• 0

Wel of geen BTW doorberekenen aan Nederlandse klanten bij importeren?

Hallo,

 

Stel ik koop bij een Belgische groothandel een feestjurk in. Ik betaal daarvoor 100 euro en er komt geen BTW bij omdat het een levering is uit het buitenland.

 

Nu wil ik die jurk in Nederland verkopen voor 200 euro aan een particulier. Moet ik er dan 19% BTW opleggen? Zodat ik de jurk dus aanbied voor 238,00 euro?

 

Werkt dat zo?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de btw verlegd is, dan hoef je geen Belgische btw te betalen, maar dan moet je wel Nederlandse btw betalen terzake van de verwerving. Die kun je gelijk weer aftrekken, waardoor er geen geld heen en weer gaat, het staat op dezelfde aangifte. Maar het is dus (formeel) niet zo dat je geen btw betaalt.

 

Bij de verkoop moet je dan ook gewoon btw in rekening brengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee, volgens mij snap je het niet goed.. (of ik jou niet.. ;D)

 

Als je binnen Europa maar buiten Nederland iets koopt, dus zoals bij de belgische groothandel, dan wordt er geen btw doorberekend aan jou.

Jij moet bij de BTW aangifte echter wel deze inkoop met de daar normaal bij horende btw aangeven, en dat mag je vervolgens ook weer meteen aftrekken in dezelfde aangifte.

 

Bij de verkoop van de ingekochte producten moet je gewoon btw heffen zoals bij elk ander product.

En deze btw moet je ook gewoon afdragen, bij de verkoop maakt het niets uit waar je het product vandaan komt.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.