• 0

Belangenverstrengeling tijdens ontwikkeling bedrijf/ website

Beste forumleden,

 

Ik ben op dit moment nog fulltime in loondienst bij een groot internationaal consultancy en IT bedrijf. Ik heb echter plannen om op termijn een internetbedrijf te gaan starten op het gebied van zakelijke dienstverlening voor het MKB.

 

Om alles op te zetten en met name de website te laten ontwikkelen kost +/- 4 maanden. Als ik nu zou beginnen met het daadwerkelijk laten ontwikkelen van de site, betekent dat er op z'n vroegst pas medio Q1 2009 sprake is van een onderneming die ook echt bestaat (website die in de lucht is en hopelijk inkomsten genereert).

 

Tot op heden gaat alles in de avonduren en weekenden en met het opnemen van vakantiedagen is het goed mogelijk om de opbouwfase te realiseren. Nu heb ik mijn werkgever op de hoogte gebracht van mijn ideeën, maar daar wordt zeer afwijzend op gereageerd onder de argumentatie dat er sprake is een risico op belangenverstengeling en men verwacht dat als ik de plannen ook daadwerkelijk ga doorzetten per direct ontslag neem/ krijg.

 

Nu ben ik het sowieso niet eens met de belangenverstrengeling omdat zowel qua business als markt dat helemaal niets te maken heeft met mijn huidige werkzaamheden en business werkgever, maar tijdens de ontwikkelingsfase van 4 maanden is er toch helemaal geen sprake van enige vorm van belangenverstrengeling omdat er nog gewoon niets is (behalve een website in een ontwikkel-omgeving)?? Daarnaast kan ik ook prima mijn huidige werkzaamheden blijven uitvoeren de komende maanden en wil ik graag blijven doen.

 

Over mijn functioneren bestond totdat ik de vraag stelde geen enkele twijfel, zelf nog een extra tussentijdse bonus gehad afgelopen zomer en een promotie voor 2009 beloofd (alhoewel ik toen al bezig was mijn plannen te toetsen in de markt en mogelijke partners te spreken, maar dat heb ik altijd strikt gescheiden weten te houden).

 

Kortom: kan de werkgever eisen dat ik per direct ontslag neem/ krijg als ik de plannen toch doorzet en de website ga laten ontwikkelen (ik moet toch zelf weten waar ik mijn geld aan uit geef)? Ik heb namelijk niet de financieel middelen ter beschikking om een aantal maanden zonder inkomsten te zitten en de investering te doen om het bedrijf op te zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan een werkgever zo eisen dat je zelf ontslag neemt? Als ze er grond toe hebben, dan kunnen ze je wel ontslaan. Natuurlijk kan het allemaal wel onaangenaam worden als dat niet direct gebeurt en je niet zelf weg gaat.

Staat er misschien ook in je contract dat je neven-inkomsten moet melden aan de werkgever? Dan had je het t.z.t. toch moeten melden.

 

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

In het arbeidscontract staat het onderstaande opgenomen mbt nevenactiviteiten.

 

Zonder schriftelijke toestemming van de directie is het de medewerker niet toegestaan buiten het dienstverband met werkgever, al of niet tegen vergoeding, werkzaamheden te verrichten die de belangen van werkgever kunnen schaden.

De volgende bepalingen zijn hierbij van belang:

 

[*]De belangenbeoordeling wordt door de werkgever gedaan, waarbij de uitkomst onderbouwd kenbaar wordt gemaakt aan de medewerker;

[*]De medewerker meldt bij zijn manager dat hij voornemens is om nevenwerkzaamheden te gaan verrichten, of, bij indiensttreding, reeds verricht, met daarbij een beschrijving van de aard en omvang van de nevenwerkzaamheden, de plaats(en) en de tijd(en) van uitvoering, de contacten met klanten indien commerciële activiteiten worden ondernomen en het al dan niet betaald zijn van de nevenwerkzaamheden;

[*]Aan de toestemming voor het verrichten van nevenwerkzaamheden kunnen voorwaarden worden verbonden, waaronder het (periodiek) opvragen van een opgave van alle (bruto) inkomsten die voortvloeien uit het verrichten van de nevenwerkzaamheden en/of het afdragen van inkomsten, geheel of gedeeltelijk.

 

Volgens mij hou ik keurig aan de bepalingen en vraag de werkgever om een beoordeling. De reactie is niet onderbouwd en alleen maar stellingname dat er een risico is op belangenverstrengeling. Er is nog helemaal niets gebeurd en de komende maanden gebeurt ook er niets wat de belangen van werkgever op welke wijze dan ook zou kunnen schaden.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook een concurrentiebeding? Ik neem aan dat jouw beoogde klandizie in het MKB ook niet dezelfde zijn als de klanten van je huidige werkgever? Daar doet een werkgever meestal het moeilijkste over en dat is ook wel logisch.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Mijn concurrentiebeding/ relatiebeding zegt het volgende:

 

De medewerker, wiens dienstverband met werkgever is geëindigd, dient, na het einde van het dienstverband, een redelijke mate van zorgvuldigheid te betrachten jegens werkgever. Het (doen) verrichten van werkzaamheden die liggen op het terrein van de werkzaamheden van werkgever in de ruimste zin van het woord, voor eigen rekening of via een derde, bij, ten behoeve van, of gericht op relaties van werkgever waarmee de medewerker namens werkgever in het jaar voorafgaande aan de beëindiging van het dienstverband op enigerlei wijze in contact is geweest, is gedurende een periode van één jaar, vanaf het moment dat de arbeidsovereenkomst is geëindigd, zonder schriftelijke toestemming van werkgever niet geoorloofd. Deze toestemming zal slechts worden verleend, indien voldoende zekerheid kan worden verkregen, dat de belangen van werkgever niet zullen worden geschaad door vorenbedoelde werkzaamheden. Een lijst van dergelijke relaties van werkgever zal bij het einde van het dienstverband door werkgever worden opgesteld.

 

Ter indicatie: ik ben op dit moment accountmanager en commercieel verantwoordelijk voor de (global) dienstverlening van mijn werkgever voor een van de sectoren van onze nationale electronica gigant in het Zuiden des lands. Heeft dus mijns inziens op geen enkele wijze ook maar iets te maken met wat ik wil gaan (zowel qua branche als dienstverlening)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo'n typische doorworstelde juridische clausule waarbij alle eventualiteiten gecovered lijken te zijn... Vooral dat "in de ruimste zin van het woord" is altijd irritant. Dan houdt het principe van wat redelijk is gelijk op.

Ik zou het eens voorleggen aan een jurist. Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?

 

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.