Jump to content

FFen

Senior
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Sprout
    Zibb
    Elsevi
  1. Joost, Wat versta je onder een ' dwingende reden'? Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik wil mijn auto per 31 dec verkopen van mijn BV aan prive, omdat mijn vrouw, die een lease auto heeft die we prive rijden, een kleinere auto zal gaan rijden. Zo kan ik met mijn voorheen 100% zakelijk gereden auto, nu ook prive kilometers kunnen rijden. M.i. is dit voldoende dwingende reden. Graag jouw (expert) visie. B.t.w., is 1 taxatie wel toereikend?
  2. Guiseppe, Ik kan je niet meer comfort geven dan ik gedaan heb: ik ben geen jurist, maar heb een financiele achtergrond. Ik heb bovenstaand passages geciteerd uit een informele kapitaalsstortingsovereenkomst die ik heb gebruikt voor een multinational en is opgesteld door een zeer gerenommeerd advocaten/notarissenkantoor. Misschien dat anderen mijn opinie kunnen bevestigen. Groet, FFen.
  3. Beste Ralph, Zoals reeds in een aantal posts is geprobeerd uit te leggen, haal je 2 dingen door elkaar: de winst die jij hebt behaald in je holding (door ontvangen dividenden en door het zelfstandig verrichten van activiteiten) en de cash die je op de bank hebt staan. Over winst dien je Vpb te betalen. Door het geld uit te lenen verlaag je niet je winst (en daarmee ook niet de basis waarover belasting wordt geheven). Sterker nog, doordat je overtollige cash (die je voor je holding niet nodig hebt) wilt uit lenen, het zij aan prive (de eenmanszaak van je vrouw of aan een andere BV, die niet een fiscale eenheid met de hodling vormt), zul je een marktconforme rente dienen te berekenen, die dus de winst van de holding weer verder zullen verhogen (en daarmee je Vpb). De keuze tussen uitlenen aan prive of BV is daarmee niet relevant. Overigens lijkt me het een prettig probleem: wat doe ik met mijn excess cash. Groet, FFen.
  4. IMHO is deze opmerking niet correct. Je kunt wel degelijk een informele kapitaalsstorting doen. Maak een overeenkomst tussen beide partijen waarin je expliciet aangeeft dat het gaat om een kapitaalsstorting ten gunste van de agioreserve. Vermeld nadrukkelijk dat geen nieuwe aandelen worden uitgegeven en dat de dotatie aan de agioreserve "niet bedongen agio" betreft. Vermeld tevens dat er geen terugbetalingsverplichting is van hetgeen gedoteerd wordt. Een notaris is hierbij niet nodig. FFen
  5. @ Joost: Is het inderdaad zo simpel? Dus ongeacht het aanschafmoment in 2009, kun je volledig 50% afschrijven? Theoretisch, zakelijke aankoop per 30-12-2009, kan dan voor 50% worden afgeschreven? Lijkt me haast too good to be true. FFen.
  6. Hoi Conguero, Ik ben topic starter van dit onderwerp. Ik heb ook een financiele achtergrond en wilde dit ook allemaal zelf begrijpen. Dat is overigens ook heel goed te doen, maar ik sluit me aan bij advies van de anderen: raadpleeg een specialist. Na een paar adviezen hier, heb ik alsnog een pensioenspecialist ingeschakeld. Mij zijn de kosten erg meegevallen en heb transparante afspraken gemaakt. Nu weet ik zeker dat ik fiscaal de juiste gegevens heb, maar belangrijker dat ik het ook goed geregeld heb voor mijn nabestaanden en mijzelf. Groet, FFen.
  7. Hoorde vanochtend op BNR Maria van der Hoeven claimen dat zij de "willekeurige afschrijvingen" heeft geregeld. M.i. is dit een voorstel voor de jaren 2009 en 2010, maar is dit voor 2008 vooralsnog niet van toepassing. Iemand meer informatie?
  8. Verplicht op te nemen in de te deponeren (= openbaar te maken) stukken: Balans * Een balans, met aan debet zijde: vaste activa (te splitsen in immateriele, materiele en financiele vaste activa) en vlottende activa (te spltisen in voorraden, vorderingen, effecten, liquide middelen en evt overlopende activa). Aan creditzijde, afzonderlijk opnemen: eigen vermogen, voorzieningen, schulden en evt. overlopende passiva). * Het eigen vermogen moet afzonderlijk worden opgenomen: het geplaatste kapitaal, agio, herwaarderingsreserve, andere wettelijke reserves, statutaire reserves en overige reserves en niet verdeelde winst. * Ten aanzien van de schulden aangeven welke zekerheid is gesteld. Ten aanzien van schulden van anderen, aangeven welke zekerheid is gesteld en in welke vorm. Aangeven welke verplichtigen zijn aangegaan tav groepsmaatschappijen * Van totaal van de vorderingen aangegeven welk deel een looptijd heeft langer dan een jaar, van totaal van de schulden, welk deel een looptijd heeft langer dan een jaar en welk deel langer dan vijf jaar. Toelichting In de toelichting neem je op welke (fiscale) waarderingsgrondslagen je hebt gehanteerd voor deze balansposten, bijv. dat je je kantoorinventaris hebt opgenomen tegen aanschafwaarde en dat je deze in 5 jaar afschrijft rekening houdend met een restwaarde. Over het algemeen zullen de balansposten tegen nominale waarde zijn opgenomen, behalve een pensioenreserve. Let wel, dit is een vrije interpretatie van de wettekst: BW2: artikel 396.
  9. Dat zou heel goed kunnen, maar lijkt mij afhankelijk van de hoeveelheid zakelijke kilometers (vs aantal prive kilometers). Yep @ b. klopt niet 2008 - 1996 = 12 jaar oud: dus bijtelling over de cataloguswaarde. Let op, klopt m.i niet helemaal. De aanschafprijs is niet direct aftrekbaar in jaar van aanschaf, maar de auto moet geactiveerd worden en in 5 jaar worden afgeschreven.
  10. @ Hilda, Boekhoudkundig kun je wel degelijk een verlengd boekjaar hanteren en hoef je dus maar één keer een jaarrekening op te stellen, maar fiscaal, dus richting de belastingdienst niet. * Welke acties heb je dan ondernomen? * Ben je ingeschreven bij de KvK? * Heb je de startersformulieren ingevuld voor de belastingdienst? Ook al heb jij alle stappen gezet en je ontvangt geen reactie van de belastingdienst, zal dit je niet ontslaan van de verplichting zelf weer in actie te komen.
  11. Juist omdat er zo veel waarderingsmethoden zijn, geeft het eenduidig vastleggen de meeste zekerheid wat je van te voren zou kunnen verwachten. De vraag is wat zwaarder weegt: de duidelijkheid vooraf versus de flexibiliteit later. Indien je mocht besluiten de methode vast te leggen, bedenk wel dat ook het zetten van de afzonderlijke parameters (bijv. periode, rente, risicocomponent) tot grote verschillen in uitkomst zou kunnen leiden. Ik zou adviseren om in ieder geval nooit voor 1 waarderingsmethode te kiezen, maar ten minste 3 verschillende. Let wel, vaak wordt er een range gegeven waarbij een verkoopprijs redelijk is per methode ipv een specifieke waarde. Goede tip van Joost om twee onafhankelijke partijen te gebruiken. Wat ook mogelijk is elke partij zijn eigen accountant te laten gebruiken: dit zal waarschijnlijk de verschillenrange door de belangentegenstellingen wel groter maken. Maar leg nooit de waardering slechts bij 1 deskundige neer. Tav huisaccountant vs. registeraccountant. Je mag van een registeraccountant verwachten dat hij verstand van waarderingen heeft. Dit zegt echter onvoldoende van de kwaliteit die je kunt verwachten. Dit geldt in nog sterkere mate van een accountant zonder aanduiding. Het is belangrijk dat je voor de waardering iemand inschakelt die hiermee veel ervaring heeft. Mochten de belangen (financiele omvang) zeer groot zijn, kun je overwegen een registervaluator in te schakelen. Ten slotte zou ik overwegen een passage op te nemen ten aanzien van arbitrage. Indien jullie als partijen er niet uitkomen, samen met jullie accountants, dat er een onafhankelijke derde als arbitor wordt aangewezen. Succes FFen.
  12. @ Maarten Ja, ook met een BV kun je auto in prive rijden. Goed, punt m.i. doelen ze hiermee op de IB (prive) en Vpb belastingen (voor BV) ten aanzien van de bijtellings problematiek en heeft dit geen betrekking op het OB/BTW gedeelte.
  13. Hi Shop je Rot, Ik zou je adviseren eens bij de grote accountantskantoren te shoppen. Deze hebben allemaal wel een overzicht met eindejaarstips. Hieronder een voorbeeld bijgevoegd, maar ik weet zeker dat ook de concurrentie dergelijke memo's uitgeeft. http://www.meijburg.nl/publicaties/overige_publicaties/eindejaarstips_2008 Om specifieker advies te geven, is wel iets meer info nodig. Groet, FFen.
  14. Even zoeken op de site van de belastingdienst op 'investeringen': http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-04.html#P36_4178 M.i. is een termijn van een jaar te ruim gesteld. Een kwartaal is wel te overwegen. Groet, FFen.
  15. @ Ronaldinho: Bron: http://www.elsevierfiscaal.nl/nieuwsoverzicht/id104-47408/id/47408/channel/104/tweede-kamer-akkoord-met-belastingplan-2009.html Tweede Kamer akkoord met Belastingplan 2009 20-11-2008 De Tweede Kamer debatteerde gisteravond voor het laatst over het Belastingplan 2009. De belastingmaatregelen voor volgend jaar haalden uiteindelijk na meer dan twintig uur debat eenvoudig de eindstreep. In dit artikel vond ik dus helaas geen opmerking over de Vpb. Groet, FFen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept