• 0

betalen van borgstelling na faillissement

hallo allemaal,

 

Om maar even met de deur in huis te vallen ik zit diep in de put.

Door frauduleus en nalatig handelen van broer is onze zaak waar we met 3 familie leden in zaten failliet verklaard.

De curator heeft ons alle 3 bestuurders aansprakelijk gesteld voor de schuld in het faillissement. (bestuurlijke aansprakelijkheid)

We krijgen nog een kans om ons verweer te schrijven voordat de curator naar de RC gaat.

Nu heeft de curator al tegen mij gezegt dat hij een optie overlaat om te schikken.

Daarbuiten heb ik nog een borgstelling openstaan van € 150K bij de bank.

Het tekort in het faillissement is dusdanig dat de borg in zijn geheel zal worden opgeëist.

Nu mijn 2 vragen.

 

Heeft iemand ervaring in schikkingen met de curator en om welke bedragen gaan die schikkingen dan?

Is het mogelijk om met de bank over deze borgstelling een schikking te maken of zijn ze hier heel star in?

Al het geld wat ik had heb ik nog in de onderneming gestoken (een poging om het nog te redden) en is dus verdwenen, het enige vermogensbestanddeel wat ik nog heb is een kleine overwaarde in mijn huis (niet genoeg om de borgstelling en de schikken te betalen)

 

Graag jullie reactie.

 

mvg

Macas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heeft iemand ervaring in schikkingen met de curator en om welke bedragen gaan die schikkingen dan?

Dat verschilt per situatie. De ene curator gaat voor de hoofdprijs, de andere neemt een wat meer menselijke houding aan door te beoordelen wat er voor draagkracht bestaat. Is het terecht dat u aansprakelijk wordt gehouden.

Is het mogelijk om met de bank over deze borgstelling een schikking te maken of zijn ze hier heel star in?

Het is mijn ervaring dat op dit moment de banken heel star zijn, maar dat het toch wel de moeite waard is te pogen een regeling te treffen. Heeft de bank al beslag gelegd?

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd de moeite waard om met banken te onderhandelen en zeker als je meewerkt en/of goede argumenten hebt !

 

Die borgtocht die destijds afgegeven is, is die correct ondertekend ?

Een borgtocht dient voorzien te zijn van een "goedschrift " ( stukje handgeschreven tekst waarin borg aangeeft voor x bedrag borg te staan.) Daarnaast dient indien gehuwd of geregistreerd partnerschap, partner het stuk voor gezien en akkoord medeondertekend te hebben).

 

Soms ontbreken deze zaken of zijn ze niet goed verwoord, dan kan die borgtocht de "prullenbak" in.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand ervaring in schikkingen met de curator en om welke bedragen gaan die schikkingen dan?

Dat verschilt per situatie. De ene curator gaat voor de hoofdprijs, de andere neemt een wat meer menselijke houding aan door te beoordelen wat er voor draagkracht bestaat. Is het terecht dat u aansprakelijk wordt gehouden.

Is het mogelijk om met de bank over deze borgstelling een schikking te maken of zijn ze hier heel star in?

Het is mijn ervaring dat op dit moment de banken heel star zijn, maar dat het toch wel de moeite waard is te pogen een regeling te treffen. Heeft de bank al beslag gelegd?

 

Bedankt voor je reactie,

 

Ik vind niet dat ik terecht aansprakelijk wordt gehouden (maar dat vinden de meesten denk ik) waar het op stuk is gelopen is op de waardering van de voorraad, deze stond veel hoger gewaardeerd in waarde dan hij was.

Dit kwam door extreme prijsfluctuaties aan de inkoopkant en het slecht administreren van deze veranderingen.

Het hele voorraadbeheer lag niet onder mijn verantwoordelijkheid, maar was een taak van mijn broer.

 

De bank heeft nog geen beslag gelegd. (is dit raar, het faillissement is al op 14 oktober door de RC uitgesproken)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor je reactie, de bank heeft nog geen beslag gelegd. (is dit raar, het faillissement is al op 14 oktober door de RC uitgesproken)

Nee, dat is niet raar, maar het wel mijn ervaring dat grote banken veelal snel zijn met het leggen van beslag. Het lijkt me hoe dan ook raadzaam dat u zich op basis van het hele dossier laat adviseren en bijstaan, om te voorkomen dat u nog meer geld aan deze kwestie verliest.

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd de moeite waard om met banken te onderhandelen en zeker als je meewerkt en/of goede argumenten hebt !

 

Die borgtocht die destijds afgegeven is, is die correct ondertekend ?

Een borgtocht dient voorzien te zijn van een "goedschrift " ( stukje handgeschreven tekst waarin borg aangeeft voor x bedrag borg te staan.) Daarnaast dient indien gehuwd of geregistreerd partnerschap, partner het stuk voor gezien en akkoord medeondertekend te hebben).

 

Soms ontbreken deze zaken of zijn ze niet goed verwoord, dan kan die borgtocht de "prullenbak" in.

 

Helaas gaat de prullenbak niet open voor deze borg, het enige wat er aan ontbreekt is een handtekening van mijn vrouw.

Maar dit is niet nodig volgens : http://www.zibb.nl/10213866/Financien/Financien-artikel/Drie-manieren-om-te-ontsnappen-aan-borg.htm

Ik sta inderdaad borg voor mijn eigen B.V.

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd de moeite waard om met banken te onderhandelen en zeker als je meewerkt en/of goede argumenten hebt !

 

Die borgtocht die destijds afgegeven is, is die correct ondertekend ?

Een borgtocht dient voorzien te zijn van een "goedschrift " ( stukje handgeschreven tekst waarin borg aangeeft voor x bedrag borg te staan.) Daarnaast dient indien gehuwd of geregistreerd partnerschap, partner het stuk voor gezien en akkoord medeondertekend te hebben).

 

Soms ontbreken deze zaken of zijn ze niet goed verwoord, dan kan die borgtocht de "prullenbak" in.

 

Helaas gaat de prullenbak niet open voor deze borg, het enige wat er aan ontbreekt is een handtekening van mijn vrouw.

Maar dit is niet nodig volgens : http://www.zibb.nl/10213866/Financien/Financien-artikel/Drie-manieren-om-te-ontsnappen-aan-borg.htm

Ik sta inderdaad borg voor mijn eigen B.V.

 

Borgtochten zijn lastige zaken als het om aanspreken gaat. Als DGA is inderdaad niet altijd een handtekening nodig van echtgenote. Wat ook nog nagegaan moet worden, of jouw bank heeft voldaan aan alle regels mbt de meldingsplicht die aan een borg vastzitten. m.a.w., heeft de bank jou als borg tijdig en volledig geïnformeerd ? Zoniet, dan alsnog prullenbak.

 

Het advies van StevenK mbt adviseren/juridisch bijstaan, zou ik zeker volgen!!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog niet geinformeerd met betrekking tot de borg, nu is ook het faillissement nog niet afgerond, dat wil zeggen de curator heeft nog geen schikking getroffen of een civiele procedure gestart. De grote vraag in deze is dan ook wat is tijdig.

En spijtig om te zeggen ik heb echt geen vermogen meer om een jurist in te schakelen, ik zal het dus grotendeels op eigen kracht moeten doen.

 

mvg

 

macas

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben nog niet geinformeerd met betrekking tot de borg, nu is ook het faillissement nog niet afgerond, dat wil zeggen de curator heeft nog geen schikking getroffen of een civiele procedure gestart. De grote vraag in deze is dan ook wat is tijdig.

En spijtig om te zeggen ik heb echt geen vermogen meer om een jurist in te schakelen, ik zal het dus grotendeels op eigen kracht moeten doen.

 

mvg

 

macas

Als u niet voldoende inkomen hebt, komt u mogelijk in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. Houdt u er verder ook rekening mee dat de bank mogelijk tot dagvaarding overgaat en dan ontkomt u er niet aan een advocaat in te schakelen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een naar verhaal eigenlijk. Sowieso zijn verhalen met curatoren erin nare verhalen. Ik wens je veel sterkte met eea. Mijn ervaring is dat met curatoren lastig te onderhandelen is als je zelf de ondernemer bent of als je schuldeiser bent, terwijl opkopers e.d. wel makkelijk met ze onderhandelen. Toch kiest ook een curator soms eieren voor z'n geld, soms pas na jaren, soms al meteen.

 

De curator is eigenlijk maar uit op één ding: z'n eigen factuur betaald krijgen. Als dat lukt, dwz als er nog voldoende baten zijn om de curator een riante vergoeding te betalen, dan denk ik dat de curator daarna alleen nog probeert alles zo snel mogelijk af te handelen om dat al het werk daarna wel kost maar voor de curator niets meer oplevert. Als er niet voldoende baten zijn voor de curator, dan kan het nog wel 's raar lopen.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.