• 0

redelijke verdeling in ons pasgeboren VOF

Ik ben een grafisch ontwerper/webdesigner die sinds kort met een vriend van me een Vof ben aangegaan. Na hem jaren de kneepjes van de vak te leren hebben we besloten om samen een bedrijf te beginnen waarbij ik hem op de achtergrond bijsta wanneer het complex word. Omdat ik zelf fulltime bij een bureau werk kan ik me maar 20 uur per week inzetten voor het bedrijf en is het de bedoeling dat ik op een gegeven moment fulltime ken inzetten voor mijn eigen bedrijf. we zijn bepakt met een gehele huistijl, portfolio, webpromo en bedrijfsplan om op de achtergrond een klantenbestand te kunnen opbouwen.

 

Het probleem is alleen, we weten niet hoe we een eerlijke verdeling kunnen bepalen binnen het bedrijf en willen graag van suggesties horen van medeondernemers.

 

er zijn een aantal zaken die spelen:

1:: ik werk nu al fulltime voor een webbureau en kan me maar 20 uur inzetten.

(de bedoeling is dat ik fulltime kan werken voor eigen bedrijf)

2:: binnen ons VOF doe ik de art directing, concepting, design, animatie, bouw en

projectmanagment.

3:: mijn vennoot doet design, concepting, bouw en administratie klanten contact

doordeweeks.

4:: we hebben beide een aantal eigen klanten die we samensmelten onder 1 portfolio

5:: Wel zijn er een aantal klanten van mijn vennoot opnieuw door ons onder

handen genomen om niveau van portfolio op 1 lijn te hebben.

6:: we willen uurtarief van 40,- euro aanhouden.

 

mijn vragen zijn:

1:: wat is een redelijke winstverdeling?

2:: Hoe gaan we om met opdrachten die de ander binnehaalt (met de gedachte dat klant

mede word overgehaald door portfolio en eigen bedrijfspresentatie)?

3:: moeten we gewoon kijken na hoeveel een ieder werkt per week en niet kijken naar

wie of wie de klant heeft binnegehaalt?

4:: moeten we de snelheid van werken hierin meenemen want, in 20 uur doe ik wat hij

in 40 uur doet.

 

 

 

Ik zou dankbaar zijn als iemand me kon vertellen hoe we dit goed zouden kunnen verdelen.

 

Mvg

Jan

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat jullie, als je partner 'op volle kracht' is, en jij ook full time met de VOF bezig bent, je elk voor 50% deelneemt?

 

Wat je nu moet doen lijkt me minder belangrijk, dan af te spreken dat je binnen afzienbare tijd op een vergelijkbaar niveau qua tijd en bezigheden 'in de VOF' werkt. Als 'afzienbaar' een jaar of minder is, zou ik me niet te veel druk maken over exacte verdelingspercentages. ('moet het nou 45, 48, 49, of toch 49,99% zijn?' is je druk maken over kleinigheden, jullie kunnen je beter focussen op een succesvolle samenwerking.)

 

Klanten deel je qua omzet en werk, en moet je liever niet apart doorrekenen. Pas als er structureel verschillen ontstaan over inzet (niet over welk type werk!) moet je weer opnieuw praten over verdeling van de buit.

 

Lees ook eens mijn column over deze materie, en laat je partner het ook lezen ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je kunt alles afspreken wat je wilt, omtrent de winstverdeling. Ik zou er in ieder geval elementen in opnemen als

 

- voor ieder gewerkt uur krijg je, voor zover de winst het toelaat, tot maximaal ... euro

- over de stand van de kapitaalrekening krijg je, voor zover de winst het toelaat, ...% vergoeding

 

Let op dat de volgorde beslissend kan zijn voor hoeveel je uiteindelijk krijgt, namelijk als de totale winst al verdeeld is voordat je bij de laatste post aangekomen bent, waarin staat dat van de overwinst ieder ...% krijgt.

 

Je kunt ook nog zaken opnemen als per aangebrachte klant krijg je (max) zoveel, evt. nog afhankelijk van de omzet behaald op die klant. Je kan het zo gek niet bedenken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Als we beiden fulltime zouden inzetten in het bedrijf en een zelfde gebalanceerd niveau zouden hebben dan zou 50/50 voor mij redelijk zijn.

 

1:: Maar nu speelt dat ik wel veel meer ervaring heb

2:: en alleen 20 uur kan werken voorlopig

 

Wat zou dit kunnen betekenen voor winstverdeling.

 

Ik hoor graag jullie meningen

 

gr,

Jan

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het als volgt:

 

Ieder van jullie heeft een toegevoegde waarde. Die toegevoegde waarde gaat verder dan het aantal uren dat je besteedt. Vergelijk het met een gemetselde muur: het cement neemt minder ruimte in dan de stenen. Toch hebben de stenen het cement nodig.

 

Zo is het ook met verschillende samenwerkingsverbanden. Alleen afrekenen op tijd klopt in dit voorbeeld m.i. niet. De samenwerking is als die muur.

 

Vandaar mijn eerdere opmerking: 50/50 in de winst.

 

Ten aanzien van het salaris kan je iets anders overeen komen, maar waarom zou je?

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt weer! alleen nog een ding.

 

 

een scenario 1

Stel dat hij een eerste opdracht binnenhaal die hij geheel alleen ken afronden omdat die opdracht niet moeilijk is maar wel wat werk. Ik werk op de achtergrond aan onze bedrijfsplan en online presentatie. Dus ben niet met die opdracht bezig maar wel met het bedrijf. Is het dan nog redelijk om 50% van de winst te kunnen vragen op het eind van de project.

 

een scenario 2

Ik haal opdracht binnen en rond hem geheel alleen af .Maar hij is ook gewoon 40 uur bezig met het bedrijf

maar onbetaalde dingen (voorbereidend werk, klanten werven etc). Delen we de winst ook 50/50.

dit lijkt me wel want hij is gewoon bezig.

 

moeten we elkaars uren aan elkaar verantwoorden (dit lijkt me wel goed)?

dat hij aan een +-40 uur moet komen en ik aan een 20 uur. en als we dit doen dat er ten alle tijde 50/50 word verdeeld.

 

Als hij op een zelfde snelheid en niveau komt als mij we beide aan evenveel uren moeten komen.

is dit een goeie manier van denken.

 

Ik hoor graag nog een keer van je Kees.

bedankt!

 

gr,

Jan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Indirect zal een opdracht altijd samenhangen met het feit dat je een VOF hebt. Of omdat je op basis van je website en portfolio een bepaalde groep klanten aanspreekt. Omdat het professioneler en stabieler overkomt. Et cetera. Vandaar mijn opmerking: gooi gewoon alles in één pot en deel.

 

Ook vanwege een andere reden. Stel dat hij of jij incidenteel de hulp van de ander nodig hebt. Hoe ga je dat doen? Interne verrekenprijzen? Wordt allemaal erg complex. En ik heb het eerder zien gebeuren in communicatiemaatschappen. Uiteindelijk is er dan iemand die zegt: ik kan mn maatje inhuren voor X per uur, maar als ik het extern haal kosten 0,nogwat * X per uur. En dat gebeurt dus.

 

Gewoon 50/50 en dat goed vastleggen :)

 

Sterkte!

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan Biedhof,

 

Zoals jullie situatie overkomt zou ik zeggen : jullie zitten helemaal niet op je plek.

Ik denk dat het fout gaat.

 

Groet,

André

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan,

 

Ik bedoel dat ik merk dat je niet relaxd bent over eigenlijk zaken die er helemaal niet zo toe doen.

Ik ben geen alwetende hoor, ik kan het ook best wel mis hebben, maar ik proef dingen uit je verhaal wat gewoon

niet goed is voor jullie onderneming.

 

Ik zou zeggen, zet die winstverdeling in belangrijkheid lager in je gedachten, hou het voorlopig op 50/50

Beide zijn nodig, en als blijkt na een jaar dat er ontevredenheid is , bijv. dat je denkt dit staat niet in verhouding meer zet het dan alsnog in verhouding.

 

Mocht je nu twijfelen dat je daar beide dan een probleem mee hebt, een jaar later, dan weet je nu al dat er iets niet goed is.

 

Groet,

Andre

 

Ps, ik heb zelf ook enige ervaring met v.o.f. verbanden.

 

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.