• 0

15+ bestelauto en bijtelling

Hallo Allemaal,

 

Na een tijdje hier rondgezocht te hebben toch maar ingeschreven om zelf een bericht te tikken.

Dit omdat mij het een en ander nog niet echt duidelijk is.

 

Aanstaande woensdag ga ik mijn bestelbus ophalen die ik ga gebruiken voor mijn webshops.

Ik heb op dit moment 1 webshop en wil zeer spoedig een tweede gaan openen met andere producten.

 

Nu snap ik alleen nog niet echt hoe het zit met de bijtelling van oudere bestelauto's.

 

Hieronder maar even een kleine opsomming:

 

Ik heb een bestelauto gekocht uit 1992 voor 4000 euro,

Ik onderneem part-time en werk fulltime. Mijn doel is om fulltime te gaan ondernemen.

Ik rij per dag 26 km op en neer naar mijn werk.

Verder rij ik ongeveer nog een kleine 50 km per week prive naar familie.

 

Verder rij ik ongeveer totaal 450 km per week op en neer naar de groothandel voor mijn webshop.

 

Ook rij ik 1 a 2 keer in de maand 900 km op en neer naar een klant voor reparatie.

En dan rij ik ook nog veel kleine afstanden met een maximum van 25 km. voor reparaties.

 

De bestelbus is vrij prijzig in onderhoud en verbruik, aangezien het een amerikaanse dubbelcabine bus is.

 

Dus prive rij ik ongeveer 720 km per maand en zakelijk tussen de 1000 en de 1750 km per maand.

 

Dit is jaarlijks ongeveer 8640 km prive en zakelijk 21000 km. Totaal dus ongeveer 29640 km.

 

Is het verstandiger om de 179 euro wegenbelasting per maand op de koop toe te nemen en mijn zakelijke kilometers te declareren uit mijn onderneming. Of 47 euro wegenbelasting per maand te betalen en de bijtelling te betalen.

 

Graag een uitgebreide reactie waar ik daadwerkelijk wat aan heb.

Koopjespaleis Rotterdam

In- en verkoop van restpartijen en kort leverbare producten.

http://www.koopjespaleis.net

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi LPR

 

Een bestelauto van 15 jaar en ouder valt onder de regeling bijtelling op basis van dagwaarde. In jouw geval dus 25% van 4.000 euro. De bijtelling is dan bruto 1.000 euro terwijl alle dure kosten als brandstof etc aftrekbaar zijn van de winst. Prima deal lijkt me.

 

Let wel: er is wetgeving aangenomen die de termijn van 15 jaar oprekt naar 25 jaar. Dus heb je vanaf 2011 van doen met 25% bijtelling over de oorspronkelijke cat. waarde. Dan kan dit wel eens onvoordelig uitpakken voor je.

 

Wat was de oorspronkelijke cat. waarde? (www.autoweek.nl)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Dit was toen bijna 40.000 euro.

Maar hij is in 1996 ingevoerd. Gaat dit bedrag dan over wat er in 1992 in Amerika voor betaald is of gaat dit over de waarde die de auto had toen hij in 1996 werd ingevoerd?

 

Ik denk dat hij een taxatie moet ondergaan want dit heb ik ondertussen ook her en der gelezen op internet.

 

Groetjes

 

Kevin

Koopjespaleis Rotterdam

In- en verkoop van restpartijen en kort leverbare producten.

http://www.koopjespaleis.net

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt het een duur verhaal. Bepalend is de waarde van de auto zoals die destijds in de NL prijslijsten stond. Dus 40K.

Bijtelling wordt vanaf 2011 dan 10K bruto en dus ergens tussen 4200 en 5200 netto.

 

Als de werkelijke autokosten lager zijn dan de bruto bijtelling, dan blijft de bruto bijtelling beperkt tot de werkelijke autokosten. Gezien de kilometers en de autokosten per km bij dit soort auto's zal dat wel niet het geval zijn.

 

Wellicht is dan de auto privé kopen de beste optie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Wellicht is het dan inderdaad beter hem prive te laten staan bij de BD, en dan 0.19cnt af te schrijven per zakelijk gereden kilometer.

 

Aangezien ik vanaf afgelopen woensdag (dag dat ik hem op heb gehaald) nu al meer dan 1250 km prive weg heb.

 

Dank je wel voor je hulp

 

Groetjes Kevin

Koopjespaleis Rotterdam

In- en verkoop van restpartijen en kort leverbare producten.

http://www.koopjespaleis.net

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen, even voorstellen. Ik ben Wouter van Embden, ondernemer. Ik word gedupeerd door de verschuiving van de bijtelling op basis van de economische waarde van 15 naar 25 jaar. Ik ben daarom een protestactie begonnen. Alle info is te vinden op

 

EDIT MOD:

 

Beste Wouter,

Als liefhebber van klassiekers begrijp ik maar al te goed wat voor gevolgen dit kan hebben voor menig ondernemer. Ik hoef je niet te vertellen dat als je een Merc 400SE rijdt uit 1991 (dagwaarde stel 10K) dat je dan flink in de problemen komt vanaf 2011 (nieuwwaarde 101.000 euro). De bijtelling gaat dan van 25% van 10K naar 25% van 101K.

 

Dat is inderdaad belachelijk.

 

We kunnen echter op HL helaas geen propaganda ondersteunen tegen deze maatregel. Vandaar dat ik de links en het plaatje verwijderd heb.

 

Hopelijk heb je succes met deze actie via andere fora. Ik neem aan dat je op de afzonderlijke fora voor klassieker liefhebbers ook post.

 

Groet en succes

Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.