• 0

Opstarten/Samen voegen onderneming

Hey,

 

een vriend van mij is bezig met een ICT bedrijf en ik ga hem daarbij helpen. Wij willen alles verdelen over ons twee. Maar als we een VOF oprichten is het prive vermogen ook aantastbaar als ik het goed begrijp. Is het dan niet beter om een cooperatie op te starten ? Een Bv is dan weer beter verdeeld maar weer duurder en te veel lasten voor 2 mensen?

 

Je kan voor 30 euro per uur informatie aanvragen bij de KVK op afspraak. Iemand die daar ervaring mee heeft om is het slimmer om informatie te krijgen via de belastingdienst?

 

 

Ik hoor graag van jullie advies. De eerste stappen zijn erg belangrijk en wil geen fouten maken. Alvast bedankt!

 

Erik

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erik,

 

Er zijn ontelbare VoF-fen die fantastisch draaien. Het is een feit, dat jullie beiden voor de verrichtingen van elkaar aansprakelijk zijn. Maar waarom moet dat fout gaan? Jullie moeten een goede schriftelijke overeenkomst met ELKAAR sluiten. Niet dat dat je veel t.o. de buitenwereld helpt, maar onder elkaar weten jullie steeds wat de modus vivendi is en hoe jullie de zaken runnen, zodat het niet fout kan gaan.

 

Indien jullie bovendien (per persoon) meer dan 1225 uur per jaar werken, dan heb je verschillende fiscale faciliteiten. Fiscale OuderdagsReservering, ondernemersaftrek, starters aftrek etc.

 

Zo te horen zijn jullie goede maatjes: Fred Wiersma schreef onlangs een kolom over dit "huwelijk" lees het door. Ik denk dat je op de website van de KvK ook uitleg krijgt over een VoF.

 

Indien jullie activiteiten (lees: omzet) een BV. rechtvaardigen, dan is een BV verkieslijk, hoewel als je echt liederlijk te werk gaat, dan kun je nog privé aangesproke worden. Een BV is dus niet altijd een garantie.

 

Succes en laat horen wat jullie gaan doen.

 

Karel

 

P.S. uit de titel "samenvoegen onderneming" leid ik af, dat jullie beiden als een eenmanszaak hebben. Ergo: ook hierin zijn jullie met je privé vermogen aanspreekbaar. In een VoF is dat ook met een additionele aanspreekbaarheid voor elkaar's verrichtingen (ook privé).

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de heldere informatie...

 

Hij heeft al een eenmanszaak maar ik wil me erbij voegen, zodat we risico/aansprakelijkheid/kosten/winst spreiden. Makkelijkte voor mij zou zijn gewoon in loondienst of als freelancer. Ik wil een eigen bedrijf hebben, en hij ook. We hebben samen dezelfde ambitie maar hij is technisch en ik beter in sociale contacten, regelen etc. We gaan dus samen een V.O.F oprichten, want ik heb nog geen kvk. of moet ik eerst een onderneming starten en daarna samenvoegen met zijn eenmanszaak om er een Vof van te maken?

 

Het gaat om ICT software voor voornamelijk de industrie. We hebben twee grote klanten binnen en voor dit jaar een nog geen halve ton omzet .We kunnen veel meer gaan doen door bedrijven te gaan benaderen, aangezien we veel goedkoper zijn dan concurrenten, maatwerk leveren en veel persoonlijk contact hebben. Een goede benefit dus...

 

Edit:

geen personeel , geen pand, enige kosten die we nu extra gaan maken is laptop en beemer voor mij om te gaan presenteren bij klanten. Heb auto van mijn werk waar ik bijtelling voor betaal dus wel hier en daar kan rijden. Weinig investeringen dus behalve tijd. Word wel druk full time baan, hbo deeltijd en dit.... ;D

 

Dank je wel!

 

Erik

 

Link naar reactie
  • 0

... We gaan dus samen een V.O.F oprichten, want ik heb nog geen kvk. of moet ik eerst een onderneming starten en daarna samenvoegen met zijn eenmanszaak om er een Vof van te maken?

...

 

 

Je kunt gewoon een VOF starten, hoef je niet eerst zelf voor ingeschreven te staan. Als je er nog een baan bijhebt, kan de fiscus moeilijk doen of je wel als ondernemer gezien wordt mbt fiscale regelingen. Zie www.belastingdienst.nl

 

Besef wel dat een VOF een zakelijk huwelijk is! Bereid dat goed voor. Een forumlid heeft daar laatst een column over geschreven ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens in die onderwerpenlijst kunnen kijken bij "Columns".

Of via het tabblad "zoeken", bovenaan, eens een zoekterm in kunnen typen.

Als ondernemer mag je af en toe wat van die zelfredzaamheid gebruiken.

 

Maar vooruit, we zijn de beroerdste niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.