Ga naar inhoud

Deelnemen in nieuwe werkmaatschappij als ZZPer/VOF of vanuit beheer BV?

Geplaatst:

W123 200T

Dames en heren forumgangers,

Allereerst hartelijk dank voor alle informatie die ik reeds heb vergaard via dit forum. Ik heb op dit moment echter wel een vraag (ik heb er vele overigens ;)) waar ik (nog) geen antwoord heb kunnen vinden dus bij deze:

Wegens omstandigheden heb ik recentelijk besloten ontslag te nemen (in goede orde) en op zoek te gaan naar iets anders. In eerste instantie ging ik uit van een andere werkkring maar nu doet zich de fraaie mogelijkheid voor om zelf iets te gaan beginnen met een goede bekende uit mijn voormalige werkkring. Echter dat creëert een situatie (ondernemerschap) waar ik tot zeer recentelijk niet veel van wist dus vandaar mijn vraag.

De situatie is als volgt (toekomstig partner is partij A en ondergetekende is partij B):

[*]Partij A en B willen samen een nieuwe activiteit gaan opstarten wat een goed passende uitbreiding is van het bestaande producten pallet en dienstverlening van partij A.

[*]Partij A heeft reeds een werkmaatschappij (BV) met een goede reputatie en dito klantenkring. Partij A heeft 1 werknemer in dienst van zijn werkmaatschappij.

[*]In eerste instantie is er gesproken over het inkopen door 50% van de aandelen over te nemen van de bestaande werkmaatschappij door ondergetekende (partij B). Echter dat lijkt nu niet de juiste optie wegens redenen zoals auto van de zaak in de werkmaatschappij, onroerende goederen in de beheer BV waarvoor betaald word vanuit de werkmaatschappij, de partner op de loonlijst van de werkmaatschappij, mijn salarisdruk op de bestaande werkmaatschappij en het feit dat het geld van mijn aandelen aankoop niet ten goede komt van de werkmaatschappij maar van de beheer BV van partij A. Ergo hoge(re) kosten om in te kopen, geen vergroting van het werkkapitaal van de werkmaatschappij maar wel verhoging van de salarisdruk.

[*]Nu is het nieuwe voorstel dat er een nieuwe werkmaatschappij word opgericht waarin partij A voor 50% gaat deelnemen vanuit de bestaande beheer BV en waarin ondergetekende voor 50% gaat deelnemen. Ondergetekende zal als directeur aangesteld worden en zal in eerste aanzet de nieuwe werkmaatschappij gaan runnen waarbij een beroep voor activiteiten op de andere partner gedaan kan worden wanneer nodig.

[*]Het advies van de accountant van Partij A die bij de eerste bespreking aanwezig was, was om ook mijn eigen beheer BV op te zetten. Dit is geheel in lijn met wat ik elders ook al op het forum heb gelezen. (BV versus VOF, 1 BV is geen BV, etc)

Naar mijn mening is dit een mooi voorstel omdat ik me geen zorgen hoef te maken over wat de bestaande BV nu exact waard is, er is geen due dillengence nodig en eventuele lijken in de kast (verwacht ze niet overigens) zijn ook mijn zorg niet. Afijn we gaan met een schone lei beginnen. Van de 18K waar ik eventueel een beheer BV mee zou starten kan ik 9K doorsluisen naar de nieuwe werkmaatschappij. Echter ik kan iets van 12K beschikbaar maken uit spaarmiddelen. Voor de resterende 6 a 8 K (notaris & accountant kosten) moet ik wat creatiefs verzinnen.

En hier is de vraag: is het wellicht een optie om nu geen beheer BV op te starten en me dus als ZZPer of VOF deelgenoot te maken van de nieuwe werkmaatschappij? Daarmee bespaar ik me dus nu zo een 10K euro aan investeringen uit privegeld. Daarnaast is het qua belastingen voor mij waarschijnlijk ook interessanter op de korte termijn (nog geen flauw idee overigens hoe die plaatjes er uit zullen zien). De voordelen van een beheer BV zijn duidelijk (pensioen opbouw, bedrijfsmiddelen zelf regelen, zelf het salaris regelen etc). Maar is het raadzaam om gezien mijn beperkte middelen op dit moment als VOF of ZZPer in de nieuwe werkmaatschappij te participeren en dan later als er wat vermogen op is gebouwd alsnog een beheer BV op te richten en de aandelen over te dragen?

Hopelijk ben ik er in geslaagd mijn situatie en vraag duidelijk uit een te zetten. Ik ben hoe dan ook erg benieuwd naar jullie reakties. Bij voorbaat alvast hartelijk dank!

groeten

John

Featured Replies

Geplaatst:

Rene

Beste John,

Ik weet niet wat de resultaten zullen zijn bij de nieuwe werkmaatschappij maar in de praktijk wordt weleens als stelregel genomen dat het pas voordelig is om een onderneming in de vorm van BV uit te oefenen bij een winstniveau van circa € 150.000. Afhankelijk van de persoonlijke situatie (eigen huis, auto, benodigd salaris voor privé verteer) ligt hier ongeveer een omslagpunt.

Als de winst waar jij recht op zou hebben vanuit de onderneming die in de nieuwe werkmaatschappij BV wordt opgestart minder bedraagt, zou het niet voordelig zijn om direct vanuit een BV op te starten.

Het alternatief is dat er een VOF komt tussen jou en de nieuwe werkmaatschappij BV. Je kunt dan afspreken dat jij en de werkmaatschappij BV ieder recht hebben op 50% van de winst.

Eventueel kun je nog aanvullend afspreken dat voorafgaande aan de verdeling van de winst jij een vergoeding krijgt als reële arbeidsbeloning. De arbeidsbeloning en de restantwinst die jij ontvangt wordt in de inkomstenbelasting belast als winst uit onderneming. De winst die de werkmaatschappij BV ontvangt op basis van de winstverdeling wordt bij de werkmaatschappij BV belast met vennootschapsbelasting.

Op een later tijdstip kun jij je aandeel in de VOF alsnog inbrengen in een BV of een holdingstructuur.

Groet,

René

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.