Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
dembe
Ik heb reeds een groot aantal jaren een eigen freelance bedrijf.
Sinds vorig jaar werk ik via een agent A met een contractburo C als daadwerkelijke tegenpartij voor het contract met mijn limited.
De klant van de agent is X en X is een groot IT bedrijf dat door de eindklant Y uit de keten is gehaald.
Eindklant Y wil mij nog wel in blijven huren. In eerste instantie zouden we hiervoor de rest van de keten in stand houden. Echter de Agent waarmee ik eind maart nieuwe afspraken heb gemaakt over een nieuw contract per 1 April heeft ondanks herhaaldelijk toezeggen nog geen nieuw contract opgestuurd met nieuwe afgesproken voorwaarden.
Ik wil nu direct met de eindklant een contract maken en de wanpresterende agent en zijn contractburo (waarmee nog wat betalingszaken openstaan) uit de keten halen.
In het contract staat echter een relatiebeding dat ik 12 maanden niet voor de eindklant soortgelijke diensten mag aanbieden. Op het moment van tekenen was dit geen probleem omdat klant X een strategische klant voor me is. Y is dit niet.
Er staat geen boeteclausule het contract tussen mijn ltd en contractburo C maar wel dat ze me aansprakelijk kunnen stellen voor schade. Misschien zit er wel een boete in het contract tussen C en A die ze vervolgens op mijn ltd zullen proberen af te wentelen.
Helaas heb ik door een aantal verlengingen papieren waarop zowel X en Y genoemd staan mbt dit relatiebeding.
De vraag is wat is het beste te doen: ik wil niet meer verder met de agent en zijn contractburo.
De Agent gaf in eerste instantie aan om ook uit de keten te gaan toen hun klant X door Y uit de keten werd gehaald, maar dacht daar later natuurlijk anders over.
Hoe hard zijn dit soort relatiebedingen als er duidelijke wijzigingen in de business zijn en als de agent en het contractburo slecht presteren? Helpt het als ik de Agent in gebreke stel voor wanprestatie en dit als onderhandelingsmiddel gebruik om van ze af te komen?