• 0

Hoe moet ik BTW verleggen?

Hallo,

 

Ik ga een product (cosmetica) importeren uit Canada. Ik heb al een keer een aantal producten laten komen. Die zijn verzonden met TNT. Zij hebben voor mij de BTW betaald bij de douane en dit later aan mij doorberekend. Ik begrijp dat ik bij de belastingdienst een verzoek kan doen om die BTW te verleggen, zodat ik die niet eerst hoef te betalen en vervolgens weer terug te vragen. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe moet ik dat met TNT regelen?

 

Is het nog anders als het product vanuit een land binnen de EU komt?

 

Vast bedankt voor jullie antwoord.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW verleggen is alleen mogelijk binnen de grenzen van de EU. Ik dacht dat er voor buiten de EU ook een soortgelijke regeling is maar die schiet mij momenteel niet te binnen.

 

Dus zoeken op verleggen is niet het snelste omdat verlegging ziet op transacties binnen de EU.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste forummers,

 

Verlegging van BTW bestaat in minstens 3 vormen:

 

1) Verlegging bij (onder)aanneming;

2) Verlegging bij intracommunautaire (lees: EU) leveringen/verwervingen en binnenkort ook diensten;

3) Verlegging van BTW van de grens naar je BTW-aangifte voor spullen die van buiten de EU, in NL worden ingevoerd.

 

De vraag gaat over die laatste verlegging. Wat je moet doen is een briefje aan je BTW-inspecteur zenden en daarin verzoeken om een invoervergunning als bedoeld in art. 23 van de Wet OB. Als je die vergunning hebt, betaal je dus geen BTW meer aan de grens, maar verleg je deze naar je BTW-aangifte, waar je de BTW meteen weer als voorbelasting kunt aftrekken (als het tenminste om belaste activiteiten gaat). Hiermee hoef je dus geen BTW meer voor te schieten.

 

TNT werkt in dit geval als een soort expediteur. Geef aan deze club je vergunningsnummer door en klaar is Kees.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.