• 0

bv opheffen of doorzetten bij emigratie

hallo,

ik heb een bv waarin een stamrecht zit en nog wat liquide middelen die als dividend uitgekeerd zouden kunnen worden. De bv heeft geen activiteiten meer.

 

Sinds 1,5 jaar verblijf ik niet meer in Nederland maar ben nog wel ingeschreven.

 

Omdat ik niet meer in Nederland verblijf wil ik mij hier uitschrijven en mijn idee was om gelijk alles op te heffen. 1 keer belasting aftikken en dan klaar. Je hoeft er nooit meer over na te denken. Na hier op het forum veel gelezen te hebben realiseer ik me dat dit wellicht de duurste oplossing is.

Volgens mij kan ik beter de bv nog een aantal jaar aanhouden en jaarlijks 17k laten uitkeren tegen 2,45%.

Voorts heb ik nog een huis met hypotheek in NL. Verandert dit misschien nog iets aan de situatie?

 

Als ik mij uitschrijf uit Nederland ben ik dan verplicht om ergens opnieuw in te schrijven als er uitkeringen plaats gaan vinden? Als ik me uit zou schrijven zou ik geen vaste woon- of verblijfplaats hebben.

 

Hoe zit het met de dividend uitkering? Blijft deze aan de 25% onderhevig als je in het buitenland woont?

 

Bvd

john

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi John

 

Een BV met een stamrecht moet in NL blijven (feitelijke leiding, dus NL bestuurder) wil je de heffing ontlopen. 17K per jaar uitkeren kan voordelig zijn, maar waaruit is dit stamrecht ontstaan (onderneming of ontslag)?

 

Huis in NL verandert niets aan de heffing. Huis en hypotheek vallen in box 3 met eigen tarief.

 

Bij de uitschrijving zou ik weldegelijk een nieuwe buitenlands adres aangeven, al was het alleen maar om de uitkeringen van het stamrecht fiscaal vriendelijk te houden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dank je voor je antwoord.

De stamrecht is ontstaan uit een ontslagvergoeding. Het bedrag was niet enorm hoog, maar doordat de bv niet nieuw opgericht hoefde te worden, heb ik het gemakshalve hierin ondergebracht.

Verder gebeurt het oprenten op basis van het U-rendement (indien dit van belang is)

 

Voorts zeg je: "...al was het alleen maar om de uitkeringen van het stamrecht fiscaal vriendelijk te houden". Bedoel je hiermee dat wanneer er geen buitenlands adres is, het op ontduiking lijkt of dat je zonder buitenlands adres niet in aanmerking komt voor deze constructie?

Aangezien ik op dit moment hoofdzakelijk rondreis zonder me ergens te vestigen, zou ik dan een postadres op kunnen geven of moet ik een bewijs van inschrijving van het nieuwe land kunnen overleggen?

 

bedankt

john

 

Link naar reactie
  • 0

Als je hoofdzakelijk op rondreis bent zonder je ergens te vestigen, is het mogelijk dat de belastingdienst constateert dat je toch inwoner bent van Nederland. De kans is immers groot dat het centrum van je levensbelangen (familie, vrienden) in Nederland ligt, tenzij je meer binding hebt met een ander land. Zolang je niet ergens anders woont, kun je ook geen beroep doen op een verdrag met een ander land.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.