• 0

FOR en staken onderneming

Na wat verwarrende berichten van mijn accountant wil ik jullie graag om input vragen m.b.t. de FOR (ik ben zzp'er).

 

Eerst was het verhaal dat ik de FOR kon gebruiken als soort van uitstel van betaling van belasting. In ben van plan om 2010 te gebruiken voor omscholing en wilde daar graag de FOR-reservering voor gaan gebruiken. Mijn doel is de maximale jaarruimte of 2007, 2008 en 2009 te benutten, dus ca. € 30.000,-. Gezien het eerste verhaal was ik van plan om de ca. € 30.000,- aan FOR reserve als enige inkomen op te geven in 2010, over die 30.000 betaal ik dan natuurlijk maar een fractie van de belasting die ik anders zou betalen (52%). Deze vlieger blijkt niet op te gaan.

 

Nu begrijp ik dat de FOR wel opgenomen kan worden als ik de onderneming staak. Geldt dit ook als ik mijn onderneming voor een jaar staak? Stel dat ik eind 2009 de onderneming staak en pas eind 2010/begin 2011 weer start. Kan ik dan toch de FOR opvoeren als mijn enige inkomen over 2010 met het lagere belastingtarief tot gevolg?

 

Of is er een andere manier om ervoor te zorgen dat ik iets kan schuiven met mijn inkomen? Is middelen over 3 jaar de enige mogelijkheid?

 

Hopelijk leg ik het duidelijk uit. Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

groeten,

Ronald

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je de onderneming staakt valt de FOR verplicht vrij. Je kunt er dan voor kiezen daarvoor een lijfrente te bedingen, maar ik begrijp dat je dat niet wilt.

 

Het probleem zit meer in het gegeven dat je voor één jaar wilt staken. Dat zul je richting de fiscus wel goed moeten inkleden. Daarbij moet je denken aan uitschrijving bij de Kamer van Koophandel, overhevelen activa en passiva naar privé etc. Wel is het zo dat als jij eind 2009 staakt je de vrijval van de FOR ook in 2009 moet aangeven. Je zult het stakingsmoment dus begin 2010 moeten plannen (bijvoorbeeld half of eind januari).