• 0

2 bedrijven

ik zit met een twijfel

kijk dat je 2 bv's of meerdere kan hebben is duidelijk

maar kan je naast je eenmanszaak of vof ook een bv hebben?

of vraag ik nou iets stoms?

 

en een ander vraagje

is het zo dat als een ondernemer 5 bv's heeft met een holding structuur, wordt ie dan voor elke bv aangeslagen als grootaandeelhouder voor €38k salaris waar de belasting vanuit gaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiteraard kan je een vof naast een bv hebben, er is niemand die je dat verbiedt, en volgens mij heeft het ook geen directe consequenties...

 

en volgens mij (maar dat weet ik niet helemaal zeker) ben je DGA of ben je het niet. Zodra je DGA bent, dien je - mits er gegronde redenen zijn - dat bedrag te verdienen, dus niet 6 x 38k euro als je 6 b.v.'s hebt...

 

p.s. misschien dat dit trouwens meer een post is voor juridisch en fiscaal... maar ik en de verplaatsbutton effe niet vinden... ;D

Link naar reactie
  • 0

De meest gebruikte holdingconstructie is dat de holding 100% van de werkmaatschappij bezit. De holding is dus groot aandeelhouder van de werkmaatschappij, en de DGA is alleen DGA van de holding, hij is geen aandeelhouder van de werkmaatschappij(en).

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

stel ik begin een bv met €18k gestort kapitaal

vervolgens wil ik nog een andere bv (voor andere tak van het bedrijf) en ik maak hier een holding van.

 

kan ik met die €18k die 2e bv financieren en vervolgens weer terugnemen of ziets dergelijks, het valt tenslotte allemaal onder dezelfde holding.....

Link naar reactie
  • 0

stel ik begin een bv met €18k gestort kapitaal

vervolgens wil ik nog een andere bv (voor andere tak van het bedrijf) en ik maak hier een holding van.

 

kan ik met die €18k die 2e bv financieren en vervolgens weer terugnemen of ziets dergelijks, het valt tenslotte allemaal onder dezelfde holding.....

Obrigado,

 

Als je een holding B.V. opricht met je 18000 euro, dan kan die holding prima een dochter B.V. oprichten met die 18000 euro. De holding krijgt hier immers aandelen voor terug met een waarde van 18000 euro, waardoor er nog altijd een eigen vermogen van 18000 euro aanwezig is.

 

Als je eerste BV een dochter is, dan kun je nog altijd deze constructie opzetten, maar het is niet mogelijk om een dochter haar eigen moeder op te laten zetten. Dit zul je dus via een 'truc' moeten doen door eerst zelf de nieuwe holding B.V. op te zetten (die 18000 euro even privé lenen voor een paar seconden... daar weet de notaris wel raad mee), om vervolgens de aandelen van je eerste B.V. aan de nieuw opgerichtte holding te verkopen voor (jawel) 18000 euro... schuld weer afgelost... :)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

en volgens mij (maar dat weet ik niet helemaal zeker) ben je DGA of ben je het niet. Zodra je DGA bent, dien je - mits er gegronde redenen zijn - dat bedrag te verdienen, dus niet 6 x 38k euro als je 6 b.v.'s hebt...

 

Aleph,

 

Ik heb onlangs de wettekst hiervan nog eens doorgelezen, maar volgens de wettekst ben je voor IEDERE BV waarvoor je werkzaamheden verricht, verplicht jezelf als DGA een inkomen van 38k toe te rekenen, tenzij je aan kunt geven dat dit niet redelijk zou zijn... Via een consequente 'uitleen service' van holding aan werk BV schijn je hier onderuit te kunnen komen, maar dat weet ik dan weer niet helemaal zeker ;)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.