• 0

Zakelijk een iPhone btw-vrij importeren vanuit Belgie

Mijn zakenpartner heeft pas een laptop op kosten van de zaak gekocht, ik wil nu graag een iPhone kopen op kosten van de zaak. Mede gezien mijn zakelijk abonnement nog 11 maanden doorloopt heb ik besloten te importeren. Was dus ook erg blij dat in Belgie de iPhone 3GS 32GB voor 'slechts' € 675 wordt aangeboden.

 

Wat is voor mij belangrijk bij aanschaf?

 

* Verzending per post: Gezien ik ver van de Belgische grens woon, is het ophalen uit Belgie simpelweg niet handig. Het is uiteindelijk best mogelijk, maar betaal liever 40euro verzendkosten dan 4/5 uur kwijt te zijn, voordat ik mijn iPhone in huis heb. Indien dit niet mogelijk is, omdat het niet handig is voor Mobistar, dan wil ik best langskomen.

 

* Een verzekering op de iPhone: Gezien mijn slechte ervaringen met mijn vorige telefoon (erg fragiel) en het feit dat een vriend van mij een kras heeft op zijn iPhone, wil ik graag mijn iPhone verzekeren. Hier heb ik al waarschijnlijk een oplossing voor via www.gsmverzekeren.nl.

 

* Een factuur op naam van ons bedrijf, waarop geen btw wordt gerekend: De factuur moet simpelweg worden ingeboekt op naam van bedrijf en betaald worden namens het bedrijf.

 

De communicatie tussen mij en Mobistar loopt niet erg lekker. Heb al telefonisch contact op proberen te nemen met Mobistar, maar het schijnt dat ze Nederlandse nummers blokkeren. Heb ook al een e-mail gestuurd donderdag. Heb zelf een slecht gevoel bij Mobistar gekregen bij het verkennen, maar op zich maakt dat weinig uit, gezien zij nu eenmaal een monopolie hebben en alternatieve sim-lock-vrije aankoopmethodes voor de iPhone al snel rond de 1000euro zitten.

 

Inmiddels ben ik erachter dat 1) en 2) onmogelijk zullen zijn. Nederlandse verzekeraars verzekeren geen producten uit het buitenland, gezien ze dan bang zijn dat cliënten liever gebruik maken van de verzekering dan normaal garantie-recht. Mobistar heeft een lage voorraad iPhones en er is veel vraag naar, hun producten per post versturen doen ze niet aan.

 

Om te weten of ze een btw-vrije factuur kunnen versturen, heb al tientallen maal gebeld naar België, maar helaas nam er niemand op. Heb met de klantenservice gesproken, maar dit was geen fijn gesprek. Ik heb inmiddels niet het gevoel dat ze me in de winkel een btw-vrije factuur kunnen versturen. Er schijnen opties zijn om als ondernemer btw achteraf terug te vorderen vanuit het buitenland.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen hoe ik het volgende het beste kan aanpakken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een paar weken zal hij in Nederland ook wel goedkoper worden aangeboden, even geduld hebben dus. Dat je hem in België kunt reserveren betekend ook niet dat hij morgen naar je verstuurd wordt, als ze hem al naar Nederland gaan versturen. Gewoon even http://tweakers.net/pricewatch/241517/apple-iphone-3gs-32gb-zwart.html in de gaten houden, komt vanzelf wel wat goedkoops op.

 

Verzekering zou ik gewoon afsluiten bij een verzekeraar waar je je overige bedrijfsverzekeringen hebt ondergebracht, meestal is dat goedkoper. Verder heeft je vraag m.i. weinig met ondernemen te maken.

Link naar reactie
  • 0

Nou ikzelf ben toevallig ook nieuwsgierig hoe het zit als je iets buiten NL / binnen Europa koopt met btw....Normaal gesproken geldt dat je meteen btw-nummer moet geven en het dan niet hoeft te betalen. Stel het bedrijf neemt de moeite niet, is er dan een andere manier om alsnog de btw terug te vragen?

 

Ik heb wel kleine tip....je kan 4 maanden voordat abbo is afgelopen nieuwe mobiel aanvragen....je kan nog eerder nieuwe abbo aanvragen als je een hele goede klant ben (groep a of b, weet niet precies hoe ze selecteren maar als je bv 300 belminuten heb en verder netjes altijd betaal kom je in b). Stel je mobiel is gestolen of kapot dan kan je al eerder abbo verlengen en dus mobiel uitzoeken. Ikzelf zit nu in c en mag in b komen door abbo te verhogen en mag dan dus al abbo verlengen....

 

groetjes,

Anna

* die ook te ongeduldig is om te wachten en snel iphone wil, en al allerlei mogelijkheden afging *

Link naar reactie
  • 0

Nou ikzelf ben toevallig ook nieuwsgierig hoe het zit als je iets buiten NL / binnen Europa koopt met btw....Normaal gesproken geldt dat je meteen btw-nummer moet geven en het dan niet hoeft te betalen. Stel het bedrijf neemt de moeite niet, is er dan een andere manier om alsnog de btw terug te vragen?

 

Je kan de BTW in het land van herkomst terug vragen (recuperatie). Er zijn wel wat voorwaarden waar je aan moet voldoen, soms heb je een vrachtbrief nodig en als ik me niet vergis is er een drempelbedrag van ongeveer 200 euro.

 

Ik betwijfel dat je sneller gaat zijn als je de telefoon bij Mobistar gaat kopen, ze geven hun eigen klanten voorrang en je moet daar naar de winkel toe om hem op te halen. Ik denk dat als je gewoon afwacht en Tweakers in de gaten houd, dat je dan net zo snel bent.

Link naar reactie
  • 0

0,21*675=€141,75

Onder het drempelbedrag, dus geen btw-teruggave.

 

Helaas is Mobistar slecht bereikbaar en veelal uitverkocht. De enige andere goedkope reseller die ik heb gevonden, heeft de verwachte leverdatum van deze week naar 31 juli veranderd, maar ook dat is nog maar afwachten. (http://www.hcw.be/p.aspx?p=P2800)

 

Enige optie is dus echt naar België gaan en hopen dat ze een btw-vrije factuur willen maken. Gezien Mobistar liever aan Belgische klanten verkoopt en weinig intentie heeft om moeite te doen, zit dat er waarschijnlijk ook niet echt in.

 

Mijn abbonement loopt nog 11 maanden door bij KPN (sim-only). Heb echter wel weer behoefte aan een nieuwe telefoon, mijn huidige functioneert niet eens goed meer.

 

Ik denk dat ik de komende weken gewoon moet afwachten totdat mogelijkheden zich aandoen. Op dit moment zie ik nog weinig goede opties.

Link naar reactie
  • 0

Heb de reacties inderdaad gelezen. Het gelijknamige Tweakers.net topic is namelijk ook van mij, maar het leek me verstandig de vraag hier te plaatsen, omdat hier meer ervaring is m.b.t. belastingtechnische zaken als het terugvragen van btw.

 

Op Tweakers.net in de pricewatch zul je niet snel de meest complete lijst van aanbiedingen vinden. Daar staan maar 2 aanbieders. Op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1355765 vind je bijvoorbeeld al een langere en beter bijgehouden lijst.

 

Het nadeel van aanbieders in Nederland is tevens dat de goedkoopste sim-lock vrije optie € 925,- is via iPhonemonster.nl. Dit is maar liefst € 250,- hoger dan in België.

 

De beide aanbieders die jij hebt genoemd, leveren verder iPhones met een simlock, die dus alleen geschikt zijn in combinatie met T-mobile. Mijn huidige provider is KPN.

 

Als derde hebben deze ondernemingen meestal vrijwel helemaal geen voorraad.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Om te weten of ze een btw-vrije factuur kunnen versturen, heb al tientallen maal gebeld naar België, maar helaas nam er niemand op. Heb met de klantenservice gesproken, maar dit was geen fijn gesprek. Ik heb inmiddels niet het gevoel dat ze me in de winkel een btw-vrije factuur kunnen versturen. Er schijnen opties zijn om als ondernemer btw achteraf terug te vorderen vanuit het buitenland.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen hoe ik het volgende het beste kan aanpakken.

 

Waarom niet gewoon die BTW betalen en terugvorderen? Nu ben je veel tijd kwijt met bellen en dat lijkt me ook zonde van de energie. Kijk op www.belastingdienst.nl .

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.