• 0

Producten uit China zonder factuur..

Beste forumleden,

 

Waarschijnlijk is deze vraag al vele malen gesteld, maar na bijna het hele forum (en google) uitgekamd te hebben kon ik geen specifiek antwoord vinden. Dus vandaar deze topic, hopelijk is 't niet een al te lastige vraag =)

 

Ik denk dat veel mensen ook een antwoord hierop zoeken, ondernemers met een eigen webshop waarbij de producten via routes als ebay.com geimporteerd zijn.

 

Ik heb mijn vraag in delen gezet op 'n chronologische volgorde, zodat het wat duidelijker is wat het probleem is. Dit is een situatie die vaak voorkomt:

 

1. Een product (bijv. tshirt of haarband) wordt via China besteld (bij 'n website of ebay.com),en betaald met paypal. Er wordt geen factuur bijgeleverd. Inkoopkosten: 30 euro

2 Bij de invoering wordt door de Douane, geen btw verrekend (of andere invoerkosten), omdat de waarde van het pakket te laag is of douane had 'even' geen zin.

3. Na ontvangst zet je het product in de webwinkel. Verkoopprijs: 40 euro En daarop nog 19% btw voor de omzetbelasting.

 

Van de vele topics op 't forum wordt aangegeven, dat de inkoper zelf aangifte moet doen bij de douane. Dan is punt 2 opgelost.

 

Maar er wordt bij punt 1 echter geen factuur/bon meegegeven, dus in principe koop je hebt van een particulier in een land buiten de EU. Vanwege de afwezigdheid van factuur/bon menen sommige dat de margeregeling van toepassing is, dit is alleen het geval binnen NL (zie belastingdienst.nl).

 

Waar ik dus bij vastloop:

1. product dat gekocht wordt uit China (of ander niet-eu land), dient btw/invoerrechten betaald te worden aan de douane.

Betekent dit dan ook dat je de btw die je daarover hebt betaald, kan aftrekken? (Hetzelfde als je iets inkoopt bij een groothandel in NL incl factuur) Of is de btw aan de douane, niet hetzelfde als voorbelasting?

 

Als dat wel zo is, btw aan douane = voorbelasting, dus eigenlijk 'factuur' van de douane is de factuur bij je inkoop?

 

En als dat allemaal niet zo is, hoe zit het dan inelkaar?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk heeft die Chinees geen nationaal exportvergunning. Dan kun je nooit een faktuur van hem verwachten, want dan loopt zijn "handeltje" gevaar. Bovendien kun jij geen import boeken zonder faktuur en kan jouw handel dus ook niet groeien....

Ga op zoek naar een geregistreerde leverancier in China, die jou wel een exportfaktuur kan meesturen, zodat alles netjes kan worden ingeklaard.

Link naar reactie
  • 0

Dus in die zin is het eigenlijk onmogelijk om een product officieel te verkopen, als deze is gekocht in een niet-eu land bij een particulier (zonder bon/factuur).

 

Als het onmogelijk is, dan is enige optie dat een particulier A in NL producten in koopt bij andere particulier B in niet-eu land. En vervolgens koopt bedrijf C de producten van particulier A, en past de margeregeling toe.. lijkt me verder niet helemaal frisse constructie...

Link naar reactie
  • 0

Beste esc,

 

Bon of geen bon (liever wel, evt. via een zelf geschreven kwitantie met handtekening van de verkoper), bij invoer moet je BTW betalen. Je geeft de goederen aan bij de douane en die berekenen de BTW en andere invoerbelastingen. Die BTW bij invoer is als voorbelasting aftrekbaar, mits belast gebruikt.

En voor je administratie kan je het douane-document als inkoopbon beschouwen.

 

Voer je vaker in, dan kun je een vergunning aanvragen bij de BTW-inspecteur om de heffing van BTW bij de grens te verleggen naar je BTW-aangifte.

 

(Goochel 'invoer BTW' en je weet alles)

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Waarschijnlijk heeft die Chinees geen nationaal exportvergunning.

 

Misschien ook wel, alleen voor echte export heb je een aantal (dure) documenten nodig, moet je moeite doen bij belasting en douane en ben je uren kwijt aan het invullen van paperassen. Ook in China een beetje overkill om dat te doen voor een paar tientjes. Gezien de kleine hoeveelheden wordt het dan als sample verstuurd. De echte Chinese belasting papieren / facturen zijn totaal niet interessant voor de Nederlandse belastingdienst, sterker nog, die moet je inleveren op het moment dat je exporteert.

 

Meestal kun je trouwens wel per mail een nette pdf factuur ontvangen. Voor 30-40 euro zou ik trouwens geen aparte aangifte doen. Stel dat je plastic producten 40 euro inkoop zijn, heffingen 4,7%, dan moet je in totaal 1.88 aan heffingen betalen. Postzegels en behandeling document door douane kosten vele malen meer.

 

Als je met dit soort mini bedragen werkt zou ik me niet zoveel zorgen maken. Koop je producten, verkoop ze weer. Betaal je btw en klaar ben je. Misschien niet helemaal 100% correct, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat bij een eventuele belastingcontrole een inspecteur compleet "los" gaat over het niet betalen van enkele tientjes aan importheffingen.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al verschillende kleine dingen gekocht in China, altijd bedragen onder € 100, hiervoor heb ik nooit geen btw hoeven betalen, alles wordt netjes thuis afgeleverd. Ik ben particulier. Kan ik nu ooit een btw aanslag verwachten, ik weet niet goed hoe ik hier mee moet omgaan. Ik weet wel dat tot € 22 belastingvrij is.

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Waarschijnlijk is deze vraag al vele malen gesteld, maar na bijna het hele forum (en google) uitgekamd te hebben kon ik geen specifiek antwoord vinden. Dus vandaar deze topic, hopelijk is 't niet een al te lastige vraag =)

 

Ik denk dat veel mensen ook een antwoord hierop zoeken, ondernemers met een eigen webshop waarbij de producten via routes als ebay.com geimporteerd zijn.

 

Ik heb mijn vraag in delen gezet op 'n chronologische volgorde, zodat het wat duidelijker is wat het probleem is. Dit is een situatie die vaak voorkomt:

 

1. Een product (bijv. tshirt of haarband) wordt via China besteld (bij 'n website of ebay.com),en betaald met paypal. Er wordt geen factuur bijgeleverd. Inkoopkosten: 30 euro

2 Bij de invoering wordt door de Douane, geen btw verrekend (of andere invoerkosten), omdat de waarde van het pakket te laag is of douane had 'even' geen zin.

3. Na ontvangst zet je het product in de webwinkel. Verkoopprijs: 40 euro En daarop nog 19% btw voor de omzetbelasting.

 

Van de vele topics op 't forum wordt aangegeven, dat de inkoper zelf aangifte moet doen bij de douane. Dan is punt 2 opgelost.

 

Maar er wordt bij punt 1 echter geen factuur/bon meegegeven, dus in principe koop je hebt van een particulier in een land buiten de EU. Vanwege de afwezigdheid van factuur/bon menen sommige dat de margeregeling van toepassing is, dit is alleen het geval binnen NL (zie belastingdienst.nl).

 

Waar ik dus bij vastloop:

1. product dat gekocht wordt uit China (of ander niet-eu land), dient btw/invoerrechten betaald te worden aan de douane.

Betekent dit dan ook dat je de btw die je daarover hebt betaald, kan aftrekken? (Hetzelfde als je iets inkoopt bij een groothandel in NL incl factuur) Of is de btw aan de douane, niet hetzelfde als voorbelasting?

 

Als dat wel zo is, btw aan douane = voorbelasting, dus eigenlijk 'factuur' van de douane is de factuur bij je inkoop?

 

En als dat allemaal niet zo is, hoe zit het dan inelkaar?

 

 

Is dit een ondernemers vraag? => je moet altijd facturen bijhouden, BTW+invoer betalen en factuur opgeven bij invoer.

Is dit een partikuliere vraag? => geen idee, shop lekker verder op Ebay, komt goed

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al verschillende kleine dingen gekocht in China, altijd bedragen onder € 100, hiervoor heb ik nooit geen btw hoeven betalen, alles wordt netjes thuis afgeleverd. Ik ben particulier. Kan ik nu ooit een btw aanslag verwachten, ik weet niet goed hoe ik hier mee moet omgaan. Ik weet wel dat tot € 22 belastingvrij is.

 

Als je importeert uit China met het doel dit met winst door te verkopen op marktplaats, ebay en consorten ben je al heel snel ondernemer voor zowel de KvK als belastingdienst.

 

Wanneer heb ik een onderneming?

Wanneer bent u ondernemer voor de btw?

 

Dat je geen BTW hoefde te betalen is omdat 99% van de chinezen alles als gift of sample versturen en er een fictieve waarde van 1 tot 25 usd opzetten. Als dit stelselmatig gebeurd is er sprake van belastingfraude. Als de werkelijke waarde wel netjes genoteerd staat en jou pakketje is niet onderworpen aan de btw en invoerrechten dan zal de douane ambtenaar in slaap gevallen zijn of er komen dagelijks zoveel pakjes binnen dat er niet genoeg mankracht voor is. (pakjes worden namelijk steekproefsgewijs gecontroleerd) In dat geval zou ik de verpakking bewaren aangezien de bewijslast bij jou ligt.

 

Je zou kunnen stellen dat de kans dat er een belastinginspecteur op je stoep staat verwaarloosbaar is, maar dit hangt totaal af van het volume en omzet.

 

Eind 2004 had de fiscus al een automatische zoekrobot die op eBay en Marktplaats speurde op zoek naar belasting en douanefraude. Bron

 

Laat staan wat ze nu in 2011 wel niet allemaal kunnen?

 

Mijn advies: Zoek het allemaal even goed uit. Met een inschrijving bij de KvK in combinatie met de kleine-ondernemingsregeling en vele aftrekposten hoef je sowieso amper belasting te betalen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.