• 0

Wat kan ik verwachten bij stoppen met bedrijf?

Beste ondernemers,

Ik ben me aan het orienteren om een eigen bedrijfje op te zetten. 1 van de zaken waar ik me ook in wil verdiepen is, wat de consequenties zijn mocht ik er bijvoorbeeld na 1 of 2 jaar mee stoppen ( niet dat ik ervan uit ga, maar toch).

Ik heb namelijk eens gehoord dat je dan de btw terug moet betalen van die afgelopen jaren, maar dat begrijp ik niet helemaal.

 

Kan iemand me vertellen waar ik bij het stoppen met een bedrijf (vof of eenmanszaak) rekening mee moet houden?

Dank alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Melie

 

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. De feitelijke stand van zaken bij staking zijn dan bepalend tegen welke gevolgen je aanloopt. Denk aan afrekenen over de stakingswinst (o.a. fiscale reserves, overwaarde activa). Verder heeft het niet veel voeten in de aarde als de onderneming klein is.

 

Uitschrijven KvK en afmelden fiscus. Schulden betalen en de stakingswinst in de laatste IB aangifte opnemen.

 

BTW terugbetalen van de afgelopen jaren is een halve fabel. Dat zou alleen spelen als je in die jaren geen BTW onderneming hebt gehad. Wat alleen speelt als je echt geen omzet gemaakt hebt en de BTW op alle aankopen hebt teruggevraagd. Veelal is de fiscus dat echter wel voor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

In mijn geval zullen er niet zo gek veel investeringen zijn.

Ik heb dan wat producten gekocht en weer verkocht (ga namelijk de handel in), maar verder niet veel anders. Is het dan een probleem?

 

Ander vraagje. Ik ben op dit moment nog niet ingeschreven, maar over een week misschien wel. Als ik nu producten koop die ik later als bedrijf zijnde wil verkopen. Is het dan mogelijk die rekening toch nog voor mijn bedrijf te gebruiken?

 

Bedankt alvast maar weer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.