• 0

BeleggingsOG van Box 3 naar Vastgoed BV

Graag zou ik met iemand willen sparren over mogelijke constructies om beleggingsOG (momenteel Box 3) over te hevelen naar een vastgoed BV.

Wat zijn hiervoor de kosten, bijvoorbeeld overdrachtsbelasting, en fiscale consequenties?

 

Wie kan me hiermee helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

een aantal vragen vooraf:

- is het pand met BTW gekocht?

- is het pand in eigen beheer gebouwd?

- wie gebruikt het pand?

- wanneer is het pand voor het eerst in gebruik genomen?

 

Overdrachtsbelasting is bijna niet te voorkomen. Slechts in enkele gevallen, waarbij voornamelijk gedacht moet worden aan de VERPLICHT BTW- belaste levering.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Men is op basis van hvw getrouwd. Dhr. en mevr. bezitten op eigen naam enkele panden en daarnaast samen ook een paar.

Het gaat om een flink aantal beleggingspanden, voornamelijk bewoond door studenten en een enkel pand bedrijfsmatig (niet voor eigen gebruik).

Het zijn allemaal oude panden, dus geen nieuwbouw. De panden zijn al een behoorlijk aantal jaren in bezit.

 

Link naar reactie
  • 0

Willen de huidige eigenaren geld zien van de B.V.? M.a.w. moet de B.V. de panden kopen?

 

Zomaar wat gedachtenspinsels:

- inbreng tegen uitgifte van aandelen -> krijg je waarschijnlijk wel een monsterlijk aandelenkapitaal / agioreserve;

- verkoop aan B.V.

 

Ik zie geen mogelijkheid om overdrachtsbelasting te omzeilen, tenzij je een belastinginspecteur gek genoeg kunt krijgen om deze mensen als ondernemers aan te merken. Inbreng van een onderneming in een B.V. -> vrijstelling overdrachtsbelasting.

Maar dit zie ik niet zo snel gebeuren eigenlijk.

 

Dit is bepaald geen peuleschil. Een fiscaal advies, afgestemd op de feitelijke situatie, lijkt mij hier op zijn plaats.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

beste Doornbos,

 

waarom zou je de panden nu naar een BV willen overhevelen? De box 3 heffing is effectief laag. Veelal is de BV alleen gunstiger als de huuropbrengsten lager zijn dan de kosten van het OG. Bovendien betaalt de BV op termijn ook nog VPB over de waardestijging van de panden, hetgeen in box 3 achterwege blijft.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.