• 0

Bijtelling operationele lease

Beste mede-ondernemers,

 

Ik heb een vraag over het fenomeen 'bijtelling'.

Na het nodige rekenwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de zogenoemde full operational lease voor mij (eenmanszaak) een interessante optie is. Omdat ik in principe alleen zakelijk rijd, hoef ik geen rekening te houden met verrekening van privékilometers. Maar hoe zou dat zitten als ik wel privé in die auto ga rijden? Ik las ergens dat bijtelling voor ondernemers alleen geldt als de auto tot de onderneming behoort. In het geval van operational lease is dat niet zo. Geen bijtelling dus?

Op de site van de Belastingdienst las ik verder:

 

Een lease-auto hoort niet tot het vermogen van uw onderneming. Maar uw onderneming draagt wel de kosten, zoals leasetermijnen en brandstof. Verder gelden voor een lease-auto dezelfde regels als voor een gekochte auto. U mag de kosten aftrekken van de opbrengsten. Als u de lease-auto privé gebruikt, moet u uw privégebruik van de autokosten aftrekken.

 

Aftrekken in welke zin? Evenredig naar het aantal kilometers? En geldt dit dan ook voor de omzetbelasting (alleen BTW aftrekbaar over zakelijke deel)?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aftrekken in de zin van in mindering brengen op de winst. Dus ook met leaseauto heb je bijtelling tenzij je een sluitende kilometeradministratie bij houdt.Leas in hoe dan ook een slechte optie, zeker als de rente gaat stijgen. Beter een goede occasion bezitten in eigendom en opbouwen(sparen van het opgeld van de leasemij) voor een verse.

 

 

Always expect the unexpected

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.