• 0

beeindiging VOF

Hallo,

 

Ik heb samen met mijn ex-partner een VOF, deze moeten we helaas beeindigen. Er is een schuld in deze VOF die niet evenredig is. Deze berekening is gemaakt door onze accountant. Ik wil de verantwoordelijkheid nemen voor mijn deel schuld. Mijn ex heeft voorgesteld dat ik mijn deel aflos en dat hij de zaak omzet naar een eenmanszaak. Ik vermoed dat ik hierin aansprakelijk blijf voor de totale schuld. Nu zegt hij dat als hij een nieuwe onderneming start (een eenmanszaak) dat dan de schuld op zijn naam terecht komt en dat ik van zijn deel af ben. Is dit waar? En heeft iemand ervaring met dit soort situaties? Wie kan mij tips geven???

 

Alvast vriendelijk bedankt,

Beau

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De enige manier waarop u van uw aansprakelijkheid af komt, is wanneer de betreffende schuldeiser(s) daarmee instemmen. Elke afspraak waarbij geen sprake is van instemming van de schuldeiser, heeft ten aanzien van die schuldeiser geen waarde.

 

U dient derhalve in gesprek te gaan met de schuldeiser(s) om te bepalen of het mogelijk is dat u ontslagen wordt van uw verwantwoordelijkheid. Is deze mogelijkheid er niet, dan lijkt het mij redelijk dat uw partner u zekerheid biedt.

Link naar reactie
  • 0

Naar derden (de schuldeiser) toe ben en blijf je hoofdelijk aansprakelijk. Je kunt wel afspreken met je ex-partner dat hij dan weer aan jou zal betalen, maar als hij failliet gaat, koop je daar weinig voor.

 

De oplossing? De schuldeiser laten tekenen dat jij niet langer aansprakelijk bent voor de schuld. Moet die schuldeiser wel mee willen werken.

//edit// Nou ja, Steven, wat kun jij snel typen! 8)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je samen met je VOF partner die schuld hebt aangegaan, heb je vermoedelijk beiden moeten tekenen. Als het een bankkrediet is, moet je de bank vragen de schuld op naam van je VOF partner te zetten. De bank zal wel bekijken of je VOF partner alleen die schuld kan aflossen. Zoniet, dan wordt of het krediet verlaagd, of jij blijft medeverantwoordelijk voor die schuld.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.