Hallo allemaal,

Ik zou graag een aantal bedrijven willen inschrijven bij de KvK op de manier zoals een BV- of

Ltd-structuur werkt. Ik heb dus een hoofdbedrijf bijv. ABC-groep en een onderliggen bedrijf

ABC-consulting. ABC-groep moet dus eigenaar van ABC-consulting zijn. Ik ben dan zelf eigenaar

van de ABC-groep. Is dit ook te creëren zonder BV's of een Ltd. op te richten?

Alvast bedankt,

Christiaan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19681-meerdere-bedrijven-zoals-bv-of-ltd/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Voor eigendomsverhoudingen moet je rechtspersonen creeeren. De samenwerkingsverbanden (vof, maatschap etc) kunnen dit niet. Je kunt op papier wel zulke verhoudingen creeeren, maar juridisch klopt het niet. Als je een B.V. onder een VOF zou hangen, hebben de vennoten van de VOF ieder een onverdeeld aandeel in de aandelen van de B.V. (jaja!)

Als het idd huiswerk is: kijk eens naar het wetsvoorstel personenvennootschappen. Daar kan worden gekozen voor rechtspersoonlijkheid. Mij lijkt dat je daar geen rechtspersoon onder kan hangen. De rechtspersoonlijkheid bij nieuwe personenvennootschappen werkt iets anders dan bij de huidige bestaande rechtspersonen.

Succes,

JM

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Nou ik zit er zelf aan te denken om dus een soort beheersbedrijf op te zetten met daaronder de verschillende werkbedrijven. Alleen heb ik het geld niet voor het oprichten van een BV-structuur en de Euro-BV constructie (Ltd.) vind ik zelf een nogal vage constructie.

Vandaar mijn vraag!

• 0

Er zijn andere opties hoor.

Heb je geen goederen die je in de B.V. kunt stoppen? Uiteindelijk hoeft er niet perse cash in de B.V. worden gestort. Als het maar 18.000 euro totaal (aan waarde) is.

Er zijn wel bank die praktische oplossingen hebben. Je krijgt een PL'etje van 18.000 euro en die wordt rondgestort om de bankverklaringen te kunnen afgeven. Vervolgens wordt het PL'etje direct weer ingelost. Dan heb je wel 18.000 euro schuld aan de holding/beheer. En de daaronder liggende B.V.'s hebben schulden aan de holding. Dit is absoluut geen sjieke oplossing!

Andere oplossing is een B.V. kopen. Die zijn vaak leeg en kosten niet veel. Dat brengt wel risico's met zich mee, hierover is genoeg geschreven hier. Bovendien zit in die B.V. vrijwel altijd een vordering op aandeelhouders (jou dus) ad 18.000 euro.

Kijk ook eens naar het topic over de cooperatie.

Is het beginnen als eenmanszaak geen optie?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar