• 0

Ontwikkelen en aanbieden van verzekering

Goedemorgen,

 

via deze weg wil ik graag informatie inwinnen m.b.t. het opzetten van een verzekering.

 

Mijn idee betreft een nieuwe verzekering die nog niet beschikbaar is in Nederland. Nu wil ik graag informatie inwinnen over de mogelijkheden om zoiets op te zetten. Heeft iemand ervaring met dit soort zaken en zou diegene mij kunnen uitleggen hoe je dit stapsgewijs het beste kan aanpakken.

 

Graag verneem ik jullie reacties hierop,

 

Hartelijk dank,

 

Rob Angelier

IT oplossing nodig???? http://www.diamond4it.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat het om een nieuw soort verzekering die je wilt (laten) introduceren door bestaande risicodragers (m.a.w. jij omtwikkelt, krijgt daar een bepaalde vergoeding voor + eventueel marge technisch resultaat na introductie) of wil je zelf ook het risico dragen, m.a.w. verzekeraar worden?

 

Ik heb zelf in het verleden o.a. verzekeringen (mede) ontwikkelt op gebied van verlengde garantie (t.b.v autodealers/handelaren) en aansprakelijkheid t.b.v. evenementen/outdoor. Heb dat destijds gedaan via volmachtbedrijven: die hebben - IMHO -de meeste speelruimte voor productontwikkeling mits complexiteit en exploitatie/risico niet al te veel afwijken.

 

Voor complexe verzekeringen en/of producten met een hoog risico (bijv. financiële en marktrisico's, o.a. derivaten) zul je andere kanalen moeten bewandelen. O.a. beursmakelaar Aon is dan een goede partij. Voor bijzondere risico's (o.a. sweepstakes, garantie-geld terugverzekeringen etc) hebben ze een aparte business unit, de Aon Warranty Group.

 

PS: ik zie dat het bedrijf IT-relelateerd is. Mocht het verzekeringsproduct dat ook zijn dan is Aon ook een goede keuze: Aon is als beursmakelaar betrokken bij de verzekeringsproducten van ICT Office, de brancheorganisatie en belangenbehartiger van IT bedrijven in Nederland.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het is niet een IT gerelateerde verzekering. Het is inderdaad de bedoeling om dit via bestaande risicodragers te introduceren.

 

Zou je mij kunnen vertellen wat hierin de mogelijkheden zijn? Ik zou dan bijvoorbeeld een bepaalde vergoeding voor elke afgesloten verzekering willen ontvangen o.i.d.

 

Voor mij is het natuurlijk erg interesant om te weten hoe ik dit op papier moet zetten, Zodat de risicodrager kan zien wat de verzekering daadwerkelijk inhoud.

 

Eigenlijk een soort van ondernemersplan, alleen dan voor een nieuwe verzekering.

 

Mijn kennis zit niet in het verzekeringswezen en daarom is het absoluut noodzakelijk om dit via bestaande risicodragers te laten lopen.

 

Mvg,

 

Rob Angelier

IT oplossing nodig???? http://www.diamond4it.nl

Link naar reactie
  • 0
Zou je mij kunnen vertellen wat hierin de mogelijkheden zijn? Ik zou dan bijvoorbeeld een bepaalde vergoeding voor elke afgesloten verzekering willen ontvangen o.i.d.

Voor mij is het natuurlijk erg interesant om te weten hoe ik dit op papier moet zetten, Zodat de risicodrager kan zien wat de verzekering daadwerkelijk inhoud.

 

De vergoeding is m.i. een van de makkelijkste onderdelen van de hele exercitie: als de exploitatie lonend is kan er gedeeld worden. Enige nadeel daarin is dat een succesvol nieuw product snel gekopieerd wordt. Omdat een verzekering niet patenteerbaar is kun je daar weinig aan doen. Kwestie van een goede marktintroductie/marketing om het voordeel van de ontwikkelaar / eerste aanbieder maximaal te benutten.

 

De vergoeding is meestal een vast percentage van de premie. Voor mantels (open collectiviteiten) in zorg en inkomen is bijv 5% van de premie als vergoeding voor de ontwikkelaar van de mantel vrij gebruikelijk. Daarnaast kun je ook een resultaatafhankelijke vergoeding overeenkomen: een X percentage van het technische resultaat (premieinkomsten minus interne kosten polis/schadenbehandeling, schadelast, schadereserves en vaste kostenopslag/ winstmarge risicodrager en volmachtbedrijf).

 

Afhankelijk van het soort product/ branche (is het zorg/inkomen, brand, transport, auto, of overige varia etc) en een positief technisch resultaat kan de som van provisie en resultaatafhankelijke commissie van een volmachtbedrijf oplopen tot 25-30% van de premie, voor sommige branches (brand, transport, auto) soms nog iets hoger, de rest meestal lager. Van die bruto marge moeten nog wel de interne kosten van het volmachtbedrijf af, zoals personeel, huur/afschrijvingen appratuur, software etc.

 

Veel lastiger is - IMHO - om met een kloppende propositie voor een nieuwe verzekering te komen. Wil een verzekering kans van slagen hebben dan zal het minimaal aan de volgende voorwaarden moeten voldoen:

 

[*]er moet geld mee verdiend kunnen worden (positieve exploitatie)

[*]de schadelast moet calculeerbaar m.a.w. redelijk goed voorspelbaar zijn. Dit is het probleem waar je bij iedere productontwikkeling tegen aanloopt: als iets nieuw is zijn er meestal nauwelijks ervaringscijfers voor handen. De gemiddelde schade-omvang x schadefrequentie + behandelingskosten bepalen de risicopremie: het bedrag wat een verzekeraar minimaal moet ontvangen om de schadelast te kunnen betalen. Vermeerderd met voornoemde kostenopslagen en verminderd met eigen risico/eigen behoud levert dat de uiteindelijke premie voor jouw verzekering op.

[*]het moet gaan om een onzeker voorval

[*]de verzekering mag niet strijdig zijn met wet, goede zeden en het indemniteitsprincipe (= dat een verzekerde niet beter mag worden van een schade) .

[*]het onzekere voorval (de schade) moet objectief vast te stellen zijn en bij voorkeur niet fraude-gevoelig

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.