• 0

Scheiding, VOF, plukken voorkomen.

Geachte forum leden.

 

Voor mij heel plotseling vertelde mij mijn vrouw dat ze mijn vrouw niet meer wilde zijn, begin februari. Er was ondertussen ook een ander in het spel. Die ze een maand eerder kennen geleerd heeft, dat weet ik zeker, want deze man heb ikzelf "aangehaald" als vriend, ze heeft hem niet eerder gezien dan oud jaarsavond.

Na 2 week als een sombie geleefd te hebben, thuis met haar, besluiten we dat ze maar een andere plek moet zoeken, omdat ik dit samenzijn wat overigens harmonisch is, niet zal begrijpen.

Ze woont nu net een week ergens anders dicht bij 10 km hier vandaan.

 

We zijn 10 jaar getrouwd en hebben twee kinderen, 10 en 13.

 

Ik ben op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Alleen heb niet verrekend in die jaren.

 

Ik denk dat ik wel in die tijd vermogen heb opgebouwd en niet alles naar prive heb gebracht immers we wilden geen bank en liever zelf financieren, bovendien maakte het toch niets uit, dit geld was ooit toch voor ons beide bedoeld.

 

Ik denk dat ik wel wat af te rekenen heb met haar maar dat moet dan uit de onderneming komen die zwaar moet bloeden misschien, de vennoten hebben hier dus ook last van.

In de huwelijkse voorwaarden staat dat onder inkomen wordt verstaan, netto inkomen na belastingen.

 

De ondernemingsvorm is een vof met 3 vennoten, 2 broers en 1 zus.

We ( de drie kinderen)hebben ook een BV waar alleen nu een stamrecht in zit voor moeder. En wat geld dat is ingebracht bij het uitkopen van de ouders toendertijd. In die BV zitten ook nog verrekenbare verliezen.

 

Volgens de accountant is de vof niet geschikt om over te gaan naar een BV, daarvoor schommelen de winsten teveel en is de winst net iets te laag.

 

Waar ik naar toe wil is dat mijn vennoten en ik niet moeten bloeden voor de plotselinge keuze van mijn vrouw, ik heb het niet zien aankomen.

Ik vind het ook niet terecht als ze veel geld te vorderen zou hebben. Toen ze begon met haar praktijk, een eenmanszaak, had ze slechts FL 40.000,= nu is de waarde van haar vermogen ongeveer € 100.000,=

Ik heb van begin af aan haar gesteund om de praktijk op te bouwen aan huis, ze heeft geen huur betaald thuis, ik heb al mijn prive ontrekkingen op de gemeenschappelijke rekening gestort. In het begin bracht ze weinig inkomen in de gem. pot .

De laatste 3 á 4 jaar wel.

Ze heeft ook kunnen sparen en dat gunde ik haar ook want daarmee had ze het gevoel ook voor haar zelf iets op te bouwen en dat gaf haar ook zekerheid, voor haar gevoel, gesteld dat ik opeens scheiden zou willen bijv,.

 

Momenteel zijn we wel on speaking terms, er is geen vooruitzicht op herstel, omdat ze wel heel zeker is over haar besluit, ze is wel heel emotioneel over het feit dat nu niet de kinderen om zich heeft. Ik ben nu de huisman die zaak en kinderen moet regelen, dat laatste valt me zwaar omdat ik daar nog geen ervaring in heb. Dus ik ben ook belast. Daarbij komt dat ik niet goed haar beslissing kan accepteren. Godzijdank zijn mijn medevennoten, broer en zus medelevend en geven ze me de ruimte om de kinderen op te vangen. Uiteraard ben ik nu een maand niet veel met de zaak bezig, daarvoor ben ik te veel van slag geweest. Gelukkig lijdt de zaak er niet onder omdat personeel en broer en zus gewoon doordoet.

 

Ik weet ook heel goed dat ik mijn emoties van boosheid en frustratie niet moet botvieren omdat dat de verdere onderhandelingen en samenwerking omtrent kinderen en scheiding niet ten goede zal komen.

Mijn wens is een scheiding waar we beide goed uitkomen, zonder veel gesteggel. En een goede samenwerking in de toekomst.

Mijn angst is dat ze misschien opgejend zou kunnen worden door anderen die zeggen, halen wat er halen is.

Ik geloof wel dat ze reeel is, maar je weet maar nooit.

Ik hoop op een scheidingsconvenant die voor beide acceptabel is, diep in mij hart geloof ik wel dat dat kan, maar twijfel ook indien er een worst case cenario op zou kunnen duiken.

 

De vraag die ik nu stellen wil is:

Hoe kan ik vermogen veilig stellen voor evt aanspraken door haar?

Hoe kan ik mijn vermogen in de zaak laten zakken zodat er minder aanspraak op dit vermogen komt?

Ik denk aan een afstorting vanuit de VOF aan een eigen pensioen BV in eigen beheer, maar het schijnt heb ik in dit forum gelezen dat dat niet kan.

Ik zou de VOF kunnen belasten met een schuld door bijv een lijfrente aan te gaan. Met terug werkende kracht 31-12-2008.

De voorraad staat ook al laag, die kan niet lager denk ik, alhoewel, kredietcrises?

Kan ik voorzieningen treffen zoals bij een BV?

Welke mogelijkheden heb ik om mijn vermogen uit de zaak te verlagen, zodat de verrekeningsclaim zo laag mogelijk is?

 

Ik hoop op interessante tips. Alvast met dank.

 

Arnd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

@Arnd, allereerst sterkte! I've been there, done that, got the T shirt...

 

Ik lees uit je verhaal dat je het niet eerlijk zou vinden als je vrouw allerlei aanspraken zou doen bij de verdeling van jullie bezittingen inclusief de VOF. De vraag is of dat zo is. Je geeft aan dat je vooral je energie hebt gestopt in je zaak, en dus minder in huishouden en opvoeding, klopt dat? Dan heeft je vrouw die taak dus op zich genomen, waardoor jij de VOF kon op- en uitbouwen. Dus jullie hebben in die zin samen de VOF opgebouwd... Het huwelijk is een partnership, ook al doen de partners zakelijk gezien verschillende dingen.

 

Daarnaast is het nog de vraag of je vrouw het onderste uit de kan zal willen.

 

Ik zou streven naar een harmonieuze oplossing (is ook veel beter voor de kinderen!) en niet gaan voor 'het is niet eerlijk'. Een mediator kan jullie samen helpen in dit proces. Lukt dat niet dan wordt het allebei een advocaat en een duur en lang energievretend gedoe. Is dat het waard?

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Arnd,

 

Ten eerste heel veel sterkte. Dit zal een moeilijke tijd zijn!

 

Naar mijn mening kun je geen vermogen 'wegstoppen' om het zo veilig te stellen tegen haar aanspraken. Waar je het geld ook naartoe brengt, je krijgt er altijd iets voor terug (bijvoorbeeld vorderingen).

 

Het niet jaarlijks verrekenen kan tot gevolg hebben dat jullie gezamenlijk opgebouwd vermogen sinds het huwelijk finaal wordt afgerekend. Dat zou vervelend kunnen zijn.

 

Omdat jullie on speaking turms zijn, zou ik zo snel mogelijk een echtscheidingsconvenant laten opstellen. Ik vermoed dat jullie hier niet onder hulp van een advocaat uitkomen. Ook voor de kinderen zal immers een passende regeling getroffen moeten worden.

 

Succes! En vraag gerust verder.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.