Hallo mede-ondernemers,

Ik heb een bedrijfsidee en nu heb ik een geldschieter kunnen vinden die in mijn globale concept geïnteresseerd is.

Mijn opdracht is nu om binnen 2 weken een Business Case te maken, waaruit blijkt dat het concept haalbaar is, werkverschaffing biedt en iets bijdraagt aan de maatschappij.

Ik ben zelf een persoon die het liefst met de voetjes in de modder het daadwerkelijke werk aanpakt en heb absoluut geen notie van financiele begrotingen etc.

Kan iemand mij helpen aan een voorbeeld Business Case (het liefst ingevuld), zodat ik deze kan aanpassen tot mijn eigen Business Case?

Alvast bedankt,

Laura

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18234-voorbeeld-business-case/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Laura,

Via het berichtensysteem van deze site ontvang ik al opmerkingen van andere deelnemers met de vraag of dit geen huiswerkvraag is van iemand. Sofiak geeft al een beetje de richting aan waarin mensen denken als ze jouw bericht lezen.

Een serieus ondernemingsplan is niet iets wat je even overneemt van iemand anders, er wat cijfertjes in aanpast en vervolgens denkt een goed plan te hebben, zo werkt dat niet.

Een goed ondernemingsplan waarin jij jezelf voorstelt, waarin jij verteld over de visie die je hebt aangaande jouw bedrijfsidee, waarin jij laat zien hoe je de markt onderzocht hebt, waarin jij reële berekeningen laat zien met betrekking tot kostprijs en toekomstige rendementen bij reele omzetverwachtingen dat is een goed ondernemingsplan.

Dat is een plan waarmee je aan een bank of een investeerder en niet in de laatste plaats aan jezelf kunt laten zien dat je serieus bezig bent met jouw idee.

Je ziet, een goed en serieus geschreven ondernemimgsplan neem je niet van een ander over, dat schrijf je helemaal zelf.

In de bieb en bij de betere boekhandel zijn goede handleidingen te vinden voor het schrijven van een goed plan. Op dit forum kun je voldoende informatie vinden over specifieke onderwerpen als je tijdens het schrijven tegen vragen aanloopt.

Twee weken tijd is niet veel voor een goed plan, dat wordt hard werken, verspil geen tijd meer door te zoeken naar iemand anders zijn plan, dat is verspilde tijd die je toch al niet hebt.

• 0

Wanneer ik een business case schrijf kies ik er juist altijd bewust voor om geheel overnieuw te beginnen.

Je hebt uiteraard wel je standaard document indeling maar verder begin je vanaf niets. Door helemaal opnieuw te beginnen met schrijven sta je goed stil bij waar je eigenlijk mee bezig bent en kom je al doende vaak ook tot nieuwe inzichten.

Een business case probeer ik ook echt te schrijven dat iemand het ziet als rechtvaardigiging voor het starten van (in jouw geval het bedrijfsidee)

Daarvoor zijn dus een aantal vaste punten:

- doelstelling en resultaat

- kosten en baten

- haalbaarheid

- risico's

Daarna probeer ik als extra vaak een extra hoofdstuk te wijden aan de combinatie van bovengenoemde punten. De haalbaarheid kan namelijk goed zijn met relatief weinig kosten maar met een aantal grote risico's is het nog maar de vraag of je het (in mijn geval vaak een project, jouw geval een bedrijfsidee) wel echt wilt gaan uitvoeren.

Begin ook van grof naar fijn te schrijven. Eerst per hoofdstuk een aantal punten en vervolgens elk punt gaan uitwerken. Besteed er veel aandacht aan. Zelf herschrijf ik het eigenlijk minimaal wel 3x.

Edit: Nico was me voor. Maar precies wat nico zegt. Verspil geen tijd en ga zelf creatief aan de slag!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar