• 0

Hallo,

We hebben een vraagje over de verkoop van aandelen die in het bezit zijn van een prive holding die net opgezet is.

Ik zal proberen de vraag in was snelle regels samen te vatten. In 2006 zijn we een BV begonnen waar ik minderheids aandeelhouder privé van bezat. In 2008 is deze BV juridische gesplitst en zit er een holding BV tussen. Ik ben 100% eigenaar van deze BV en de holding bezit sinds deze zomer de minderheids aandelen van de oorspronkelijke BV.

Nu is er altijd een mogelijkheid dat de werkmaatschap verkocht kan worden en zullen dan de aandelen vanuit de holding verkocht worden. Nu kwam mijn ter oren dat de holding maatschappij 3 jaar moest bestaan zodat je belasting op de winst van de aandelen niet direct aan de fiscus moet afdragen. Nu bestaat nog de originele BV nog de Holding BV structuur 3 jaar. Betekent dit dat we direct de belasting op de winst van de aandelen moeten betalen?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Het voortzettingsvereiste kennen we alleen nog bij inbreng van de onderneming. Bij fusie en splitsing bestond voor de BTW wel een voortzettingsvereiste tm (ik meen) 1998...

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

De splitsing diende wel zakelijk te zijn en dus niet gericht op ontgaan of uitstellen van belastingheffing. In de vennootschapsbelasting geldt een 3 jaarstermijn, voor de IB wordt dit niet expliciet genoemd. Als jij aan kunt tonen dat op het moment van splitsing nog niet duidelijk was dat de werkmaatschappij verkocht zou gaan worden, is er niet zoveel aan de hand.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar