Jump to content
Persoon
Verberg

Provisie - hoe te regelen?

vraag

Ha mede-ondernemers en andere geintresseerde,

 

Momenteel ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om mijn diensten aan te bieden via bedrijven die een nauw contact onderhouden met mijn doelgroep. Voor hun een koud kunstje om mij aan te bevelen en mijn producten onder de aandacht te brengen. Een goede vorm van marketing!

 

  • Hoe zit het echter met provisie en dat soort zaken. Wat zijn de mogelijkheden om hun te belonen voor de aangeleverde klanten?
  • Kan je beter kiezen voor een vast bedrag of voor een percentage?
  • Hoe zit het met deze kosten, kan je het bedrijf een creditnota sturen of moeten ze mij een factuur sturen?
  • Als ik een opdracht via een particulier krijgt en ik wil deze een provisie geven, hoe voer ik dat uit?

Mischien meer een fiscaal onderwerp... het valt een beetje tussen beide... hoe zouden jullie dit aanpakken en wat zijn de mogelijkheden?

 

Persoon

 

[titel verduidelijkt - mod]


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Persoon,

 

Administratief:

- Degene die klanten aanlevert heeft een dienst verricht en moet dus een factuur sturen, met BTW.

- Via Particulieren: Als het incidenteel is, kan je volstaan met een ontvangstverklaring en een kopie van een paspoort. Als het met regelmaat gebeurt heb je een medewerker (ja een volwaardig medewerker, compleet met administratie, loonbelasting en sociale premies). Eventueel kan je die particulier uitbesteden aan aan pay-rolling bureau.

 

Commercieel:

- Wij werken al een tijd met dit systeem. Bevalt prima.

Wij geven trouwe klanten een korting van 10% over de omzet van een aangebrachte klant, gedurende het eerste jaar. Die omzet krijgen ze niet uitgekeerd, maar als korting op hun factuur.

Als ze geen klant zijn krijgen ze 4% van de gefactureerde omzet in het eerste jaar.

 

Je kan natuurlijk ook een vast bedrag afspreken. Hier kan je een berekening op los laten:

- Stel je betaald €100 voor een nieuwe klant, na het verzenden van de eerste factuur: jouw kosten €100

- Stel je betaald €4% van de omzet gedurende het eerste jaar. De omzet in het eerste jaar: 10.000 jouw kosten: €400.

Dan kan je beter een vaste prijs hanteren.

 

Welke methode je hanteert hangt af van de onderhandeling die je voert. Als jij de cijfers helder voor de geest hebt, heb je een voordeel op je onderhandelingspartner omdat hij het verschil zo snel niet ziet.

Als je een deel van de omzet vergoedt, heeft je leverancier weinig invloed op de omzet en hij krijgt zijn geld pas laat. Dat ongenoegen kan je afkopen door een lager bedrag ineens te vergoeden. Dan loop jij wel het risico bij verlies van een klant, maar dat heb je zelf in de hand. En nooit betalen voordat je de getekende orderbevestiging binnen hebt of (beter nog) de eerste factuur verstuurt hebt.

 

Succes,

 

Arjan Schipperus


May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Okay, duidelijk antwoord! Zeker een reus waard!

 

Ik ga er is een mooie berekening op los laten ;D

 

Persoon


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou zeker bedingen dat je alleen uitkeert als de klant ook betaalt-- misschien wel met een soort 'onkostenvergoeding' als zoiets gebeurt, voor de moeite. Hoewel ik provisie een mooi verschijnsel vind, zou ik er niet blij van worden als iemand toch geld zou willen voor wat uiteindelijk een wanbetaler blijkt te zijn. Dat risico loopt elke ondernemer en het zou wel dubbel zo bitter zijn als ik ook nog eens degene die de doorverwijzing heeft gedaan zou moeten betalen. Ik heb wel eens heel fanatiek iemand die een doorverwijzing had gedaan alvast haar bonus gegeven; toen betaalde de klant niet.

Best ... vervelend!

Ook naar degene die de doorverwijzing had gedaan, ' thanks for nothing', hoewel die persoon daar ook niks aan kan doen- toch voel je zo iets wel even ::)

 

Just in case,

groet,

Annedien

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
als de klant ook betaalt

Wij maken vrij veel gebruik van provisie en hanteren dit principe altijd. Tis zelf zo dat de een eventuele factuur voor provisie alleen verstuurd mag worden indien betaling van de klant binnen is...

 

Geeft helaas degene aan wie je provisie geeft wel wat inzicht in jou debiteurenbeheer, maar goed, dat vind ik persoonlijk niet zo erg...


The New Motion - elektrisch rijden geregeld

Alef op Twitter

Alef op LinkedIn

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 180 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept