Links en rechts lees ik hier de laatste tijd steeds vaker posts over de BBZ.

"Hoe zit het nu met de BBZ ?"

"BBZ terugbetalen of niet ? "

BBZ blijkt (wist ik ook niet voordat ik hier begon rond te zwerven) te bestaan uit een aantal factoren/diensten.

Het lijkt mij interessant/verstandig, ook als zoekfunctie, de verschillende vormen hier te delen.

Niet met juridische praat (wat zeer belangrijk is, hou me te goede) maar gewoon te vertellen hoe het iemand verlopen is. Ik denk dat hier heel wat collega's ontzettend mee geholpen zijn. (of je moet in iedere post opnieuw willen vertellen, hoe het jou verlopen is ! ;) Géén hele omschrijvingen of rechtszaken, kort en krachtig waar het bij jou om ging of draait/draaide.

Succes ermee, en ben benieuwd !

Ik zal de aftrap geven in de korte omschrijving zoals mijn bedoeling is bij de collega forum gebruikers :

***********************************************************************************************************************

Mijn bedrijf zat in nood, maar de cijfers lieten toch vooruitgang zien. Maar door de opgelopen achterstanden geen mogelijkheid meer tot nieuwe inkoop. BBZ aangevraagd, papieren ingevuld en bijna letterlijk met de billen bloot qua papierwerk wat je wel of niet hebt. Er komt iemand langs van de gemeente, en die heeft een gesprek met je. (Algemeen) Door zijn indruk wat hij heeft als ondernemer an sich, stuurt hij je aanvraag door aan IMK. Dan komt IMK langs. Deze duikt de papieren in en is (geloof ik) niet zo begaan met de ondernemer persoonlijk, maar wil pure cijfers. Ik heb dus BBZ ontvangen in de vorm van een lening. (zeg 15K) Dit kreeg ik in één keer op de rekening gestort en moet iedere maand aflossen PLUS rente. Na een jaar wordt er gekeken naar je situatie, en kun je een aanvraag "om-niet"doen. Dit betekent, wanneer je vanaf je basisjaar nog steeds niet je doel bereikt hebt, de rente terug kunt krijgen.Dit heeft met verschillende factoren te maken, en is per persoon verschillend. Het eerste jaar heb ik een behoorlijk "om-niet" terug gekregen (lees dus : kwijtschelding) afgelopen jaar is dit afgekeurd. In principe dus een lening gehad, waarvoor je ook je rente betaald, met als voordeel dat er een deel kwijtgescholden KAN worden. Ik zie dus de BBZ als een perfecte regeling.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17985-bbz-algemeen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1

down,

Om-niet stelling is niet alleen de rentevrijstelling, maar ook "tegemoetkoming in de kosten van het dagelijkse levensonderhoud".

Dit wordt verstrekt indien het inkomen minder is dan de jaarnorm. Hij mag dus reiken tot de jaarnorm. Heb je verlies, dan krijg je de volle jaarnorm. In werkelijkheid krijg je het door de om-niet zetting van dat bedrag (jaarnorm) van je lening. Het gaat dus van je lening af. Dit is inprincipe beperkt tot 1 jaar. MAAR kan tot - toataal - 3 jaar verlengd worden Artikel 8, lid 1, Abw.

De vraag is derhalve waarom is het in het tweede jaar niet goedgekeurd, het had gemogen. Vreemd genoeg had je het wellicht moeten krijgen om dezelfde reden waarom je het juist niet kreeg. De wet voorziet in deze (bevoegdheid tot) verlenging in de optie, dat de aanvrager in het eerste jaar toch niet slaagt!!!!! Deze wet (tot verlenging) is daarvoor gemaakt.

Kun je hier de exacte motivatie van de afwijzing geven?

Karel,

P.S. ik spreek uit ervaring, ik heb het WEL verlengd gekregen (weliswaar via de rechter, dus net als jij niet in de eerste instantie van de gemeente).

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17985-bbz-algemeen/#findComment-177997
Delen op andere sites

• 0

Karel,

ik WIST gewoon dat ik nog een reactie van je kon verwachten ! Geweldig ! ;D Maar dit Topic bedoelde ik hier niet voor. Alleen maar korte uitleg over BBZ.

Wanneer je het ok vind, zet ik morgen de motvatie van de gemeente en mijn tegenreactie's op een rij en stuur je en PM OK ?

Hulp altijd welkom !

Groet, Marcel

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17985-bbz-algemeen/#findComment-177998
Delen op andere sites

• 0

hallo, ik zal ook even kort mijn verhaal neerzetten.

Het ging heel makkelijk. ik las over Bbz toen ik op internet zocht naar de weg om te gaan ,wanneer je bedrijf niet meer levensvatbaar is. Omdat ik het te lang had aangekeken had ik haast. Bbz op internet uitgespit en contact gezocht met de gemeente, op gesprek, een week later alle papieren ingeleverd, en binnen 4 weken kreeg ik al bericht dat ik 6 mnd Bbz zou krijgen, een basis bedrag en zelfs vergoeding voor mijn Arbeids Ongeschiktheids Verzekering. (niet voor gewone ziektenkosten verzekering) Er is mij in het gesprek niet verteld dat ze gaan kijken naar een jaarnorm bij de uiteindelijke vaststelling INCL loon uit loondienst. Dit terzijde. Na 6 maanden bleek dat ik nog een paar maanden extra nodig had, Ik heb een brief geschreven met uitleg, en zonder problemen kon ik er nog 6 mnd bijkrijgen. Dit heb ik uiteindelijk 2 mnd nodig gehad en toen stop laten zetten.

Na 6 mnd moest ik eindcijfers inleveren, dit kon ik niet. Lang verhaal, zal ik jullie besparen. Ook uitstel van het inleveren van de cijfers ging makkelijk, wanneer ze wisten dat er aan gewerkt werd wachtten ze rustig af, perfect! Na het inleveren (uiteindelijk een jaar te laat)ook redelijk vlot bericht. Tot dusver vind ik dat ze het echt keurig hebben afgehandeld.

Het vervolg...lees het topic.

Never give up on the things that make you smile..

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17985-bbz-algemeen/#findComment-178003
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar