• 0

Babbelbox: Hoe is jouw inkoop beleid geformuleerd?

Crisis, recessie, faillissementen, dalende beurskoersen. Je zou bijna vergeten dat er ook nog af en toe wél wat gehandeld wordt. In tijden van economische tegenwind kijk je natuurlijk wat scherper naar de marges, en probeer je wat scherper in te kopen. Maar hoe heb jij je inkoopbeleid nu eigenlijk geformuleerd? Ga je voor de absoluut laagste prijs? Of koop je uitsluitend in via je netwerk? Wellicht heb je een heel andere (originele) invalshoek op je inkoop ontwikkeld.



De babbelbox vraagt zich daarom af: Hoe heb jij je inkoopbeleid geformuleerd?

 

Om zelf maar meteen de aftrap te geven: Wat ooit is begonnen als bittere noodzaak, heeft uiteindelijk een ideologisch karakter gekregen. Ik probeer zo min mogelijk nieuw aan te schaffen. Computers, kantoormeubelen, auto's... you name it. Waarom? Omdat het enerzijds veel geld scheelt. Anderzijds omdat ik van mening ben dat er ook zakelijk te veel geconsumeerd wordt. Dat er veel te makkelijk gewoon maar gekocht wordt. Nieuw kantoor? We rijden met het busje even naar IKEA en laden een zooi Zweeds naaldhout in en denken verder weinig na over hoe het anders kan. Dat er een stuk verderop containers vol hagelnieuwe ASPA en AHREND kantoormeubelen worden afgevoerd naar de vuilverbranding omdat het bedrijf in kwestie is gefuseerd en de kantoorinrichting die vorig jaar is aangeschaft nu niet meer voldoet aan het huisstijlhandboek. Zijn we met zijn allen helemaal gek geworden ofzo?

 

Marktplaats en online veilingen zijn voor mij een ideale bron voor alles wat ik nodig heb. En ja, meestal gewoon met BTW bon. Vorige week nog een laptop van anderhalf jaar oud voor de helft van de nieuwwaarde. Ik heb niet de snelste of nieuwste nodig. Brieven schrijven, spreadsheets en internet, kon ik tien jaar geleden ook op een computer, dus waarom zou nu een computer van 2 jaar oud niet meer voldoen?

 

Een auto schrijft gemiddeld de helft van de nieuwwaarde af in de eerste 4, 5 jaar. Een beetje automerk zet probleemloos een ton of drie op de klok. Sommige merken zijn dan pas ingereden. (Mijn Volvo 740 met 380.000 km had een storing. De wegenwacht vroeg wat 'ie had gelopen en op mijn antwoord kwam het gortdroge commentaar: "Nee, dat kan het dus ook niet zijn").

 

Inmiddels is mijn inkoopbeleid wel een sport geworden. Het komt zelden voor dat ik nieuw koop. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar als het gaat om heel bedrijfskritische zaken, verbruiksmaterialen (maar wel met een voorkeur voor refurbished tonercardridges bijvoorbeeld) en wanneer ik gewoon niet kan vinden wat ik zoek.

 

Dat brengt me op een ander neveneffect: Omdat het soms even duurt dat ik gevonden heb wat ik zoek, komt het ook regelmatig voor dat achteraf blijkt dat ik het eigenlijk helemaal niet zo hard nodig had als ik dacht....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanwaar deze plotselinge ommezwaai?

 

Een tijdje geleden was alleen het duurste nog goed, zie voorbeelden.

 

Uit ervaring weet ik dat dit een erg fijn pruttelpotje is. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Mar als je het echt goed wilt aanpakken kun je niet om een Vibiemme heen.

 

en

 

Als Apple-adept kan ik niet om de iPhone heen. Ik moet 'm hebben... het is bijna dwangmatig... Ik heb serieus gekeken naar andere modellen, met name de Blackberry. Maar het is het toch net niet, qua look and feel. En als het typen van een mailtje dan wat langzamer gaat, het zij zo. Dan kunnen we alleen maar hopen dat dit accessoire snel in productie wordt genomen.

Link naar reactie
  • 0

Ha! Wel even de zaken in de juiste context plaatsen he? Een Vibiemme is inderdaad het summum van koffiezetten. En voor een nieuwe Domobar betaal je zomaar 900 euro. Maar je dacht toch niet dat ik ooit een nieuwe Vibiemme zou kopen als ze voor de helft op marktplaats staan?

 

Nadenken over wat je zoal consumeert wil niet zeggen dat je de goede dingen van het leven niet waardeert. En nee, ik heb nog steeds geen Vibiemme. Ook geen iPhone. Visual Voicemail heb ik niet nodig (ik gebruik geen voicemail meer), de 2G modellen doen langer met de batterij, er is nog steeds geen navigatiesoftware voor de GPS... Een 2G iPhone is een serieuze overweging. Aan de andere kant is voor mij een telefoon bedrijfskritisch. Dus daar wil ik een uitzondering voor maken.

 

Als je nu het beeld hebt dat ik sandalen draag en heel ecologisch zeewiergel in mijn haar smeer, dan moet ik je teleurstellen. Ik draag gewoon Van Bommels aan de voeten, en ben net zo ijdel (wellicht nog iets meer dan dat) als ieder ander. Maar ik denk wel graag na over de waanzin die er heerst (zelfs in deze "crisistijd") om hagelnieuwe goederen gewoon te dumpen en snel naar de winkel om het nieuwere model te kopen.

 

P.S. De laptop is een Apple... ;-)

Link naar reactie
  • 0

Als ZZPer heb ik niet zoveel nodig, en werk ik vooral op locatie. Mijn auto is al 10 jaar oud en ik wil er zeker nog mee doorrijden (een XM wordt helaas ook niet meer gemaakt dus ik ben er zuinig mee ;D).

 

Een laptop koop ik wel nieuw, om de 3 jaar en de oude gaat naar familie. Is een nieuwe noodzakelijk? Nee maar wel lekker, en ook een beloning voor mijn inspanningen.

 

Ik handel alles zoveel mogelijk digitaal af en maak vrijwel nooit printjes op mijn ouwe maar prima printer. Hooguit als er een handtekening op moet, en als ook dat electronisch kan dan zal de printer er uit gaan denk ik.

 

Mobiel: ik doe nu anderhalf jaar met mijn nieuw aangeschafte e90 communicator (gps, goede camera, goede sync met Outlook) en zolang hij het blijft doen zal ik hem niet vervangen. Is mijn enige gadget, heb geen iPod nodig of andere leuk speelgoed.

 

Marktplaats of eBay zijn ideaal voor 2ehands spullen inderdaad!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.