• 0

Hoe kan de EU ondernemerschap stimuleren?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De Europese Unie heeft op de Europese top van Lissabon in 2000 de ambitie uitgesproken in tien jaar tijd de meest competitieve en dynamische, op kennis gebaseerde economie ter wereld te worden. Maar hoe kan dit doel worden bereikt als zo weinig Europeanen een eigen onderneming starten? Ondernemerschap in Europa ligt structureel lager dan in Angelsakische landen als Canada, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. En waarom vertonen zo weinig Europese ondernemingen groei, en groeien ondernemingen dié groei vertonen zo langzaam?

 

Begin 2003 heeft de Europese Commissie een zogeheten Green Paper opgesteld: 'Entrepreneurship in Europe', dat op bovenstaande kwesties ingaat. Stimulering van ondernemerschap staat centraal. Ondernemerschap bevordert economische groei, concurrentie en schept arbeidsplaatsen; het kan persoonlijke ontwikkeling stimuleren en sociale problemen verhelpen, aldus de Commissie.

 

Onder andere kennisinstellingen en onderzoeksinstituten is gevraagd te reageren. In deze minirapportage staat de reactie die EIM naar de Europese Commissie heeft gestuurd.

Zij omvat concrete suggesties voor beleid inzake bijvoorbeeld bemiddeling tussen zogenaamde 'business angels' en bedrijven, belastingprikkels voor spin-off-bedrijven, one-stop-shops voor starters, verzachting van de effecten van faillissementen, reductie van de grote verschillen in sociale zekerheid tussen ondernemers en werknemers, vereenvoudiging van bedrijfsoverdrachten en iniatieven in het onderwijs.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het mij vraagt wreekt het poldermodel zich, in elk geval op Nederlands niveau, en misschien dat de consensus-zucht van de Europese Unie zich hier ook in laat gelden?

De betuttelcultuur, de zorgstaat, verpoldermodellisering, democratie-binnen-de-democratie; allemaal verlammende factoren. De andere genoemde landen die het veel beter doen hebben meer chaos-marge, er is meer contrast tussen arm en rijk, mensen komen niet in een gespreid bedje als het misgaat (nou komt een ondernemer hier sowieso niet écht in een gespreid bedje als het misgaat, maar hij hoeft nooit echt honger te lijden, toch?)

 

Wat zien de andere ondernemers hier als mogelijke oorzaak?

 

Trouwens, ik heb niet de moeite genomen het hele artikel uit te lezen.

"In recent years, economic research has provided the following two insights:

-Entrepreneurship matters.

Entrepreneurship affects the economy both directly and indirectly, and at various levels, through innovation, competition and restructuring."

 

Dusdanig opzienbarend dat ik de rest maar van je aanneem, Kermie :o

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0
Dusdanig opzienbarend dat ik de rest maar van je aanneem, Kermie

 

Dit is anders wel een heeeel recent inzicht. Het fenoneen "ondernemersschap" speelt pas enkele maanden een rol op Europees gebied en de Nederlandse politiek moet er nog aan beginnen. Daar begint het langzaam maar zeker door te dringen, zonder dat daar vooralsnog consequenties aan verbonden worden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Laat we met z’n allen nu eerst het starten van eigen activiteit makkelijker maken. Ben in Luxemburg nu al ruim een jaar bezig om een vergunning te krijgen om me als zelfstandig consultant te vestigen. Tot op de dag van vandaag zonder resultaat.

 

En .... nu hoor ik geruchten dat de eisen nog verder aangescherpt zullen worden. Er zijn namelijk te veel faillissementen, vindt men.

 

Hopeloos!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.