• 0

Participatie van leverancier in een webconcept - voordeel of nadeel?

 

Ik ben een beginnende internet-ondernemer die samen met een compagnon een webconcept heeft uitgedacht en dit wil laten uitvoeren. De website die gebouwd moet worden is vergelijkbaar qua moeilijkheidsgraad als bijvoorbeeld http://www.internetten.nl/. Nu werkt mijn compagnon als werknemer bij een webdesignbureau die alles in huis heeft

om deze site voor ons webconcept te kunnen realiseren, zowel technisch als hosting. Voordeel is dat de eigenaar van dit bedrijf een goed marketingnetwerk heeft door zijn jarenlange ervaring.

 

Nu heb ik met mijn compagnon een aantal scenario's uitgedacht hoe wij met ons beperkte startkapitaal dit op kunnen zetten. Een van de opties is om de techniek, ontwerp en hosting door het webdesignbureau waar mijn compagnon werkt te laten realiseren in ruil voor een minderheidsbelang in de opbrengsten. Maar gezien ik nieuw ben met deze vorm van ondernemerschap vroeg ik mij af of er hier meer mensen zijn die leveranciers, zoals een webdesignbureau of webdesigners mee laten participeren in hun webconcepten?

 

Tevens loop ik ook gelijk met vragen als :

Waar zou ik op moeten letten? welk percentage is fair? welke voordelen en nadelen kleven hieraan?

 

Wellicht dat hier ervaren mensen zijn die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en mij kunnen adviseren op dit vlak.

Het grote voordeel wat ik in een participatie zie is dat de techniek "kostenloos" wordt gedaan, waarbij correctierondes of aanpassingen voor rekening zijn voor het webdesignbureau. De inbreng is dus techniek en onderhoud. tijdens het bestaan van het webconcept.

 

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de eigenaar van het buro wil interesseren zal hij het gevoel moeten krijgen dat hij waar voor zijn geld krijgt. Daarnaast moet hij het leuk vinden om dit nieuwe initiatief te ondersteunen en in mee te participeren. Probeer het zakelijk te bekijken en ga eens uit van wat die dienstverlening moet kosten als je het bij dat bureau zou moeten inkopen. En dan nog iets moeilijker: probeer te voorspellen waar je met je nieuwe onderneming; ik neem aan een b.v.; staat over 3 jaar. Welke omzet draai je; welke winst draai je. Uiteindelijk zal de investering van de investeerder met winst terugbetaald moeten worden. Stel dat de dienstverlening van het bureau 10.000,- waard is; je kunt bijvoorbeeld afspreken dat hij hiervoor met 20% a 30% deelneemt in de b.v. en dat je de aandelen van hem terug overneemt na het 3e jaar voor 15.000,-. Intussen deelt hij ook mee in de winst. Getallen zijn natuurlijk illustratief maar je begrijpt wellicht de strekking van het verhaal. Probeer je ook te verplaatsen in de investeerder.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, bedankt voor je reactie, de strekking van je verhaal gaf mij een nieuwe kijk op de uitvoering hiervan. De eigenaar van het buro heeft interesse getoond, hij gelooft in het concept en wil binnenkort eens van gedachten wisselen hierover. Naast het financiele aspect vind hij het ook leuk, dus dat is op zich een goede basis.

 

Graag zou ik eens meningen en ervaringen van mede-ondernemers horen hoe deze met een soortgelijke situatie zijn omgegaan of om zouden gaan. Het is mijn eerste project in mijn carriere-verandering van reclame naar internetondernemer. Alvast dank hiervoor.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het bureau is het soms niet alleen een belang dat er aandeel wordt verkregen.

 

Ik heb eerder een project / bedrijf gehad waar de complexe website gebouwd werd door een bedrijf dat aandeel hiervoor ontving. Dit bedrijf deed dit uiteindelijk vooral omdat het heel mooi op hun portfolio stond dat zij zo'n complexe website gebouwd hadden. Ze konder er mooi mee pronken... Daardoor hebben zij vergelijkbare klussen binnen kunnen halen waar ze dikke omzet mee scoorden.

 

Kun je mooi gebruiken in eventuele onderhandelingen ;D

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat gewoon belangrijk is, is dat je een weg inslaat waar je zelf een goed

gevoel hebt. Probeer voor je in gesprek gaat met het buro voor jezelf 2 of 3 mogelijke scenario's uit te stippelen. Al gaande het gesprek of gesprekken merk je vanzelf wat het best past bij jezelf en het buro.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.