• 0

BV zomaar opheffen?

Even een korte opsomming van gebeurtenissen.

 

- In 2002 heb ik op advies van een accountant een bv opgericht (was voor een soort stamrecht maar de beschrijving in de statuten geeft aan dat de BV voor veel doeleinden te gebruiken is) voor een afkoopsom (55000- Minus kosten advocaaat enz). Omdat ik toen totaal geen inkomen ernaast had heb ik een gedeelte (helft) meteen geleend uit de BV.

 

- In 2003 heb ik omdat er ook totaal geen inkomen was de rest uit de BV geleend waardoor het saldo op 0 stond en nog steeds staat.

 

- Omdat ik vele aanslagen kreeg is met de belastingdienst afgesproken dat zij voorlopig niks zouden aan de BV omdat er totaal geen activiteit in plaats vind.

 

- Alle aanslagen enz tot nu toe zijn vernietigd en ik heb een brief van de Belastindienst van september dit jaar (2008) dat er totaal niks openstaat van de BV.

 

Omdat ik elk jaar een rekening van de KVK krijg met de kosten heb ik hun gebeld omdat ik dit niet kan betalen. Na veel overleggen met verschillende medewerkers werd mij verteld dat ik de BV met formulier 17A moest opheffen en dat dan alles goed zou komen, met besluit van de aandeelhoudersvergadering. Nu vind ik dit erg makkelijk. Eerst werd mij verteld dat de KVK op grond van het niet betalen van de jaarlijkse bijdrage de BV zelf kon opheffen, maar later zeiden ze dat ik dit beter zelf kon doen.

 

Ik kan totaal de schuld neit betalen en heb over de jaren dat het geld is geleend uit de BV, totaal geen inkomen gehad. In die jaren is er zelfs veel geld bij familie bijgeleend.

 

Heeft iemand een goed advies hiervoor? De BV gewoon opheffen en hopen dat alles goed komt? Of kan de BV verkocht worden?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een advies heb ik hiervoor niet, behalve het afgezaagde "zorg dat je op de een of andere manier geld gaat verdienen". Wel een aandachtspunt. Op het geld dat je van de BV geleend hebt zit waarschijnlijk nog een fiscale claim (loon/inkomstenbelasting). Dat geld zal de fiscus op enig moment willen hebben.

 

Zo te horen gaat het je financieel niet bepaald voor de wind. Zoek tijdig hulp om dit op te lossen, mocht je er zelf niet uitkomen. Er is hier al veel geschreven over WSNP, schuldsanering, etc. Daar kom je een eind mee. Ik zou die hulp overigens niet bij die accountant uit 2002 zoeken. Zo te horen had dat wel iets beter gekund.

 

Verder is dit niet echt een ondernemersvraag, ik verwacht dat dit topic zo op slot gaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco

 

Dit topic gaat inderdaad op slot omdat het niets met ondernemen van doen heeft (het doel van dit forum).

 

Wel nog mijn 2 cent:

Je bent thans ongeveer € 55.000 schuldig aan jouw BV. Met die 55K had de BV jou vanaf uiterlijk 65 periodieke uitkeringen moeten gaan verstrekken. Op die uitkeringen ligt inderdaad een inkomstenbelasting claim.

 

De BV opheffen is dus niet aan de orde, dan komt de fiscus de belasting over die 55K bij jou ophalen (dat kon de KvK ook niet weten toen ze jou dit adviseerde).

 

Ik zie eigenlijk maar 1 uitweg:

De BV laten doorlopen en in de toekomst (vanaf 65) de periodieke uitkeringen geleidelijk wegstrepen tegen de 55K schuld. Uiteraard ben je dan privé wel belasting verschuldigd over die periodieke uitkeringen.

 

Raadpleeg in elk geval een belastingadviseur om je bij te staan of op zijn minst bovenstaande degelijk uit te leggen. Vragen kun je mij per PM stellen als je wilt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.