Jump to content

Liedje

Super Senior
  • Content Count

    224
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

25

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Female
  • Company or organization name
    Kiddiegift
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketi
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    geen

Company info

  1. Wat is dat toch met alle mensen die dat aanbieden zomaar? Hoe kunnen wij nou denken: "daar vind je nooit iemand voor, die zo mee kan denken", en dan ineens twee mensen die daar verstand van hebben die dat gewoonweg aanbieden. Higherlevel is echt cool 8) Ja, dat wil ik wel. Net als met Hans, ik grijp alle inzichten met beide handen aan. Voor hetzelfde geld denken jullie er heel anders over dan wij, op een manier waarover wij niet eens gedacht hebben van te voren. Ik weet alleen niet of jullie het vervelend vinden als ik met jullie allebei een afspraak maak? Hoe meer zielen die over onze zaak willen denken, hoe meer vreugd wij er van ondervinden natuurlijk.
  2. Ik vraag me af of je dat na al deze stappen en inzichten nog nodig hebt ;), maar jullie zijn van harte welkom! Succès en groet, Hans Zeker wel! We hebben de eerste stap nu duidelijk, maar ik wissel heel graag van gedachten over onze insteek en aanpak. Miisschien meer over onze 'ondernemers mentaliteit' dan over de precieze details. We zijn gewoon onervaren, en elk fris inzicht van een buitenstaander die er kijk op heeft, wil ik graag horen. Of ik er vervolgens naar luister is een tweede, wij zijn rete eigenwijs. ;-)
  3. Nou, wij zijn eruit! We gaan het doen, iemand aannemen voor de sieraden!! Whoe... best wel eng. Maar ook niet zo eng, want we hebben mijn schoonzus op het oog. Korte uitleg: We hebben haar op basis van ons succes afgelopen jaar geholpen haar eigen sieradenwebwinkel te starten. Precies ons concept, alleen dan voor kinderen. In eerste instantie gewoon naast haar baan, en in eerste instantie wilde ze dat ook zo houden. Maar ons succes, en haar begin hebben haar zo enthousiast gemaakt, dat ze niet kan wachten om op eigen benen te staan en haar baan op te zeggen. Ons voordeel: De armbanden die zij maakt, zijn een kopie van de onze, alleen dan voor kinderen. Ze weet dus precies hoe ze de onze moet maken. Verder heeft ze affiniteit, en blijk gegeven van eigen inzicht en goede ideeen. En haar arbeidsethos is zoals je zou willen van een werknemer: een harde werker die er de kantjes niet vanaf loopt. Daarnaast vertrouwen we haar met de alarmcode en sleutel, en is ze gewoon een fijn mens om mee om te gaan. Afgelopen zondag gaf ze aan dat ze eigenlijk haar baan wel beu was, en we hebben haar dus gevraagd om eens te komen praten over het idee bij ons te werken. Haar voordeel is dat ze ook de beschikking heeft over al onze werktuigen (juweliers werkplaats, fotostudio, inpakgebeuren, etc.) Ze kan dus ook een deel van haar eigen bestellingen bij ons maken, en nieuwe producten fotograferen, etc. Verder kopen we samen ook dingen in, en die komen nu ook allemaal makkelijker bij haar terecht. Wat betreft arbeidsvoorwaarden, vakantie, etc, daar hebben we iemand anders voor. Een oud collega is een HR bedrijf gestart, en kan tegen redelijke prijzen payrolling, contracten, etc verzorgen. Hoe dat precies zit weten we nog niet, maar eerst gaan we eens kijken of mijn schoonzusje echt interesse heeft (ze komt morgen). Daarna gaan we gewoon samen naar dat HR bedrijfje, en gaan we kijken wat er allemaal geregeld moet worden. Ik wil het wel allemaal officieel goed regelen, niet onderhands. Juist met familie lijkt het me beter alles netjes te regelen, zodat er geen gezeik achteraf komt. We gaan zeker niet afdwalen van onze core business, want dat is juist zo rendabel gebleken. Ik wil ook niet iets heel anders gaan doen, maar ik moet me gewoonweg gaan focussen op de dingen die nu blijven liggen omdat mijn handen gebonden zijn door het maken van sieraden. Als iemand anders dat voor een groot deel kan overnemen, kan ik mijn handen vuil gaan maken aan de marketing, bezoeken van klanten en leveranciers, en zo onze winkel nog groter en leuker maken. En mijn eigen werk ook weer leuker gaan vinden. Ik kan me ook wel vinden in Jeroen Bakker. Ik weet dat mensen ziek worden en zwanger worden. Ik weet dat mijn schoonzus graag binnenkort nog eens zwanger wordt. Maar ja, daar vinden we dan wel wat op. Juist omdat dat mij ook weer een neefje/niochtje oplevert, ben je daar makkelijker in, en wil je zelf weer een tandje bijzetten tot het weer voorbij is. Het lijkt me ontzettend leuk. Ook door het huiswerk van Hans (waar we begin volgende maand op bezoek gaan voor een coachings gesprek) ben ik gaan opschrijven wat ik nou echt wil, en hoe dat te bereiken. Met 3 uurtjes peinzen was het leed geleden, en wist ik het. Het is ineens zonneklaar, en ik snap niet waar ik zo moeilijk over deed. ;-) Daarnaast gaan we meer en meer 'automatiseren', ook met het sieraden maken. Dus meer van te voren maken, ook al betekent dat dat er dingen van je voorraad al op voorhand vastliggen (die ene kraal zit al in die armband, en kan niet meer in een andere, en dus moet er meer voorraad komen van losse onderdelen). Maar ook dat zal na de eerste fase beter gaan werken. Ik heb er zin an!!
  4. Kom er elke voorjaar en najaar, op zowel de Jewels and Watches als de andere verdiepingen. Een paar merken hebben we daar gevonden, maar er staan te generieke dingen meestal. We verkopen echt moedersieraden, en dat betekent dus minimaal een naam, geboortesteentje, of anderzins een link met kinderen en moederschap. Dat is niet zo makkelijk te vinden, er zijn slechts een paar merken die dat doen. En op de Jewels and Watches? Breek me de bek niet open. Zodra het woord webwinkel valt draaien ze zich snobbig om, en willen geen zaken doen met je. Het is dat we sommige leveranciers na verrekte veel praten overgehaald hebben, maar anders mochten op die vloer niet eens binnen!!
  5. Naast de keuze die je hier ter sprake brengt kan het wellicht helpen om te kijken of je praktisch bepaalde dingen anders kunt doen om een beetje lucht te creëren. Ben je bijvoorbeeld veel tijd kwijt met mail en telefoontjes over dingen die niet (of juist wel) op je pagina met veelgestelde vragen staan? Krijg je veel vragen wanneer de bestelling wordt verstuurd, kun je daar pro-actiever mee omgaan? Kost het (te) veel tijd om alle spulletjes te verzamelen voordat je een sieraad kunt gaan maken? Grijp je regelmatig mis ("help, de 'B' is op!"). Doe je telefoontjes en mailtjes "tussendoor" waardoor het maken van een sieraad regelmatig onderbroken wordt (en dus meer tijd kost)? Heb je per soort sieraad voor jezelf duidelijk hoeveel tijd je nodig hebt om dat te maken? Kun je dus 's ochtends al bepalen aan de hand van het aantal bestellingen hoeveel tijd je die dag daarvoor nodig hebt? Of begin je gewoon en zie je wel waar je uitkomt? Zou je in de huidige opzet een mailtje met een bestelling van een sieraad aan iemand anders kunnen geven die dat vervolgens zelfstandig maakt, of gaat er straks veel tijd zitten in begeleiding? Kijk eens of er mogelijkheden zijn om nu al bepaalde stappen te nemen in je proces die voor jezelf misschien al een stukje tijdwinst opleveren, maar waardoor straks in ieder geval de aansturing van iemand anders wat eenvoudiger wordt. Zit jij als een vlieg op de muur bij ons ofzo? Ja, zo gaat het natuurlijk vaak. Omdat we voor veel sieraden gedeelde voorraad hebben, is het amper elektronisch bij te houden wat de onderdelen voorraad is. In de ene armband worden dezelfde onderdelen gebruikt als in de andere, en dus lopen we soms aan tegen: "oh f*ck, de letter B is bijna op!!". En ja, ik wordt constant gestoord door telefoontjes tijdens het maken. En elke armband heeft een ander aantal kralen nodig (al is het alleen al omdat elke vrouw een andere polsmaat nodig heeft). Dus echt standaardiseren kan bijna niet. Ik heb een mooie spreadsheet gemaakt waarin ik de polsmaat invul, en dan rolt eruit hoeveel kralen ik nodig heb van welke soort. Niet voor mezelf maar in een poging het te standaardiseren, om het ooit over te dragen aan een minder ervaren iemand. We zijn dagelijks bezig efficienter te werken. Efficienter opbergen, onderdelen die steeds hetzelfde zijn vooruit werken zodat het een kwestie van pakken en bij elkaar gooien is, etc. Maar daar is nog slechts minuten mee te winnen, geen half uur. Bij de prijsbepaling voor de sieraden houdt ik natuurlijk rekening met de tijd die elk sieraad nodig heeft, er zit een kleine winst op de onderdelen, maar daarnaast zit er ook een uurloon verwerkt in de verkoopprijs van handgemaakte sieraden. Dus dat houden we wel bij, hoeveel tijd een sieraad kost. Echter... elke dag zie ik wel hoever ik kom. Ik open in onze backoffice de 'maaklijst', en begin bij de oudste order en werk naar boven toe. Zolang we binnen de aangegeven levertijd blijven, doen we dat zo. Wordt het teveel, dan moet ik avonden naar de zaak om bij te werken. En dat proces wordt alleen erger. Met kerstmis werd ik serieus gek! Super natuurlijk dat we zoveel omzet draaiden, maar ik was wel stuk in de Januari, en dat tast heel erg sterk het enthousiasme aan. Dat is ook de reden dat we nu zo in de 'twijfel' zitten. We hoopten het even een flink stuk rustiger te hebben (ach, dat hoopten we niet écht natuurlijk), maar niets is minder waar. We draaien nog steeds heel erg goed voor een Januari. Echt rustig is het niet te noemen. Ik hoef nu niet op avonden naar de zaak, maar ik moet wel keihard doorbeuken tijdens de uren die ik heb. Bij een dingetje, zoals ziekte kind, of schoolvakantie, of whatever, dat gaat eigenlijk niet. Dan moeten we alle zeilen bijzetten, opa's en oma's inzetten, etc. Eigenlijk zijn we er wel uit, er moet iemand bijkomen die daarmee gaat helpen. Iemand die fysiek aanwezig is op de zaak, in begin parttime. Iemand die kan sieraden maken, maar ook kan ondersteunen bij inpakken en verzenden. We kennen zo iemand, iemand die ons vaker helpt. Iemand die we de sleutel en de alarmcode toevertrouwen, niet geheel onbelangrijk ;-) Ik denk dat we daar maar eens moeten gaan polsen. Spannend!! Ik vind het echt fijn dat jullie zo meedenken. Geeft een steuntje in de rug, en soms is dat nodig.
  6. Ja, dat somt het wel zo'n beetje op, inderdaad, dat is de vinger op de zere plek. Ik heb alleen niet een idee waar we precies zullen staan over 3 jaar. Wel waar ik wil staan, maar of dat allemaal haalbaar is... ik zou we een glazen bol willen. Ik denk dat het belangrijk is dat we die focus nu gaan zoeken, wat willen we nou echt! Ik wil zeker niet over 3 jaar nog steeds alle handwerk zelf doen. Maar wat is de stap nou? Eerst een omzetmaker toevoegen aan je personeel, zodat we over een half jaar gedwongen zijn om mensen aan te nemen die de sieraden gaan maken? Of nu al iemand aannemen en zelf voor die groei gaan zorgen.
  7. Nou, ik ben goed in van alles. Mijn sterke punten zijn - assortiment samenstellen en nieuwe producten verzinnen - Adwords, facebook - klantencontact Mijn man zijn sterke punten: - overzicht en focus houden - boekhouding - teksten schrijven - programmeren Achtergrond? Niks. Ik was werkzaam in de research op een laboratorium, iets heel anders. Mijn man ook niet, die komt uit de technische hoek bij een publisher. Daar heeft hij natuurlijk wel heel wat programmeerkennis uit meegenomen en daarna zelf bijgeleerd. Plannen? Leuk werken en er leuk van leven. Nu werken we superhard om er leuk van te leven. De werkdruk is groot om alles op tijd af te krijgen, waardoor levertijden soms oplopen en we er flink aan moeten trekken> Afspraken met bedrijven moeten in de avonduren, want overdag = productie. Er moet gewoon tijd vrijkomen, om extra activiteiten te kunnen doen.
  8. Nieuwsbrieven, vergelijkingssites, affiliate, direct mailing, M-commerce, F-commerce, .., Daarbij komt ook het analyseren van de site zelf en aan de hand daarvan de site aanpassen of aanscherpen. Ah! Ja, dat doen we natuurlijk ook. Behalve M en F commerce nog... en de direct mailings niet. Maar affiliates en vergelijkings en nieuwsbrieven wel. Je laatste punt, het analyseren... dat dan weer niet! En dat is zeker gemiste kans. Bedankt. Elke keer ben ik weer blij als ik hier post, altijd fijne en nuttige reacties waar je wat mee kan.
  9. Mijn schoonouders wonen in Drenthe... daar kunnen we vast wel een mouw aan passen! ik stuur je een PM
  10. Marketing is natuurlijk wel (veel) meer dan adwords e.d. Succès en groet, Hans Wat dan nog meer? Ik weet wel dat dat meer achter zit, maar wat dan? Ik kan er met mijn blote hoofd geen meer verzinnen, behalve print advertenties en winacties... Ik bedoel dit niet vervelend hoor (komt soms lastig over op inet), maar ik vraag me serieus af wat er nou nog meer is.
  11. Qua marketing hebben we uitbesteden op kleine schaal al wel geprobeerd, maar daar werden we wat verdrietig van. Neerlands grootste adwordsbureau in de arm, en die gaven aan dat het allemaal al zo goed in elkaar stak, dat er eigenlijk niks te verbeteren was, op wat kleine puntjes na. Na een maand finetunen en een hoop geld, bleek er amper iets veranderd. Daar baal ik dan van. Leuk dat ik goed ben ik Adwords blijkbaar, maar jammer dat daar dan geen groei meer in te behalen is. En daar zit ook meteen mijn kortzichtig denken, want dat is alles waaraan ik kan denken met marketing: Adwords. Oh ja,en social media zoals Facebook en LinkedIn en Twitter. Maar verder weet ik geen marketing die toepasbaar is op ons. Adverteren in print vind ik echt niks (my loss?? don't know) voor webwinkels. Plus de wanhopige mediamensen die je dagelijks bellen voor een of ander te gek MAMA blaadje... blegh. Hoe doe jij dat dan, marketing uitbesteden? Op wat voor manier moet ik daar aan denken? Ik kan me herinneren uit een eerder draadje dat je juist eigen marketing jongens hebt, toch, die Adwords en dat soort dingen intern doen?
  12. wauw, leuke reacties! Ten eerste, ik vind mijn kinderen belangrijk. Maar mijn bedrijf ook! Ik wens niet stil te staan in de groei (terwijl we zo duidelijk groeien) alleen voor de kinderen. Ik ben niet alleen moeder, maar ook mens. Verder wil ik ze niet 5 dagen in de week naar de opvang sturen, maar samen met mijn man ervoor zorgen dat er na 3 uur smiddags een van ons thuis is om ze met thee en koekjes op te vangen. Daarentegen werken we dan na half negen gewoon vanaf thuis door. Een heleboel dingen hoeven niet op de zaak te gebeuren: nieuwe producten zoeken, marketing, klantcontact via email en doorgeschakelde telefoon, en het programmeren. Alleen het pure maken en versturen moet vanaf de zaak. Dus op de vraag: wil je wel doorgroeien? Volmondig ja. Ik wil over 3 jaar niet nog steeds zelf alle dingetjes in mekaar prutsen. Leuk om te beginnen, leuk om te bedenken, vooral leuk om na een tijdje niet meer te hoeven doen. ;) maar een coach! Bestaat dat echt? En wat bespreek je met zo'n coach? Financieel, persoonlijk, tijdsplanning, doelen?? Ik zoek meer 'zakelijk' inzicht. Ben nog teveel een 'sieradenmaakster, zo lekker creatief' >;( En dat merk je in mijn beslissingen. Oh, verkoopt dat type handgemaakte sieraden goed? Nou, voegen we meer toe, toch? Terwijl mijn man daar zakelijker in staat en zegt: Voeg nou eens wat meer kant en klaar spul toe, iets dat ik van de plank pak en in een envelop schuif! Ja, heeft ie helemaal gelijk in. Maar is minder leuk, minder creatief. Bleh, zo wordt het een rotwoord bijna, creatief ;) Anyway... ik ben er wel bijna uit. Iemand erbij lijkt me goed. Iemand die dingen van me overneemt, zodat ik weer iets leuks kan gaan doen. Of in ieder geval, zodat ik niet het gevoel heb dat ik alleen nog maar IN mijn eigen bedrijf werk, ipv AAN mijn bedrijf werk. Want dat vind ik zonde.
  13. Nou, je stipt daar een belangrijk punt aan: als de marketing pro zijn werk goed doet, hebben we extra handjes ook nodig. Sterker nog, eigenlijk hebben we die al nodig. En daarbij, ik zou rete jaloers zijn op alle dingen die hij zou doen, want eigenlijk wil ik dat doen. Ik ben alleen bang dat ik daarvoor niet helemaal de juiste persoon voor ben. Ik ben leuk met klanten ( meestal) en goed in adwords bijvoorbeeld. Maar ik heb een hekel aan traditionele media en sta argwanend tegenover affiliates die me overhalen om vooral hopen korting te geven en bij wijze van spreken alles gratis weg te geven voor meer sales te genereren. Enorme bedragen betalen voor campagnes die leads opleveren bijvoorbeeld, ik wordt er akelig van. Maar wat als dat nou de manier is om het bedrijf tot serieuze hoogten te brengen? Misschien zie ik dat allemaal wel verkeerd en ben ik argwanend omdat ik het gewoon niet ken. Je idee om de extra tijd die je koopt met extra handjes te benutten door wel zelf aan de slag te gaan met marketing, maar dan wel met adviezen van buitenaf als ondersteuning lijkt me top. Maar waar vind je in godsnaam iemand die jouw branche kent, met je wil brainstormen, en een frise blik op zaken heeft? Iemand die je coached, met je spart, aan wie je zonder blikken of blozen je financiele cijfers laat zien en daarover nadenkt? Ja, hier... Maar in real ife? Iemand die je misschien eens per week spreekt, misschien zelfs iemand die in de winst deelt op het moment dat de zaken er ook echt beter van gaan lopen? Want dan heb je een dedicated persoon, die niet alleen uurtje factuurtje doet en daarbij boekenkennisboplepelt. Als zoiets bestaat, ben ik klant...
  14. Nou, niks eigenlijk. ;D Maar een veelgemaakte fout in mijn ogen is dat de ondernemer denkt alles zelf te kunnen. Bij de groei wil ik graag uitgaan van de dingen die iedereen goed kan. Al weet ik al wel, dat ik niet nog 3 jaar alleen maar sieraden wil maken. Ik wil me liever met de groei en het reilen en zeilen van het bedrijf bezig houden. Ik bedenk mijn produkten liever, dan dat ik ze moet maken... En ik weet al een perfect persoon die dat zou kunnen doen. Nog niet gepolst of die het echt ook wil doen, maar die persoon kan het goed, vind het leuk, en vind de huidige baan vreselijk. Could that be Fate? Dus ja, de keuze is eigenlijk al wel duidelijk, maar misschien dat er hier nu iemand opstaat en me uit de doeken kan doen waarom optie 2 veeeeel beter zou zijn. Kunnen we het vanuit alle hoeken eens bekijken.
  15. Nee, geen vunzige opmerkingen in dit topic ;) Beste Higherlevel-lezers, Ik zit met een probleem. Een luxe probleem, hoor, dat wel. Wij hebben een webwinkel die heel erg goed loopt. Zo goed, dat we in het afgelopen jaar verhuisd zijn uit onze woonkamer naar een bedrijfspand, en vorig jaar is mijn man erbij gekomen in de zaak. We leven er heel leuk van. We maken en verkopen sieraden. De helft van ons werk bestaat uit persoonlijke, op maat gemaakte sieraden. Dat is mijn werk, naast marketing en klantcontact. Mijn man doet de boekhouding, en pakt alle bestellingen in, en houdt de voorraden bij. Samen zorgen we voor onze 3 kinderen (3, 4 en 5 jaar). We werken dus allebei eigenlijk maar 60%, want er moet bijna altijd iemand thuis zijn voor de kinderen. Nu is het volgende probleem: We gaan te goed. In Nov en Dec hadden we bizar veel werk, zoveel dat ik om 6 uur sochtends al op de zaak was om alles weg te werken. Helemaal schitterend natuurlijk. Maar het geeft te denken, want druk is leuk, maar zo druk... dat hou ik geen 2 jaar vol. Zeker niet omdat het erop lijkt dat het nog helemaal niet afgelopen is met de groei. Nu zijn we samen helemaal 'self-made'. Geen enkele ervaring van te voren, komen beide uit heel andere functies in het bedrijfsleven, maar we weten het samen toch wel erg goed te doen. Toch missen we kennis, voornamelijk op gebied van marketing en 'ondernemen'. Nu we op het punt komen dat we gewoon niet meer alle taken kunnen doen, simpelweg door tijdgebrek, twijfelen wat te doen. Er moet iemand bijkomen, maar wat gaan we die laten doen? Twee opties: 1) iemand onder ons aannemen. Iemand die het 'maakwerk' voor zijn rekening gaat nemen, bijgestaan door mijzelf nog steeds. Zo komt er meer tijd vrij om eindelijk weer meer aan marketing te gaan doen, om de klussen aan te nemen van bedrijven die sieraden op grote schaal willen voor personeel, etc. Maar... ik ben best aardig in de marketing hoor, maar geen expert. Ik heb het allemaal met trial-and-error geleerd, en weet niet of ik nou wel de persoon ben die ons tot nog hogere omzetten gaat leiden. Ik vind het wel heel leuk, en ben zeer leergierig op dat gebied. 2) iemand boven ons aannemen. Iemand die meer ervaring heeft in marketing, die een idee heeft hoe dat werkt om groter te groeien. Iemand die onze organische groei weet te managen, en dat in banen leidt. Iemand die ons voor onze kop slaat dat we bepaalde dingen niet of wel doen. Zo moeilijk! Liefst kies ik voor optie 1. Zo krijgen we zelf weer handen vrij voor 'ondernemen' ipv alleen maar zo hard mogelijk de opdrachten afkrijgen. Maar als ik dan die tijd echt vrij heb, wat ga ik dan doen? Ga ik ook echt zorgen voor meer omzet daardoor? Ik denk het wel, maar heb nog geen vastomlijnd plan daar. Maar wel ideeën. Maar optie 2, dat is ook wel wat. Tjee, door het hier neer te zetten, heb ik eigenlijk mijn keuze al gemaakt. Maar... desalniettemin, ik ben benieuwd wat ervaringen zijn onder andere ondernemers. Hoe hebben zij dat gedaan. Onze prognoses zijn erg goed, en ons verleden ook. We zijn in 2011 zo'n 60% gegroeid qua omzet, en bij de eerste getallen van Januari slaat mij de schrik al om het lijf voor de rest van het jaar. Ik heb geen enkel idee hoe we dat moeten gaan bolwerken. Voor hetzelfde geld moeten we iemand erbij aannemen, en moet ik nog steeds op volle kracht daarnaast sieraden maken om het bij te houden. Who knows..
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept