• 0

balans op belastingaangifte (startend ondernemer)

Wie kan mijn helpen met deze vragen?

 

Ben nog bezig met mijn belastingaangifte en ga nu toch twijfelen aan mijn balans.

 

Het gaat om de aangifte inkomstenbelasting 2008 voor ondernemers.

 

Ik ben 1-1-08 begonnen als zelfstandig ondernemer, eenmanszaak, niet BTW-plichtig.

 

Moet/mag ik nou wel of niet het totaal aan saldi betaal- en spaarrekeningen in mijn balans opnemen.

 

Mijn inkomsten komen allemaal op 1 rekening binnen: mijn zakelijke rekening dus,

maar de rest loopt (dom, ik weet het, maar dat is achteraf praten) wat door elkaar, zakelijke betalingen deels van persoonlijke rekeningen enz.

 

Dit helemaal splitsen en alle bedragen op een rijtje zetten van prive naar zakelijk en zakelijk naar prive gaat heel veel tijd kosten.

Alle inkomsten, materiele vaste activa, afschrijvingen, overige zakelijke kosten en vorderingen heb ik wel keurig op een rijtje.

 

Mag ik nu het totaal van al mijn rekeningen (dus zakelijke en prive) onder de vlottende activa in mijn balans zetten?

Het gaat tenslotte om een eenmanszaak en ik heb geen andere inkomsten gehad in 2008.

 

Of moet ik mijn balans echt beginnen met het bedrag dat 1-1-08 (start onderneming) op mijn zakelijke rekening

stond (0 euro dus)?

 

Voor winst en belasting maakt dit allemaal niets uit, maar de bedragen van de balans moeten wel op het aangifteformulier komen en ik krijg nu van een aantal kanten te horen dat dit helemaal niet kan: saldi van priverekeningen bij het ondernemingsvermogen zetten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan idd niet want dan komt je vermogensvergelijking niet overeen met je W&V rekening.

 

In het aangifteprogramma zit een controle functie die controleert of de vermogenstoename overeenkomt met je jaarwinst. Indien je met deze administratie toch aangifte doet zal de inspecteur bij een controle zeker heibel maken. Je administratie is gewoon niet op orde en dat is not-done als je correct aangifte wil doen. Leer van je fouten en mijn advies is om toch je betalingen te splitsen die je met je priverekening hebt betaalt.

 

Officieel moet je namelijk de bedragen die je met je prive rekening betaalt als storting aanmerken. Maar als je niet weet wat je hebt betaald aan kosten, hoe kan je dan goed je winst bepalen?

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Officieel moet je namelijk de bedragen die je met je prive rekening betaalt als storting aanmerken. Maar als je niet weet wat je hebt betaald aan kosten, hoe kan je dan goed je winst bepalen?

 

Grt Ryan

 

Ik weet wel precies wat ik heb betaald aan (bedrijfs)kosten, bedoelde te zeggen dat een deel van deze kosten vanuit een priverekening, en een deel vanuit een zakelijke rekening is betaald.

 

Maar ik heb inmiddels begrepen dat het de bedoeling is het beginsaldo (0 dus) van mijn zakelijke rekening op mijn beginbalans te vermelden.

Link naar reactie
  • 0

De saldi van je begin- en eindbalans (dus resp 1 jan/31 dec.) moeten overeenstemmen met het saldo op je zakelijke rekening. Ik heb ook een eenmanszaak, maar bij mij liep het ook wel een beetje door elkaar. Maar voor mij was dat geen probleem vanwege mijn financiele achtergrond. Ik loste dat zo op:

 

Maak een rekening Prive aan in je boekhouding. Moet een balansrek. zijn, dus begint met cijfer 0 of 1.

 

Als je je zakelijke bankafschrift boekt, dan boek je alles wat je betaalt hebt voor privekosten , op rek. Prive (je boekt: Prive/@bank).

Als je vanaf je priverekening geld hebt bijgestort op je zakelijke rekening, dan boek je: Bank/@prive.

 

Daarna loop je je priverekening door: Alles wat je gestort hebt naar je zakelijke rekening, dat heb je al via je zakelijke rekening op de rekening "prive "geboekt, dus daar hoef je niks meer aan te doen. Maar...als je vanaf je prive rekening, je crediteuren betaald hebt, dan moet je voor iedere betaling een zgn "memoriaal-boeking" maken (:

Dat doe je als volgt:

 

dagboek Memoriaal:

Prive

@crediteur blabla

 

maar...als je je belastingaangifte in moet vullen, dan kan het zijn dan het aangifteprogramma aangeeft dat er een verschil is...Dat heeft te maken met prive/eigen vermogen/winst. Als je daar niet uitkomt, laat het maar horen :-)

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.