• 0

Omzet, gem besteding, passanten

Beste iedereen,

 

 

Ik wil gaan beginnen aan de omzetberekening van onze toekomstige zaak, in Antwerpen. Ik zit alleen met een uitdaging zullen we maar zeggen. Op dit moment is nog niet zeker waar ons pand gesitueerd gaat zijn, wij hebben wel een voorkeur en gaan van de week naar nog wat panden kijken. Wat betreft gemiddelde bestedingen en aantal passanten en dus toekomstige klanten kunnen wij echter niks vinden.

 

We hebben de verschillende horeca- en gemeente instellingen gecontacteerd, met de vraag hoeveel passanten in bepaalde buurten komen, en wat gemiddelde bestedingen zijn per passant, huishouden etc. Tot mijn verbazing werd mij door iedere instantie verteld dat hier geen gegevens beschikbaar van zijn. Het enige wat hierover te vinden was is het aantal hotelovernachtingen (horeca natuurlijk, maar niet wat wij gaan doen).

 

Ik heb echt getracht het een en ander bij elkaar te sprokkelen. Wij gaan in koffie en thee handelen, en ik vond dan het een en ander mbt het verbruik van koffie en thee in de verschillende landen. Een van deze statistieken liep van 1991 t/m 2002, niet het meest recente. Ik heb geprobeerd met deze gegevens een link te leggen naar het toerisme, waar wel recente gegevens beschikbaar van waren. Deze gegevens komen er op neer dat de toeristen die in de top 5 staan, ook nog eens de meeste koffie en theedrinkers zijn. Uiteraard goed nieuws.

 

Wat betreft gemiddelde besteding vond ik enkel een onderzoek uit 2001 waaruit blijkt dat een huishouden gemiddeld per jaar 1533 Euro per jaar aan horeca uitgeeft, oftewel een 4.2 Euro per dag (365).

 

Deze gegevens zijn uiteraard niet de meest juiste cijfers. Wat doe ik hier nu mee, ga ik gewoon hier mee aan de slag en calculeer ik een percentage in? Met het toeristische gedeelte wat is een eerlijk percentage om te zeggen okay, dit is wat wij in onze zaak kunnen krijgen?

 

Ik kan uiteraard een aantal dagen een paar uur passanten gaan tellen in verschillende buurten, maar is dit een betrouwbare manier?

 

Ik baal er wel erg van dat er geen duidelijkere en meer cijfers en statistieken beschikbaar zijn, mijn vraag is dus hoe ga ik nu het best te werk met wat ik heb? Ga ik met deze cijfers verder of wordt het dan maar een gevaarlijk gokje wagen.

 

Ik hoop op jullie hulp.

Alvast bedankt.

 

 

Groetjes,

 

J.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien heb je aan onderstaande formule wat en anders wordt het klanten tellen bij een concollega.

 

O = VG x OI x C x BB

 

O = omzet

VG =Verzorgingsgebied:

OI = Opkomstindex: het percentage inwoners van uw verzorgingsgebied dat per periode uw winkel bezoekt

C = Conversie: het percentage van de bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt

BB = Besteed Bedrag: het bedrag dat in de winkel per transactie wordt uitgegeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Frans,

 

Fijn dat je met me meedenkt, dat waardeer ik.

Ik zit nu op quickstep te kijken naar wat eventueel bruikbaar is. Zeker gemiddelde bestedingen en aantal horeca bezoeken wil ik door trekken naar Antwerpen. Ik denk dat dit voor Nederland en België gelijkaardige cijfers zal vertonen.

 

Maar het is niet helemaal duidelijk hoe ik die cijfers moet bekijken. Ik stuur een link mee.

 

Link

 

Dus ik dacht dat ze horeca in 3 hadden opgedeeld, drank, resto en fastfood. En dan binnen die sectoren nog verdelingen zoals themacafe en kantine. Maar dit klopt niet als ik de percentages nareken.

Ook als ik dus naar de indeling binnen de drankensector kijk en ik vergelijk alle categorieën. Komt dit in totaal meer uit dan de waarde van drankensector (29).

 

Waarom ik dit wil weten is omdat ik uiteraard wil snappen waar het vandaan komt, maar 3% van alle horecabezoekers (118%) gaat naar een koffiehuis. Dat komt niet echt logisch over.

 

Dit kom ik ook tegen bij de gemiddelde besteding.

 

Klopt dit dan wel of zie ik het gewoon helemaal verkeerd?

 

Alvast bedankt,

 

J.

 

(Edit: link gefixed)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.