• 0

DGA en Salaris

Hallo,

 

Ik heb een BV, waarbij ikzelf DGA ben. Er zijn geen verdere personen bij betrokken en ook geen verdere aandeelhouders. De BV is ook mede-aandeelhouder van een VOF. Daarnaast ben ik 100% in loondienst van een bedrijf in Nederland.

 

Voor de BV en ook VOF voer ik geen echte activiteiten uit. Wel komen er inkomsten binnen, welke voortvloeien uit een activiteit in het begin van de BV.

 

Mij vraag is, hoe moet ik de inkomsten naar mij als prive persoon uitbetalen? Als DGA moet je een minimum salaris uit de BV verkijgen (die veel hoger is dan de inkomsten). Ook voer ik geen echte activiteiten uit. Toch wil ik de gelden aan mij uit laten betalen.

 

Hebben jullie een advies hoe ik dat zou kunnen doen en wat er voor nodig is?

 

Bedankt,

 

Adriaan Romijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Stel je hebt één B.V. (mijn eigen situatie). De B.V. betaalt een part-time salaris van 1 dag in de week dus 39.000/5 = 7.800 euro. Daar moet 1.482 aan btw over worden afgedragen. De B.V. vraagt dit terug van de Fiscus.

 

Dus, de BV betaalt de DGA 7.800 euro (bruto dan) PLUS een BTW bedrag. Dat verrekent de BV met het saldo te betalen BTW.

De directeur ontvangt het bedrag BTW en betaalt dat vervolgens aan de Belastingdienst.

 

Kan iemand mij uitleggen wat dit schuiven met geld voor zin heeft, want per saldo levert het niemand wat op behalve administratief werk? (en in het geval van de KOR, maar ja die groep is te verwaarlozen)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Kan iemand mij uitleggen wat dit schuiven met geld voor zin heeft

 

De BV en DGA vormen (normaliter) een fiscale eenheid voor de BTW. Er wordt daardoor feitelijk niet met geld geschoven. Het nut van deze papieren constructie is anti-misbruik: de DGA is in privé aansprakelijk voor btw-schulden van de BV.

Link naar reactie
  • 0

 

 

De BV en DGA vormen (normaliter) een fiscale eenheid voor de BTW.

 

 

Niet van rechtswege. De Fiscus kan een fiscale eenheid opleggen aan de belastingplichtigen als zij dit wenselijk acht. Echter:

 

1. Dat kan een hele tijd duren. Als je altijd netjes op tijd je belastingen betaalt en op tijd je aangiften instuurt hoor je niet veel van de Fiscus. Ik in ieder geval bijna nooit.

 

2. Een fiscale eenheid kan volgens mij niet met terugwerkende kracht worden opgelegd, dus du moment dat ze wakker worden heb je al wat winst in de pocket.

 

3. Je kunt altijd nog bezwaar maken, tegen een eventuele beslissing.

 

 

vr gr obli

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.