• 0

Salaris onder bedrijfskosten of nettowinst

Beste,

 

Na m'n ondernemingsplan ben ik bezig met m'n financieel plan voor m'n eigen bedrijf dat als reseller bedrijfskritische software oplossingen gaat verkopen. Per 1 januari 2009 zullen er 3 mensen gaan starten in m'n eenmanszaak. Een sales manager, consultant en ik. De salaris- en (verwachte) bonus voor de sales manager en het salaris van de consultant heb ik onder bedrijfskosten geplaatst. In eerste instantie had ik mijn salaris daar ook geplaatst, maar ik lees dat men nettowinst ook als nettosalaris ziet die je prive mag opnemen, maar aan het eind pas wordt belast. Is het mogelijk om m'n nettowinst op m'n zakelijke rekening te houden en m'n salaris te plaatsen onder bedrijfskosten, zoals volgens mij ook in een BV wordt gedaan? Zo krijg ik per maand vanuit m'n eenmanszaak betaald en blijft de winst waar het moet zijn. Op de plek voor de volgende investeringen.

 

Alvast bedankt voor de informatie.

 

Met vriendelijke groet,

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Is het mogelijk om m'n nettowinst op m'n zakelijke rekening te houden

ja

 

en m'n salaris te plaatsen onder bedrijfskosten, zoals volgens mij ook in een BV wordt gedaan?

...

 

Nee. Als eigenaar van een EMZ heb je geen salaris. Je inkomen haal je uit de winst na belasting. Als je minder dan dat opneemt gedurende het boekjaar, neemt je eigen vermogen in de EMZ toe. Als je meer opneemt. daalt je EV. Uit je EV kun je weer investeren.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal juist, EMZ betaalt geen belasting. Nog sterker, afgezien van de BTW, heeft het geen fiscale entiteit. De eigenaar - als natuurlijke persoon - betaalt IB. Uit je w&v-rekening rolt er een winst. Dat is de basis voor je aangifte (die je natuurlijk verder bewerkt - hypotheekaftrek, zelfstandigen aftrek, etc. de hele mikmak). Wannneer jezelf betaalt doet er niet toe.

 

Daarna kun je fiscaal twee dingen doen: alle winst onttrekken (opnemen) - dan wel een deel terugploegen. Doe je het laatste, dan is het een negatieve onttrekking (=storting) en dus verhoog je daarmee je eigen vermogen.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, maar daarbij hou je wel rekening met de onttrekkingen en stortingen.

 

In je financieel plan neem je je eigen "salaris" niet mee als normale kostenpost, maar je neemt wel een post belastingen en privé-onttrekkingen op, immers, je moet er wel van kunnen leven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, maar daarbij hou je wel rekening met de onttrekkingen en stortingen.

 

In je financieel plan neem je je eigen "salaris" niet mee als normale kostenpost, maar je neemt wel een post belastingen en privé-onttrekkingen op, immers, je moet er wel van kunnen leven.

 

Als je stortingen per se op je balans wil hebben dan doe je dat maar, zelf zie ik ze als negatieve onttrekking en dus komt domweg bij onttrekkingen. Dus één balanspost voor beide.

 

Vervolgens heb je in het plan twee delen: 1) het bedrijf, 2) privé

Het enige raakvlak van het bedrijf met privé is de post onttrekkingen (+ eventueel stortingen als je van deze een aparte post maakt). Meer niet. De belastingen horen strikt bij privé en in geen geval bij het bedrijf (zij herhaald het EZ heeft geen fiscale entiteit).

 

Karel

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De basis van je aangifte is toch je kapitaalmutatie? Niet de V&W rekening? Scheelt niet veel, maargoed.

 

Á priori komt de winst uit de w&v-rekeningen. Nu kun je dat eerst op de balans zetten en daarna terug gaan muteren, maar dat is veel te ingewikkeld. Veel eenvoudiger is het met je ontrekkingen te verrekenen en daarna het saldo (if any) op de balans, bij eigen vermogen. Als je alle winst opneemt komt er (per saldo) geen kapitaalmutatie, waarom zou je het ingewikkeld maken? Ik heb het altijd zo gedaan en de fiscus protesteerde niet.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Commercieel volgt de winst inderdaad uit de resultatenrekening. Fiscaal wordt de winst echter vastgesteld volgend de vermogensvergelijking en volgt dus uit de balans.

 

Er zijn overigens wel degelijk redenen om de belasting separaat op te nemen bij de onttrekkingen. Bijvoorbeeld voor het overzicht, met name ook wanneer er sprake zou zijn van een vaste inrichting in het buitenland. Maar dat terzijde.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.