• 0

Globale webshop met verkopers

Geachte ondernemers,

 

Ik heb een vraag over een nieuw op te richten bedrijf, waarbij ik weinig informatie kan vinden over het volgende. In eerste instantie had ik dit topic in het 'Fiscale zaken' forum geplaatst, maar heb tot op heden geen antwoord vernomen, dus wellicht dat ik hier verder kom:

 

Ik wil een website oprichten, waarbij ik mensen items op mijn site laat verkopen, waarvoor ik dan maandelijkse kosten in rekening breng plus een deel van de omzet neem. Hierbij is het de bedoeling dat leden een shop oprichten (a la Ebay), en dat betalingen in eerste instantie via PayPal bij mij terecht gaan komen.

 

Het liefst heb ik hierbij dat ik het grootste deel van die omzet direct naar de shophouder doorstuur, waarbij ik alleen over mijn eigen deel belastingen betaal. Ik neem aan dat ik de BTW moet regelen wanneer de items verkocht worden? En moeten de shophouders zich ook registreren als freelancer of ZZP'er, of zal dit niet nodig zijn?

 

Concreet:

- Moet ik inkomstenbelasting over het geheel betalen, of kan ik dat aan de houder overlaten grotendeels?

- Moet de shophouder zich registreren bij de KvK?

- Moet ik BTW heffen over het gehele bedrag of kan ik dit ook afschuiven?

- Hoe regel ik alles met internationale shophouders en kopers?

 

Het is niet mijn bedoeling deze mensen in dienst te nemen, daar het een groot aantal shophouders moet worden van over de hele wereld. Daarnaast wil ik het in eerste instantie opzetten als een EMZ.

 

Thoughts?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moet ik inkomstenbelasting over het geheel betalen, of kan ik dat aan de houder overlaten grotendeels?

 

Het percentage aan inkomsten wat naar jou gaat, zul je op moeten geven aan de belastingdienst en vice versa. Gezien het feit dat je een EMZ wilt gaan gebruiken, valt dat dus in box 1 - winst uit onderneming (na vermindering aftrekposten).

 

Moet de shophouder zich registreren bij de KvK?

 

Kan, maar ik zou mij meer zorgen maken over de Belastingdienst. Die hanteert een aantal maatstaven, voor de definitie van een 'ondernemer'. Het hangt er dus vanaf hoeveel men verkoopt, tegen welke bedragen en de grootte van de klantenkring.

 

Moet ik BTW heffen over het gehele bedrag of kan ik dit ook afschuiven?

 

Jij kunt als EMZ gewoon de 19% BTW heffen over jouw percentages. Shophouders kunnen dit niet, gezien het feit dat zij (nog) niet geregistreerd staan bij de Belastingdienst.

 

Hoe regel ik alles met internationale shophouders en kopers?

 

Ook zij zullen verantwoordelijk zijn voor het opgeven van hun inkomsten, in het betreffende land. Gedetailleerde vragen zou ik echter voorleggen aan een (internationale) accountant.

 

Succes!

 

- Gr. Matthijs.

Redfibre. Internetbureau.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Matthijs,

 

Bedankt voor de duidelijke informatie. Is het echter een optie voor mij om BTW te betalen over het geheel, waar de shophouder als freelancer het grootste gedeelte overgemaakt krijgt? Het gaat hier om digitale media, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

 

Aangezien ik natuurlijk zo veel mogelijk shophouders op mijn site wil laten inschrijven, wil ik het zo laagdrempelig mogelijk houden. Wanneer mensen meteen rekening met belastingen e.d. moeten gaan houden ben ik bang dat ze afgeschrikt gaan worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.