldoet aan alle regeltjes daaromtrend, dit zou ook betekenen dat afdracht van loonbelasting en werkgeverslasten vanuit de PH moet regelen.

 

Op zich een vreemde constructie sociale verzekeringen vanuit werkmaatschappij en LB, werkgeverslasten vanuit PH.

 

Mag dit??

 

Heb zoekfunctie uitgebreid getest maar geen specifiek antwoord gevonden op dit geweldige forum.

 

Dank voor reactie

 

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Michael

 

Hier worstelen veel DGA's mee. Wel een 100% belang in de eigen holding, maar een minderheidsbelang in de werk BV. De managementovereenkomst kan dus opgezegd worden.

 

Ergo: in jouw holding niet verplicht verzekerd, maar via de werk BV wel. Dan vindt er een splitsing plaats van loonheffing en premieheffing. De werk BV betaalt de premieheffing over jouw salaris, dat je uit jouw holding geniet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost dank voor helder antwoord.

 

Even kijken of ik het goed heb begrepen.

managementfee overbodig omdat er een arbeidsrelatie is met de werkmaatschappij.

werkmaatschappij draagt premie sociale verkeringen af en personal holding draagt de loonbelasing.

 

Thnx en groet,

 

michael

Link naar reactie
  • 0

 

 

Even kijken of ik het goed heb begrepen.

managementfee overbodig omdat er een arbeidsrelatie is met de werkmaatschappij.

werkmaatschappij draagt premie sociale verkeringen af en personal holding draagt de loonbelasing.

 

 

Hoi Michael,

 

Man. Fee is niet overbodig. Daaruit betaal je immers jouw salaris in de holding. Alleen de werk BV draait op voor de sociale premies.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Ik zit met exact dezelfde kwestie.

Laatste advies dat ik kreeg, was een VAR en vrijwaringsbrief naar de werkmaatschappij te sturen, waarna de premie niet meer betaald zou hoeven worden door werkmaatschappij.

Enig idee of dat een werkbare constructie zou zijn?

Uitgangspunt is dan eigenlijk dat de werkmaatschappij premie betaalt voor iets dat nooit tot uitkering kan leiden.

Nick

Link naar reactie
  • 0

Ja, VARDGA zou dat zijn.

En nee, juist geen loondienst, maar dat zul je ook niet bedoelen, denk ik.

Eea wordt kennelijk wel geinterpreteerd als arbeidsrelatie, omdat 20% een minderheidsbelang is. En dan zijn de premies sv voor rekening van en te organiseren door de werkmaatschappij. Zo zit het nu in elkaar, begrijp ik.

Bedankt!

Nick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.