• 0

Bedrijfsbussen volledig afschrijven !

Hallo ,

 

Ik wil mijn bedrijfsbussen op 0 zetten omdat ze na 5 jaar nu eenmaal op zijn. Mijn account heeft er nu een restwaarde voor berekent. Dit restwaarde klopt niet plus als ik ze op 0 zet betaal ik veel minder ib. Het is me eerste jaar dat ik ib moet betalen. Dat mag toch het eerste jaar op de manier ?

 

Gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Account23,

 

Als je vervolgens veel langer met de bussen blijft rijden is de afschrijving kennelijk te snel geweest. Dat kan vraagtekens oproepen.

Bovendien ... je betaalt dan nu wellicht minder IB maar straks meer want er is niets meer af te schrijven.

 

Je moet afschrijven over de geschatte levensduur. Het hangt er dus vanaf hoe oud de bussen zijn, hoeveel er mee wordt gereden per jaar etc. Om problemen te vermijden is het in deze altijd verstandig redelijk te blijven rekenen en schatten.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Op investeringen gedaan in de eerste drie (starters) jaren mag je willekeurig afschrijven. Is dat wat je bedoelt? In dat geval zou je ze namelijk wel in 1 keer kunnen afschrijven (met de nadelen die hier al genoemd zijn, namelijk dat dan in de komende jaren geen afschrijving meer mogelijk is). De vraag is of dit voordelig is. De IB winst is in de eerste startersjaren meestal niet zo hoog als in latere jaren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ligt eraan hoeveel winst je de komende 5 jaar verwacht. Nu betaal je relatief een klein beetje IB doordat je niet in de hoogste schijf zit. Straks betaal je misschien wel meer?

 

Dat betekent dat je nu kunt afschrijven tegen een laag tarief, dus een klein beetje voordeel, of straks tegen een hoog tarief, dus veel voordeel. Aan jou de keus. Wat voordelig is, is vooral afhankelijk van je winstverwachting en je rendement op geïnvesteerd vermogen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.