ruby

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

ruby's trofeeën

  1. Fred, Mee eens, wat MS Project betreft. Wat de presentatie betreft: Dank daarvoor, nuttige presentatie. Staan overigens nog wat andere nuttige presentaties bij 'related presentations'. 'k Zal die ook eens doornemen. :) Bedankt voor zover, ik ga er nog eens goed over nadenken. ;)
  2. Een leuke rapportage uit MS Project draaien kost flink wat tijd. Doorgaans is mijn ervaring dat MS Project ook niet altijd de meest handige is om mee te werken. Waarom worden ze niet goed gebruikt? Omdat het te veel tijd kost om projecten er in op te zetten of omdat ze niet eenvoudig werken? Wellicht nog andere redenen? Een in, jawel, Excel gemaakte tool, gemaakt met de stageopdracht is bij het bedrijf goed ontvangen. In de excelsheet kun je projecten opzetten, taken opgeven en geplande uren opgeven. Projectmedewerkers hoeven alleen bestede uren en nog te verwachten te besteden uren op te geven en op het laatste tabblad wordt er gerapporteerd in: - nog te besteden uren - % gereed - (verwachte) uren afwijking - % uren afwijking Wanneer opleverdatum en budget (bijv. uurloon) zijn aangegeven wordt hierover ook nog automatisch gerapporteerd. Eerste resultaten zijn: projecten gaan niet 2x over de kop, maar slechts 1x. Toch al een verbetering. Hoe ze dat weten? Projectevaluatie. Ben ik nu toevallig in een bedrijf beland waar ze wel projecten evalueren? ??? De bedoeling is dat de applicatie uitgebreider en makkelijker werkt als de excelsheet (opzetten van een project in het excelsheet kost 2 uur ;))
  3. Fijn om ook wat andere verhalen te horen. @ Fred Mee eens, een bedrijfje met 10 mensen gaat geen competenties invoeren en die vervolgen gebruiken. Conclusie: dit bedrijfje heeft de competentiemodule niet nodig en hoeft het daarom ook niet aan te schaffen. Dit bedrijf kan dan wel met het vastleggen van taken en geplande uren / bestede uren / te besteden uren wel goed in de gaten houden wat de status is van het project. Het is waar dat er nog lang overal geen competenties worden vastgelegd. Vervolgens gebeurt er ook niet altijd wat mee. Maar er zijn ook wel bedrijven die gebruik maken van competenties om medewerkers aan een taak/project toe te kennen. Is de informaliteit van het omgaan met projectmanagement vaak geen reden dat er óók fouten worden gemaakt die niet nodig waren geweest als het wat formeler was gegaan? Mee eens, dat is de insteek ook niet ;) @ T.C.J.W.E: Het is een (project)bewakings / rapportage tool. @ P.J. Odems: Dank voor je waardevolle reactie.
  4. Alvast dank voor de reacties: @ T.C.J.W.E: 1. Alhoewel ik wel een eerste ontwerp heb, heb ik nog geen concrete uitwerking. Dit gaat ook niet in mijn eentje lukken en ik zal hiervoor ontwerpers voor aan moeten halen om het goed vorm te geven zodat ook de (on)mogelijkheden duidelijk zijn. 1. Met flexibel bedoel ik dat permissies tot het inzien / aanmaken / verwijderen van projecten / taken e.d. per bedrijf kunnen worden bepaald. Het éne bedrijf vindt het prima dat een teammanager projecten aanmaakt bij een ander is dit niet de bedoeling en deze mag dan ook geen rechten hebben om projecten aan te maken / in te zien / te verwijderen. @ Jeroen: Sales, after sales. Allebei ontzettend belangrijk, dat begrijp ik. Dit zal een investering apart zijn en goede vragen om ook mee aan de slag te gaan.
  5. Beste dames / heren en HL-ers, Regelmatig al vele topic gelezen op higherlevel, hier en daar al een bericht geplaatst en getwijfeld of ik mijn 'Wat vinden jullie van mijn...' zou plaatsen. Besloten het toch maar te doen :) Allereerst wat over mij en de achtergrond van het idee: Als bijna afgestudeerd, 22 jaar oud, Bedrijfskundig Informatica student (nog 1,5 maand) ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen wat ik straks wil gaan doen. Sinds de start van de opleiding heb ik bijzondere interesse voor het vak projectmanagement. In de afgelopen drie jaar hier veel over gelezen, ontwikkelingen bijgehouden en zelfs een Prince2 certificaatje weten te behalen. De theorethische kennis was dus al vrij groot en toen de tijd aanbrak om te zoeken naar een stageplaats wilde ik graag mijn theorethische kennis eens toepassen in de praktijk. Aan het zoeken geslagen naar een interessante stage m.b.t. projectmanagement. Dit is uiteindelijk gelukt bij een middelgroot softwareontwikkelbedrijf. In de stageperiode heb ik de huidige projectmanagementmethodiek geanalyseerd en een nieuwe op basis van Prince2, Projectmatig Werken en de cultuur van het bedrijf verwerkt in een nieuwe methodiek. Dit betekent niet alleen een documentje schrijven met de nieuwe aanpak (want dan is het nog theorie) maar het was ook de bedoeling dit te implementeren in de organisatie. Uiteraard niet in mijn eentje, want hiervoor is draagvlak nodig en die heb ik gekregen. Doordat de cultuur was meegenomen in de methodiek -wat concreet een flexibele aanpak betekent- zorgde dit wel voor een snellere acceptatie bij de projectmanagers. Doordat de stageperiode vanuit beide kanten goed was bevallen het ik bij hetzelfde bedrijf ook een mooie afstudeeropdracht kunnen krijgen. Het leiden van een ontwikkelproject. Hierbij moet ik behoorlijk mijn zwakkere punten aanspreken en hier wil ik graag ook aan werken, dus met enthousiasme de opdracht aangenomen. Mochten jullie de inhoud interessant vinden: Het gaat om het ontwikkelen van webparts in een sharepoint omgeving. Deze webparts ontsluiten gegevens vanuit verschillende systemen en tonen dit in een sharepointsite. De ontwikkeling is nieuw, er is geen kennis over en alles moet van de grond af worden opgebouwd. Een interessant project dus voor zowel mij als de organisatie. Verloopt tot op heden redelijk voorspoedig. Het wordt tijd om naar het idee heen te werken: Door onderzoek (door mijzelf maar ook vanuit een onderzoek uitgevoerd door Capgemini), door de omgeving in de gaten te houden, ervaring en door goed te luisteren ben ik een aantal behoeftes tegen gekomen m.b.t. projectmananagement die ik zou kunnen opvullen door een applicatie te ontwikkelen en deze op de markt te brengen. Een webbased applicatie met de nadruk / focus op rapportages op verschillende niveau's. Denk aan rapportage voor: teammanager, projectmanager, programmamanger maar ook een lijn-manager of directie. Bijv.: Een lijnmanager wil vaak niet de rapportage die een teammanager graag wil. Verschil in detail van rapportage dus. Maar ook projectmedewerkers toevoegen aan taken d.m.v. competentie- en kennismatrix (waar grote behoefte aan is) behoort hierbij. Kort gezegd kun je er een programma mee managen, een project, maar ook fases, taken, groepen en medewerkers. Het moet niet zomaar een kris-kras in elkaar gebakken applicatie worden, maar in het eerste ontwerp houdt ik me aan het NCB (zodat het ook voor organisaties die al wat meer met projectmanagement bezig zijn interessant is). Is het een klein beetje duidelijk? Het komt naar mijn idee nogal chaotisch geschreven over. Dit komt, er zit veel in mijn hoofd, ik wil niet alles prijsgeven maar toch wel het nodige om goede adviezen te krijgen. Als meer informatie nodig is, laat dit dan even weten. We gaan verder: Concurrenten? De meeste projectmanagementtools zijn gericht op het delen van informatie / documenten / agenda's etc. Hiervan zijn er dan ook tientallen zowel niet honderden. Dit komt dus ook niet in de applicatie. Andere projectmanagementtools die gericht zijn op rapportages? Jawel, die zijn er. Niet zoveel, maar ze zijn er. Het gaat hierbij om grote organisaties. Maar, hun applicaties zijn ook gericht op de grotere organisaties. Alhoewel, als ik goed rondkijk zien zij ook mogelijkheden in het MKB en proberen het één en ander al aan te bieden in de vorm van SaaS oplossingen. Levensvatbaar? (naar mijn idee) Ja, ik geloof er in! Het is dan misschien niet direct het gat in de markt, maar er zijn meer dingen als alleen de applicatie die er voor kunnen zorgen dat het een product is dat toch verkocht gaat worden. Wat? De applicatie moet flexibel worden. De klant kan zelf bepalen welke modules hij wil en welke niet. Door een implementatie-beheer-module (zo noem ik het even, zie het als een soort CMS waarmee je een website beheert) kan de applicatie zich aanpassen aan de klantprocessen en hoeft de organisatie dit dus niet overhoop te halen. Door de flexibliteit van de implementatie scheelt dit de klant een hoop consultancykosten. Implementatie moet geen maanden of weken gaan duren maar binnen 5 werkdagen zijn afgerond. Onder implementatie versta ik: - installatie van de applicatie bij de klant; - pakket aanpassen aan klantorganisatie; - instructie aan kerngebruikers. Waarom nog meer levensvatbaar? Een groot deel (exacte percentages heb ik vanuit onderzoeken) van de organisaties gebruiken nog zelf in elkaar gebakken excelsheets en worddocumenten om hun projecten te beheersen en wat rapportages op te leveren. Dit gebeurt dan vaak door een projectmanager die in een paar uurtjes snel een sjabloon in elkaar rammelt. Vervolgens wordt dit sjablon verspreid door de hele organisatie 'omdat we dan in ieder geval iets hebben'. Ook wat dat betreft zie ik dus kansen. Voor wie? Voor het MKB. Bij het MKB komt projectmanagement de laaste 5 jaar steeds meer in trek en ziet het MKB ook in dat het makkelijk is om wat tools te hebben om projecten te beheersen. Risico's en problemen? Momenteel heb ik geen leningen of dergelijke. Alhoewel er geen leningen zijn heb ik ook geen tig K op de rekening staan om een applicatie te financiëren. Eerste probleem? Financiering! Risico's? Mwah, vaste lasten zijn laag en ik kan nu nog alle kanten op en zelf kiezen. Mogelijkheid om deels te werken en deels hiermee aan de slag te gaan. Mogelijkheid om fulltime te werken en in de vrije tijd ('s avonds + weekend) er mee aan de slag te gaan. Bij mislukken? Waarschijnlijk al heel wat (tien)duizenden euro's geïnvesteerd in de ontwikkeling van de applicatie om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet verkoopbaar is. Probleem? Door weinig vaste lasten en wel een baan kan dit alsnog terugbetaald worden. Een ander probleem is wellicht de leeftijd / ervaring. Niet veel ervaring maar ik bruis van de ideeën en dit is een idee dat ik best concreet tot iets moois kan maken. En er zijn voldoende voorbeelden van jonge ondernemers die wel succesvol zijn. Daarbij is het voor mijzelf een echte uitdaging om er mee aan de slag te gaan. Het is iets wat ik erg leuk vindt (het ligt in het vakgebied projectmanagement) en het boeit me erg. Daarmee denk ik, met de applicatie, echt toegevoegde waarde te kunnen bieden aan klanten. Voldoende ingrediënten voor mij om met bergen motivatie er aan te gaan werken! Stel ik krijg op de één of ander manier geld bij elkaar. Wat dan? Ontwikkeling. Maar in het buitenland (goedkoper) of toch maar in NL en wat meer betalen? Heb al wat rondgevraagd en in NL komt me toch wat betrouwbaarder over (ook met bijv. uitbreiding modules) Bij de ontwikkeling kan ik ook een bedrijf betrekken om de applicatie in de ontwikkeling al te testen en zodoende direct verbeteringen door te voeren. Ontwikkelen, testen, ontwikkelen, testen, dat zal het ongeveer worden verwacht ik. Waarom ondernemer worden? De uitdaging, de vrijheid, voor jezelf bezig gaan, doen wat je leuk vindt! Eerder ben ik al ingeschreven geweest bij de Kvk, alles rond, om dan (nog net op tijd en toch eigenlijk te laat) tot de conclusie te komen dat het geheel toch niet levensvatbaar is en dus een paar weken later weer uitgeschreven bij Kvk. Dus, ondanks dat alles rond was, financiering etc, durf ik wel eerlijk tegen mezelf te zijn en te zeggen: het kan wel / het kan niet! Wat verwacht ik van jullie? Graag jullie eerlijke mening / opmerkingen / commentaar / hulp. Wat ik graag wil is een mening, of het in jullie ogen levensvatbaar is, wat ik nu moet doen? Plannen overzichtelijk op papier krijgen ben ik ondertussen mee bezig. Maar dan? Bij de bank aankloppen of een investeerder zoeken? En eerst in de vrije uurtjes mee bezig of is het beter richting KvK te gaan en dan het verder op te bouwen? Ik weet dat er wat projectmanagement adviseurs hier op HL zitten. Graag ook jullie mening en ideeën maar alle overige is ook welkom! Een heel verhaal: Mocht je het einde van het verhaal gehaald hebben, wil ik je daarvoor bedanken en helemaal als je de moeite neemt om een reactie te geven! :)
  6. Nog niet. Zit nog in de offertefase waar het functioneel ontwerp onderdeel van is. Ervaringen tot nu toe met hen zijn snelle respons, denken met je mee en staan open voor innovatieve starters (dus ook kleinere projecten).
  7. Zelf was ik ook al op zoek naar programmeurs voor het ontwikkelen van een applicatie. Buitenland is interessant, maar de communicatie zie ik niet zitten. Daarom de eerste contacten gezocht met deze heren: http://www.globalorange.nl/ Zij hebben partners (bedrijven) in India en ze communiceren dus tussen jouw en de ontwikkelaar. Misschien dat het ook wat voor jouw is.
  8. Wanneer ik een business case schrijf kies ik er juist altijd bewust voor om geheel overnieuw te beginnen. Je hebt uiteraard wel je standaard document indeling maar verder begin je vanaf niets. Door helemaal opnieuw te beginnen met schrijven sta je goed stil bij waar je eigenlijk mee bezig bent en kom je al doende vaak ook tot nieuwe inzichten. Een business case probeer ik ook echt te schrijven dat iemand het ziet als rechtvaardigiging voor het starten van (in jouw geval het bedrijfsidee) Daarvoor zijn dus een aantal vaste punten: - doelstelling en resultaat - kosten en baten - haalbaarheid - risico's Daarna probeer ik als extra vaak een extra hoofdstuk te wijden aan de combinatie van bovengenoemde punten. De haalbaarheid kan namelijk goed zijn met relatief weinig kosten maar met een aantal grote risico's is het nog maar de vraag of je het (in mijn geval vaak een project, jouw geval een bedrijfsidee) wel echt wilt gaan uitvoeren. Begin ook van grof naar fijn te schrijven. Eerst per hoofdstuk een aantal punten en vervolgens elk punt gaan uitwerken. Besteed er veel aandacht aan. Zelf herschrijf ik het eigenlijk minimaal wel 3x. Edit: Nico was me voor. Maar precies wat nico zegt. Verspil geen tijd en ga zelf creatief aan de slag!
  9. 'k Lees hier regelmatig als gast allerhande topics. Regelmatig kom ik topics tegen m.b.t. de pakketvervoerders. Welke zijn betrouwbaar welke niet. Heb de moeite genomen om me even te registreren want ik zou hier toch wel een keer graag op willen reageren. 'k Weet dat het een al wat ouder topic is maar zie mijn reactie dan maar als 'algemene info'. Ben zelf parttime werkzaam bij TNT en kan dus wel het één en ander uitleggen. Alles ligt vast met procedures maar niet alle distributiecentra volgen perfect deze procedures. Verschil is er ook of in jouw wijk eigen TNT medewerkers rijden of een externe koeriersdienst. TNT medewerkers worden bijzonder strak gecontroleerd. Men gaat flexibeler om met koeriersdiensten. De klachtenverdeling is dan ook duidelijk. Zeg zo'n 10% van de klachten is van eigen TNT medewerkers en 90% van koeriersdiensten. Dit betekent niet dat koeriersdiensten altijd slecht werk leveren. Vaak licht het aan de chauffeur zelf. Vaak gebeurt het dat er met 'vaste klanten' waar je dagelijks / wekelijks pakketten aflevert vaste afspraken zijn gemaakt. 's Morgens zijn aan-huis-bedrijfjes niet altijd los op zaterdagmorgen en zo wordt dan afgesproken dat de chauffeur zelf in opdracht mag tekenen voor ontvangst en de pakketten op de afgesproken plaats neerzet. Makkelijk voor de koerier en service naar de klant toe, want die heeft toch 's zaterdags zijn pakketjes en hoeft niet vroeg zijn bed uit. De klachtenafhandeling zal ook per distributiecentrum verschillend zijn. Zelf krijg ik altijd netjes mijn klachten (1 á 2 per jaar) en moet deze met oorzaak, reden, en wat de volgende keer te doen invullen anders mag ik niet wegrijden. Dat is dus goed geregeld. Zelf bellen voor een klacht doe ik dan ook. Onlangs was er een computer bij de buren 5 huizen verderop afgeleverd. De gedachte snap ik, want je wilt niet nog een dag met zo'n megapakket in de bus rijden en over het algemeen komt dit de kwaliteit ook niet ten goede want ja het is wel vaak druk druk. Dus daar heb ik geen problemen mee. Maar de buren waren het vergeten te melden en ik controleer op internet en zie dat mijn pakket is afgeleverd. Niet dus en gebeld naar TNT. Zij hebben meteen gecontroleerd of het was afgeleverd ja of nee. Dit was ook een ja en ze zouden 'een onderzoek instellen' zoals ze dat noemden. Twee dagen later komen de buren met de mededeling dat ze een computer hebben staan. Fijn, die is terecht. Dus ik na de TNT gebeld dat het pakket terecht is en dat het bij de buren waren afgeleverd. Twee dagen later de chauffeur aan de deur en bied netjes zijn excuses aan. Twee dagen! Voor zo'n grote organisatie vindt ik dat die klacht snel bij de betreffende chauffeur is gekomen. Afspraak gemaakt met de chauffeur dat hij best bij buren mag afleveren maar dan wel even een briefje door de deur heen doet waar het is afgeleverd. Dit is tot nog toe altijd gebeurt en ik ben dan ook uit eigen ervaring erg tevreden over de klachtenafhandeling van TNT. Een ander punt wat me over het algemeen opvalt. Met pakketten wordt vrij ruw omgegaan. Uiteraard gaat de éne chauffeur hier weer anders mee om als de ander. Dit betekent dat ik zelf wel voorzichtig ben met pakketjes waar breekbaar op staat maar dat een ander dit zonder moeite door de bus heen gooit. Als jouw breekbare pakketje ook nog is onder in de kooi ligt met daarboven op 100kg aan pakketten komt dit de kwaliteit van de inhoud ook niet ten goede. Het is dus af en toe een beetje geluk hebben, maar mits goed verpakt levert dit toch over het algemeen geen problemen op. Voordeel van TNT vindt ik dat ze altijd zorgen dat medewerkers en bussen er representatief uitzien. Dit in tegentstelling tot SelektVracht. Die zie je (althans bij ons) rondrijden met verrotte opel como'tjes en suzuki baleno's met een sticker 'selektvracht' er op. Als ik dat zie rijden geeft dat al niet direct een gevoel van betrouwbaarheid. Samengevat kan ik zeggen dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van TNT best wel goed is, je bent en blijft echter afhankelijk van de chauffeur zelf. Als je als ondernemer klachten krijgt van klanten over pakketten die overal staan en als je dit niet wilt zorg er dan voor dat je klanten persoonlijke afspraken maakt met de chauffeur. Regelmatig wordt ik ook aangesproken door mensen van 'ik heb liever dat je het pakket bij die buren op nr 31 afgeeft dan dat ik het pas de volgende dag krijg'. Op nr. 31 woont dan een oudere vrouw die altijd thuis is. Ideaal voor de koerier en voor de klant. Mijn mening is: SelektVracht: nadelen: niet echt betrouwbaar / kwaliteit voordelen: levert wel op flexibele tijden (onder andere in de avonduren) TNT: nadelen: kwaliteit is afhankelijk van de chauffeur voordelen: Klachtenafhandeling is over het algemeen vrij vlot (mijn ervaringen) Over het algemeen betrouwbaar / representatief Goede prijs/kwaliteit verhouding Wil je echt zekerheid ga dan voor bijvoorbeeld UPS, maar daar is de prijs dan ook vaak naar.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.