• 0

India; import en transport goed geregeld?

Beste ondernemers,

 

Voor een nieuw op te richten merk/label in babykleding ben ik de afgelopen tijd druk bezig geweest eea uit te zoeken. Ik heb veel aan deze website gehad en onder andere afkortingen, info over importeren etc. werden grotendeels duidelijk. Bedrijfsvorm, merknaam (+registratie), software en webwinkel licenties (online selling only) heb ik reeds geregeld/aangeschaft, ik weet tegen welke prijs ik alles kan inkopen/opslaan/verkopen en hoe ik mijn marketing wil gaan doen. Ook heb ik reeds een leverancier gevonden in India die mijn produkt kan maken, rekening houdend met de kwaliteit katoen (g/m2), kleur, pasvorm, etc. Op zich heb ik een goed gevoel bij deze fabriek (voor de zekerheid ben ik nog een mail gezonden naar de Nederlandse ambassade in India ivm kinderarbeid etc, en ik wacht nog op antwoord). De betaling vind plaats via een L/C at sight, ik krijg eerst mijn produkten als sample opgestuurd zodat ik kleur, pasvorm en kwaliteit kan beoordelen voordat er definitief geproduceerd gaat worden.

 

Omdat ik het lastig vond een goede transporteur te vinden voor mijn relatief kleine partij goederen (circa 7m3) heb ik gevraagd of hij het transport voor me kan regelen. Hij heeft me nu dus een prijs gegeven C&F en geeft hierbij aan dat ik dan dus alleen nog maar de duties hoef te betalen.

 

Mijn aannames: Als ik het goed begrijp met ik dus nog invoerrechten (ca. 10,5% voor katoenen babykleding) en btw (19%) betalen. Ik neem ook aan dat ik zelf een transporteur moet regelen die mijn spullen in rotterdam haven gaat ophalen (alwaar nog havenkosten betaald moeten worden).

 

Ik heb nu dus nav het bovenstaande een paar vragen:

 

[*]Kloppen mijn aannames?

[*]Zijn er bepaalde vragen die ik moet stellen bij C&F? (bv. ik dacht dat er een naam achter moest staan, boot/lucht, etc.)

[*]Zijn er transporteurs die mijn spullen in rotterdam op kunnen halen/alles daar kunnen regelen of is dat hoogst ongebruikelijk voor zo’n kleine partij goederen?

[*]Enig idee wat de kosten van zo’n transport zijn (rotterdam-utrecht)?

[*]Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?

 

Alvast hartelijk dank voor het lezen en evt. Jullie reacties.

Groeten Maike

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar ik heb wel een paar tips en antwoorden.

Heb je al een btw nummer? Ik raad je aan een brief te sturen naar de belastingdienst waarbij je vraagt om verlegging van btw. Dit betekent dat je dan geen btw over je goederen hoeft te betalen.

 

Wat Rotterdam - Utrecht betreft, je kan het op zich ook zelf ophalen, dat deed ikzelf de 1ste keer, wel leuke ervaring! Je moet sowieso een bedrijf inschakelen voor het lossen en inklaren bij de douane, dus je moet sowieso iemand zoeken die dat doet, en die kunnen dan ook eventueel de transport regelen. Er zijn volgens mij honderden, ikzelf begon maar met degene die iemand anders weer aanraadde ( www.itg.nl ), maar misschien moeite waard verder te zoeken voor betere prijs.

 

Ik heb geen ervaring met c&F, alleen met FOB, maar ik neem aan dat je sowieso een Bill of Lading document moet krijgen, daar staat de boot op enzo. Informeer ook eventueel over Form A, soms zorgt dat ervoor dat je minder tot geen invoerrechten hoeft te betalen.

 

Ander kleine tip: ikzelf had een dagworkshop over importeren gevolgd bij kamer van koophandel voor paar tientjes, ik weet niet of ze het nog steeds geven maar wellicht is het interessant.

Link naar reactie
  • 0

Kloppen mijn aannames?

Redelijk maar reserveer hier zo los uit de post maar rustig 500 a 600 euro voor!

 

Zijn er bepaalde vragen die ik moet stellen bij C&F? (bv. ik dacht dat er een naam achter moest staan, boot/lucht, etc.)

Een incoterm MOET altijd met een bestemming worden aangevuld, maar deze zal dus iets zijn van C&F Rotterdam.

 

Zijn er transporteurs die mijn spullen in rotterdam op kunnen halen/alles daar kunnen regelen of is dat hoogst ongebruikelijk voor zo’n kleine partij goederen?

Je zult door de "afhandelaar" van de LCL parijen hier in Nederland benaderd worden. Je kunt dit (transport) rechstreeks met hun doen of een andere forwarder dit laten doen. De afhandelaar hier kun je niet zelf kiezen. Deze twee kunnen ook je laatste stukje vervoer regelenen.

 

Enig idee wat de kosten van zo’n transport zijn (rotterdam-utrecht)?

Reken hier ongeveer 120-150 euro afhankelijk van gewicht stapelbaarheid enz.

 

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?

Dat het ongeveer een halve werkweek kost om deze uit de haven bij je op de stoep te hebben en als je pech hebt nog wat langer. Zorg dat alle documenten erbij zitten. CvO en/of Form A. Een "eigen" forwarder of je nu FOB of C&F koopt kan handig zijn. Informeer gewoon eens bij wat mensen en dan kom je altijd wel bij een goede uit!

 

Succes!

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

dank voor de snelle reacties!

@anna verlegging btw en formulieren ga ik uitzoeken.

 

@anna, geen groot rijbewijs dus spullen laat ik liever bezorgen, schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen (in mijn geval dan he), het zijn 25-30 dozen a 40 kg, circa 7 m3, denk dat laten afhandelen, sneller is en me minder stress opleverd.

 

@Blous wat bedoel je met die 500-600 euro, onvoorziene kosten? een percentage van de inkoop (die is ca. 14000 incl. transport, invoerrechten en btw)

 

@blous regelt de afhandelaar dus de havenbelasting etc.? en hoeveel tijd heb ik om eea te regelen? maw wanneer gaat die afhandelaar me bellen?

Link naar reactie
  • 0

@Blous wat bedoel je met die 500-600 euro, onvoorziene kosten? een percentage van de inkoop (die is ca. 14000 incl. transport, invoerrechten en btw)

 

Ik heb het over de locale kosten zoals afhandelingskosten (import aangifte/loskosten/THC/palletising enz. (afhankelijk van afhandelaar) en transport en dan zit je daar aan en wellicht er overheen.

 

@blous regelt de afhandelaar dus de havenbelasting etc.? en hoeveel tijd heb ik om eea te regelen? maw wanneer gaat die afhandelaar me bellen?

 

De afhandelaar zal je bellen wanneer je als consignee op de b/l staat. Ook jij kan deze mensen benaderen want hun naam en telefoonnummer zou op de b/l kunnen staan. Deze neemt contact met je op voordat de container in de havel komt. Je hebt dan genoeg tijd om dingen te regelen.

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een btw nummer? Ik raad je aan een brief te sturen naar de belastingdienst waarbij je vraagt om verlegging van btw. Dit betekent dat je dan geen btw over je goederen hoeft te betalen.

 

Ik heb geen ervaring met c&F, alleen met FOB, maar ik neem aan dat je sowieso een Bill of Lading document moet krijgen, daar staat de boot op enzo. Informeer ook eventueel over Form A, soms zorgt dat ervoor dat je minder tot geen invoerrechten hoeft te betalen.

 

Helaas moeten we allemaal belasting betalen, wat anna bedoeld is dat je de BTW later betaald (verlegd). Na belastingaangifte kan je al dan niet een deel van de betaalde belasting terug ontvangen (hopelijk...)

 

Voor de duidelijkheid:

CIF = Cost, Insurance and Freight - Kostprijs, verzekering en vracht

Dit betekent dat de verkoper dezelfde verplichtingen heeft als onder CFR. Dus de verkoper moet de kosten en vracht betalen om de goederen naar genoemde bestemmingshaven te brengen, maar het risico van verlies van of schade aan de goederen, alsmede dat van eventuele extra kosten ten gevolge van gebeurtenissen die zich voordoen nadat de goederen aan boord van het schip zijn geleverd, gaat van de verkoper op de koper over wanneer de goederen de scheepsreling passeren in de verschepingshaven.

 

Als extra verplichting geldt dat de verkoper een zeetransportverzekering moet afsluiten tegen het risico voor de koper van verlies van of schade aan de goederen tijdens het vervoer. De verkoper sluit een verzekeringscontract af en betaalt de verzekeringspremie. De koper dient er nota van te nemen dat de leveringsconditie CIF de verkoper slechts verplicht tot een verzekering met minimale dekking. De term CIF verplicht de verkoper tot uitklaring van de goederen.

 

FOB = Free on Board - Vrij aan boord

De verkoper draagt zorg voor de factuur, verpakking, en bij uitvoer de uitvoervergunning en douaneformaliteiten. De verkoper moet opdraaien voor de kosten (uitklaring e.d.) en is verantwoordelijk voor alle risico's tot over de reling van het schip.

 

De verkoper heeft aan zijn leveringsplicht voldaan wanneer de goederen betaald en schadevrij de scheepsreling zijn gepasseerd in de genoemde verschepingshaven.

 

Succes! RS

 

 

 

Geen leverancier maar uw partner in business / www.china-eurotrade.com

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk zijn er goede verhalen over C&F want er zijn ook goede afhandelaren. Maar je kunt hierin niet sturen dat is een beetje het verhaal alleen sturen heeft ook alleen maar zin als je weet van de hoed en de rand.

 

Voor ieder wat wils hoor want er zijn voldoende grote bedrijven die C&F kopen. En die zijn echt niet allemaal gek! Kijk waar je je prettig bij voelt en probeer dit. Bevalt het niet dan wijzig je dit bij een volgende bestemming.

 

Succes!

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je vergelijkingsmateriaal wilt vraag dan een prijs/offerte van af FOB India tot huis Nederland geleverd bij Wim Bosman in Rotterdam-Albrandswaard vwb informatie mbt de aangifte ten invoer kan je het beste vragen naar Arthur van Amen (declarant).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.