• 0

Beperkte toelichting bij deponeren jaarrekening

Ik ben bezig met de eerste deponering van de jaarrekening van mijn jonge BV bij de Kamer van Koophandel. Volgens de website van de KvK moet ik een verkorte balans en een beperkte toelichting opsturen. De verkorte balans is geen probleem, maar ik niet zo gauw vinden wat er in die beperkte toelichting moet staan.

 

Zijn dit alleen de waarderingsgrondslagen en dat de liquide middelen ter vrije beschikking staan. Of is dat te beperkt en moet er allerlei bla-bla bij met een omschrijving van je activa, debiteuren, voorzieningen etc.

 

Als iemand een voorbeeld heeft van zijn/haar eigen BV zou dat helemaal geweldig zijn.

 

Groet,

 

Jeroen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen,

 

Ja, het door een accountant laten doen is een optie, maar ik vind het veel leuker om mijn boekhouding en belastingzaken zelf te doen.

 

Voor mijn BV heb ik 9 jaar een eenmanszaak gehad en in die tijd altijd de BTW en belastingaangiftes zelf gedaan. Alleen bij het omzetten van mijn eenmanszaak naar een BV heb ik hulp van een accountant gehad. De eerste VPB aangifte dit voorjaar heb ik weer zelf gedaan en is ook zonder problemen verlopen. Het uitkeren van interim dividend en de aangifte dividendbelasting ook zelf uitgevoerd, dus ik ben niet helemaal een noobie.

 

Nu alleen nog die beperkte toelichting voor het deponeren van de jaarrekening bij de KvK.

 

Als iemand kan helpen dan hoor ik het graag!

 

Groet,

 

Jeroen.

Link naar reactie
  • 0

Verplicht op te nemen in de te deponeren (= openbaar te maken) stukken:

 

Balans

 

* Een balans, met aan debet zijde: vaste activa (te splitsen in immateriele, materiele en financiele vaste activa) en vlottende activa (te spltisen in voorraden, vorderingen, effecten, liquide middelen en evt overlopende activa). Aan creditzijde, afzonderlijk opnemen: eigen vermogen, voorzieningen, schulden en evt. overlopende passiva).

 

* Het eigen vermogen moet afzonderlijk worden opgenomen: het geplaatste kapitaal, agio, herwaarderingsreserve, andere wettelijke reserves, statutaire reserves en overige reserves en niet verdeelde winst.

 

* Ten aanzien van de schulden aangeven welke zekerheid is gesteld. Ten aanzien van schulden van anderen, aangeven welke zekerheid is gesteld en in welke vorm. Aangeven welke verplichtigen zijn aangegaan tav groepsmaatschappijen

 

* Van totaal van de vorderingen aangegeven welk deel een looptijd heeft langer dan een jaar, van totaal van de schulden, welk deel een looptijd heeft langer dan een jaar en welk deel langer dan vijf jaar.

 

Toelichting

In de toelichting neem je op welke (fiscale) waarderingsgrondslagen je hebt gehanteerd voor deze balansposten, bijv. dat je je kantoorinventaris hebt opgenomen tegen aanschafwaarde en dat je deze in 5 jaar afschrijft rekening houdend met een restwaarde.

 

Over het algemeen zullen de balansposten tegen nominale waarde zijn opgenomen, behalve een pensioenreserve.

 

Let wel, dit is een vrije interpretatie van de wettekst: BW2: artikel 396.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

 

Het is het makkelijkst om een handboek jaarrekeningen te kopen. Er zijn checklists waaruit je exact kan afleiden wat je dient toe te lichten. Het is lastig om hier een goede opsomming te maken omdat we niet weten wat je allemaal op je balans hebt staan. Deelnemingen verdienen bijvoorbeeld nadere toelichting etc...

 

Ter aanvulling op de reeds genoemde lijst:

 

Als toelichting op verlies& winst rekening dien je in elk geval aan te geven hoeveel personeel er in lopend boekjaar in dienst is geweest. Verder dien je ook eventuele niet uit de balans blijkende verplichtingen toe te lichten zoals bijvoorbeeld de verplichting van een langlopend huurcontract of lease contract.

 

Veel succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.