• 0

haccp verplichtingen import veevoeding uit Engeland

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoek eerste even op google voordat je vragen stelt (beetje eigen initiatief voordat je vragen stelt, zie sitevoorwaarden). Ik kwam in de eerste link al op deze site uit van de voedsel en waren autoriteit:

http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=119,1640187&_dad=portal&_schema=PORTAL

klik op 'voor wie is haccp' bedoeld.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik heb al op die website gekeken jah, en veel meer, zelfs hele wetten gelezen, maar helamaal is niet duidelijk.

Het is mij wel duidelijk dat ik verplicht ben een handboek met haccp achtig progamma te hebben. maar de rijkwijtte van dit progamma is mij niet duidelijk.

Een controleur van de VWA gaf aan dat is ook de gevaren zoals bestrijdingsmiddelen etc moest beschrijven. maar ik zie niet hoe ik op die punten kan controleren. als ik de producten keurig in verzegelde verpakkingen geleverd krijg.

dus jah ik heb al veel nazoek werk gedaan, en dach wie weet heeft iemand hier ervaring met dit aspect.

• 1

Ik heb al op die website gekeken jah, en veel meer, zelfs hele wetten gelezen, maar helamaal is niet duidelijk.

Het is mij wel duidelijk dat ik verplicht ben een handboek met haccp achtig progamma te hebben. maar de rijkwijtte van dit progamma is mij niet duidelijk.

Een controleur van de VWA gaf aan dat is ook de gevaren zoals bestrijdingsmiddelen etc moest beschrijven. maar ik zie niet hoe ik op die punten kan controleren. als ik de producten keurig in verzegelde verpakkingen geleverd krijg.

dus jah ik heb al veel nazoek werk gedaan, en dach wie weet heeft iemand hier ervaring met dit aspect.

Voor wat ik me nog herinner uit mijn tijd in de visverwerkende industrie:

Zoals je weet is HACCP een systeem waarbij je als levensmiddelenverwerkend bedrijf in je eigen procesgangen onderzoekt wat je critische punten mvt voedselveiligheid zijn, en dat je vervolgens vastlegt hoe je voorkomt dat die kritische punten een risico gaan vormen, aangezien jij verantwoordelijk bent voor je product.

Indien jij producten importeert uit Engeland en verkoopt op de nederlandse markt dan kan ik me wel een aantal ccp's voorstellen, en jij ook wel als je de productielijn volgt:

[*] de productie zelf bij je leverancier in het oog houden, bij voorkeur een leverancier met HACCP

[*] Transport is een mogelijk risico, te ondervangen door verpakkingsafspraken te maken, vervoersafspraken te maken, (gekoeld transport?), en deze volgens een vastgelegd schema te controleren, incl. ontvangstcontrole en criteria vast te leggen wanneer iets aan de eisen voldoet en wanneer niet.

[*] Zorg ervoor dat iedere levering aan jou traceerbaar is en blijft vanaf het moment dat het bij je binnenkomt tot bij de klant

[*] Ik kan me inderdaad voorstellen dat je steekproefsgewijs bacteriele en andere controles op je eigen producten (laat) uitvoeren.

[*]Als je zelf een verwerkingsruimte hebt of opslagruimte dan zit je met regelmatig schoonmaken en dan speelt inderdaad de aard en samenstelling van je schoonmaakmiddelen een rol. Zit je product in verzegelde verpakking waar niets mee kan gebeuren dan betekent dat niet dat je niets hoeft op te schrijven, maar dat je kunt opschrijven dat bestrijdingsmiddelen een potentieel gevaar is, echter dat je dit middels een verzegelde verpakking ondervangt, en dat je bij de expeditie de verpakking controleert op beschadigingen.

[*]edit: denk ook eens aan heel basale dingen als: wat te doen bij diesellekkage uit een heftruck, welke kleding draag je (niet voor niets hebben de meeste verwerkende bedrijven een kleedruimte, bewaar je afval in een andere ruimte dan je de opslaglocatie van je product, hoe regel je ongediertebestrijding etc. etc.

En zo ga je verder, iets wat wellicht een leuk klusje is voor een stagiair.

Tenslotte: Ik proef een beetje tegenzin tegen HACCP, echter realiseer je wat er gebeurt als er iemand in het ziekenhuis komt of erger door jouw producten en jij kunt niet aantonen alles gedaan te hebben om de kwaliteit van je product te waarborgen, of je kunt de overige produkten uit dezelfde produktiebatch niet traceren...

Bovenstaande gebaseerd op een wat roestige herinnering van 9 jaar geleden, echter de essentie blijft nog steeds hetzelfde.

Frans Sijtsma

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar