• 0

Omgaan met BTW en nieuw bedrijfspand

Allen,

 

Via dit forum op pad gezet om voor nieuw bedrijfspand voor mijn vrouw haar schoonheidssalon BTW terug te gaan vragen. Daaromtrent een aantal vragen over hoe dat te doen, weet iemand de antwoorden:

 

1) Ik ben 50% eigenaar van het woonhuis + bedrijfspand, mijn vrouw de andere 50%, zij is als eenmanszaak ingeschreven

en dus eigenaar van het bedrijf. Mag zij nu 100% van de BTW terugvragen van de bouwkosten?

 

2) Moet mijn vrouw mij een vergoeding betalen omdat zij maar 50% eigenaar is en zij het bedrijfsdeel helemaal voor haar zaak gebruikt?

 

3) Als ik nu BTW terugvraag krijg ik te maken met herzieningstermijn van 10 jaar heb ik begrepen waarbinnen ik moet terugbetalen indien bedrijf voortijdig stopt. Wat nu als we na die 10 jaar het huis + bedrijfspand verkopen aan particulier. Mag dat dan BTW vrij en hoef ik dan niks terug te betalen aan de fiscus?

 

4) Zijn er hier in deze constructie valkuilen waarvoor ik op moet passen?

 

Alvast bedankt voor jullie ideeen ,

 

Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Remco

 

De BTW op een (deels zakelijk) nieuwbouwpand mag je geheel terugvragen, waarna je voor het privé deel de komende tien jaar een correctie moet maken. Dus ja, jouw vrouw mag 100% van de BTW terugvragen.

 

Jouw vrouw hoeft jou geen vergoeding te betalen.

 

Bij verkoop aan een particulier binnen tien jaar ben je nog steeds de BTW verschuldigd aan de fiscus en wel ineens!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dat begint op een onverwachte meevaller te lijken. Gaat om een behoorlijk bedrag dus de BTW is ook een merkbaar bedrag.

 

Als ik je woorden goed begrijp is dus na 10 jaar de verkoop onbelast met BTW en krijg ik evt alleen te maken met boekwinst op het pand.

 

Is voor het terugvragen van de BTW in zo'n geval een eigen inschatting van de bouwkosten genoeg voor de fiscus of moet ik een taxatierapport op laten maken.

 

Een hieraan gerelateerde vraag, mag mijn vrouw ook alle financieringskosten aftrekken (over de hypotheek) zonder dat zij mij een vergoeding moet betalen?

 

Thx already,

Remco

Link naar reactie
  • 0

Remco

 

Ja, alle kosten voor de financiering zijn aftrekbaar bij jou of jouw vrouw (veelal wie het meeste verdient). Het deel dat ziet op de werkruimte moet dan wel via haar winst en verliesrekening.

 

Voor het terugvragen van de BTW op de bouwkosten moet je wel de BTW terugvragen over het tijdvak waarin dit betaald is. Begrijp ik nu goed dat het pand al gereed is?

 

Als je de BTW achteraf poogt terug te vragen, dan heb je wellicht pech.

 

Dus de vraag: is het pand nu nog in aanbouw of is het al gereed?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Wederom bedankt voor je goede anwoord, dit brengt mij eind in de goede richting in wirwarland van regeltjes en regelingen.

 

Het huis met daarbij separaat bedrijfspand wordt op dit moment gebouwd. betaling in termijnen, laatste termijn medio Februari volgend jaar denk ik; verreweg het grootste deel (80%) naar verwachting dit kwartaal.

 

Op dit moment heb ik wel de grond al betaald (ergens in April) en de 1e termijn van 10% voor de woning + bedijfspand (September). Heb ik voor die 2 termijnen nu al een probleem.

 

Ik heb financieringskosten (Rente / afsluitprovisie / bereidstellingsprovisie) voor de hypotheek volledig afgetrokken van mijn aangifte IB (loondienst) moet ik daar ook nog iets doen dan via de V&W van mijn vrouw?

 

En voor het ter beschikking van mijn deel van het pand en grond (50%) hoef ik dus niets bijzonders te doen richting belasting?

 

Groet,

Remco

Link naar reactie
  • 0

Hoi Remco

 

De fiscus kan inderdaad moeilijk gaan doen over de BTW van de eerste termijnen (april). September kun je nog rechtzetten door bezwaar te maken tegen de ingediende aangifte (heb je die al ingediend?). Dat bezwaar is nog tijdig. Stuur daarbij de betreffende nota's mee. De BTW op de termijn van april kun je het beste wel proberen te bemachtigen door na afloop van 2008 een suppletie in te dienen. Maar wees gewaarschuwd dat die teruggave geweigerd kan worden.

 

Kosten voor de hypotheek hoef je niets mee te doen. Dat staat los van het BTW verhaal.

 

Zijn jullie in gemeenschap gehuwd of buiten gemeenschap? Dat maakt namelijk nog al een verschil voor de TBS regeling.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als jullie op huw. voorw. gehuwd zijn dan stel jij 50% van de bedrijfsruimte aan jouw partners onderneming ter beschikking. Dus geldt de TBS regeling voor 50%.

 

Jouw partner zal jou dus een zakelijke huur moeten betalen voor 50% van de werkruimte. Laat je dat na, dan stelt de fiscus die zakelijke huur vast. Fiscaal advies bij de aangifte IB raad ik derhalve aan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.