Ik ben van huis uit industrieel ontwerper. Nu ben ik begonnen met een bedrijf in producten voor buiten. Het ontwerpen doen we zelf, het produceren is in Nederland uitbesteed. Omdat we nogal duur (kleinere aantallen+Nederlandse productie) zijn proberen we alleen producten op de markt te zetten met een hoge uniciteit. En dat lukt aardig :)
We verkopen onze producten via de detailhandel en internetwinkels. Zelf hebben we geen (internet) winkel (wel een site) om onze winkels niet in de weg te zitten (als iemand het hier grondig mee oneens is hoor ik het graag).
Nu is mijn vraag: Aan de ene kant heb je de detailhandel. Marge meestal 100% op inkoopprijs + 19% BTW = consumentenprijs. Aan de andere kant heb je affiliatie programma's. De opbrengst voor affiliates is veel lager dan voor een detailhandel, ergens rond de 10% van de consumentenprijs (?)
Nu vormen de internet winkels waarmee ik werk het midden tussen detailhandel en affiliatie; ze genereren een lead en cashen maar ik moet het product direct bij de klant afleveren. Gevolg is dat ik voorraad houdend ben en veel kleine pakketjes moet versturen. Hiervoor willen deze winkels wel dezelfde marge vangen als de ouderwetse detailhandel.
Is dat fair? Waar zit het omslagpunt? Voorraad houden, is dat b.v. 10% marge waard? Welke leverbetrouwbaarheid stel je daar tegenover?
Het directe klantencontact (en daarmee klachtenafhandeling, aanspraakelijkheid en al dat gedonder) ligt nu bij de internetwinkel cq detailhandel. Ook het genereren van trafic op hun site is een kostenpost. Beide wil ik niet graag naar mij toetrekken maar wel iets aan de marge-opbouw doen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kodjo
Kodjo
Hallo,
Ik ben van huis uit industrieel ontwerper. Nu ben ik begonnen met een bedrijf in producten voor buiten. Het ontwerpen doen we zelf, het produceren is in Nederland uitbesteed. Omdat we nogal duur (kleinere aantallen+Nederlandse productie) zijn proberen we alleen producten op de markt te zetten met een hoge uniciteit. En dat lukt aardig :)
We verkopen onze producten via de detailhandel en internetwinkels. Zelf hebben we geen (internet) winkel (wel een site) om onze winkels niet in de weg te zitten (als iemand het hier grondig mee oneens is hoor ik het graag).
Nu is mijn vraag: Aan de ene kant heb je de detailhandel. Marge meestal 100% op inkoopprijs + 19% BTW = consumentenprijs. Aan de andere kant heb je affiliatie programma's. De opbrengst voor affiliates is veel lager dan voor een detailhandel, ergens rond de 10% van de consumentenprijs (?)
Nu vormen de internet winkels waarmee ik werk het midden tussen detailhandel en affiliatie; ze genereren een lead en cashen maar ik moet het product direct bij de klant afleveren. Gevolg is dat ik voorraad houdend ben en veel kleine pakketjes moet versturen. Hiervoor willen deze winkels wel dezelfde marge vangen als de ouderwetse detailhandel.
Is dat fair? Waar zit het omslagpunt? Voorraad houden, is dat b.v. 10% marge waard? Welke leverbetrouwbaarheid stel je daar tegenover?
Het directe klantencontact (en daarmee klachtenafhandeling, aanspraakelijkheid en al dat gedonder) ligt nu bij de internetwinkel cq detailhandel. Ook het genereren van trafic op hun site is een kostenpost. Beide wil ik niet graag naar mij toetrekken maar wel iets aan de marge-opbouw doen.
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18366-marge-in-verschillende-kanalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag