Ga naar inhoud

Wet inlenersaansprakelijkheid

Geplaatst:

sum

Hallo,

 

Na wat surfen op internet over de inlenersaansprakelijkheid kwam ik deze site tegen.

Dacht meld me aan, en wie weet kan mij iemand helpen... En misschien is deze vraag reeds eerder gesteld,

maar ik hem niet vinden...

 

Volgende situatie is:

 

Ik ben zzp'er en werk voor diverse bureau's en klanten en in het bezit van een VAR WUO.

Hou netjes mn administratie bij en draag per kwartaal de BTW af en eens per jaar de IB.

Dus eigenlijk niets bijzonders.. :)

 

Ik zou eigenlijk willen weten wat mijn rechten en plichten als zzp'er zijn betreft inlenersaansprakelijkheid.

 

1 bureau wil namelijk accountantsverklaringen hebben over de BTW afdrachten. In mijn beleving ben ik zelf

hiervoor aansprakelijk en de belastingdienst kan mij hierop aanspreken.

Maar misschien zie ik dit onterecht....

 

Ik heb in eerste instantie aan hun verzoek voldaan voor het 1e kwartaal. Het 2e kwartaal en 3e kwartaal zou ik nog moeten doen... Nu heb ik onlangs een brief gekregen met het verzoek om dit te doen.

Tijdens mijn administratie rondje bleek dat ze gewoon ook niet mn facturen betalen omdat ik de acc verklaringen nog niet had ingeleverd. Zonder ook maar enige toelichting van hun kant omdat ze de processen intern hadden aangescherpt!

 

Uiteindelijk heb ik met moeite 1 factuur betaald gekregen, maar er staat er nog 1 waar het betaaltermijn van verstreken is.

 

Dus mijn vragen zijn:

 

[*]Is het terecht dat ze van mij eisen om een accountantsverklaring op te leveren?

[*]En dan nog de facturen niet betalen. In mijn optiek zouden ze hooguit de BTW achter kunnen houden?

 

Ik heb ook het idee dat ik onnodig op kosten wordt gejaagd. Het is toch 500,-- op jaarbasis. Kun je leuke dingen mee doen!

 

Het voor mij in ieder geval een onduidelijk wat mijn rechten en plichten zijn in deze! Kan iemand me verder adviseren? ???

 

Vast bedankt!

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Ard

Hoi Sum,

 

Om dit soort zaken te voorkomen kun je ook facturen versturen BTW verlegd (ik ga er vanuit dat je diensten verkoopt). Hierbij leg je de afdracht van BTW bij de opdrachtgever neer en is hij zelf verantwoordelijk.

Geplaatst:

Kees de Kruiff - In Memoriam

Dit is het soort streken van bemiddelaars waar ik werkelijk woest om kan worden.

 

Als jij met een VAR WUO werkt, deze terecht hebt verkregen, zij daar een kopie van hebben samen met een kopie van je identiteitsbewijs, dan slaat die eis werkelijk nergens op.

 

Dit is weer zo'n typisch geval waar de bemiddelaar degene die het werk doet op kosten jaagt en dat als een excuus gebruikt om even niet te betalen. Het zal wel toeval zijn, maar naarmate de crisis langer aan de gang is, hoor ik steeds vaker dit soort verhalen.

 

Mijn vraag: wat staat hier over in je overeenkomst? Indien dit niet wordt gevraagd, passen ze de overeenkomst eenzijdig aan en dat kan niet. Mijn suggestie is dan om ze daar of op te wijzen en te weigeren. Of, milder, toe te stemmen maar de kosten daarvan wel door te berekenen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Geplaatst:

Ard

Beste Sum,

 

Vraag bij de belastingdienst een verklaring Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid aan.

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verklaring_betalingsgedrag_keten_of_inlenersaans_ov1401z2plfol.pdf

 

Dit zou voldoende moeten zijn om je opdrachtgever te overtuigen dat je je verplichtingen tav de belastingdienst nakomt.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.