• 0

Videocursus 'Werkende websites' voor het MKB

Omschrijving van je concept:

Hallo zeer gewaardeerde forumleden,

 

Al enige tijd werk ik met video om met mijn klanten te communiceren (mijn hoofdactiviteit is het realiseren van websites voor het MKB). Vooral screencasts doen het erg goed. Om bijvoorbeeld de voortgang van een project te tonen. Ook maak ik tegenwoordig een 'oplevervideo' met daarin instructies om de website te voorzien van nieuwe content. Specifieke vragen beantwoord ik regelmatig met een link naar een reeds opgenomen video.

 

Nu wil ik informatie verzamelen die voor mijn doelgroep van belang is, om daar een cursus van te maken. Die ze leidt in het 'websitetraject' van oriëntatie tot en met het onderhoud en 'linkbuilding'.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Zelf ben ik (met behulp van literatuur) gekomen tot de volgende structuur:

 

- Valkuilen;

- Doelstellingen

   - informeren / overtuigen / amuseren / verkopen / contact leggen

   - wanneer is de website een succes?

   - hoe is dat te meten?

   - budget? Eenmalige kosten / maandelijkse kosten / consultancykosten / promotiekosten

   - budget in termen van tijd beschikbaar per maand.

- Functionaliteiten (features with benefits)

   - Live chat

   - click to call

   - blog

   - reacties

   - sample/brochure bestellen

   - opt in

   - nieuwsbrieven

   - contactformulier

   - shop

   - downloads

   - gallerij

   - autoresponders

   - meertaligheid

   - testjes/polls

   - etc.

- Content

   - Testimonials

   - kortingscoupon

   - video

   - maps

   - contact

   - over de organisatie

   - nieuws (uitwerken)

   - persoonlijke informatie

   - producten en diensten

   - algemene voorwaarden

   - verplichte info zoals KVK

   - blogreacties

   - achtergrond

   - klantcases

   - gallerij

   - links

   - kennisbank / artikelen

   - medewerkers

   - toepassingen

   - features&benefits

   - vacatures

   - sitemap

- Structuur (hoe rangschik je de content en functionaliteiten en wat is de actie op elke pagina)

- Nazorg

   - content bijhouden

   - conversie

- Promotie

   - Linkruilen klanten

   - leveranciers

   - 'startpagina's'

   - posten op eigen site

   - posten op fora

   - Twitter

   - aanmelden nujij etc. Klanten mailen

   - offline vermelden

   - cpc

   - eigen Hyve

   - directories

   - Google bedrijvencentrum

   - marktplaats

   - YouTube

   - ping blogdiensten.

 

Bonussen:

   -E-mailetiquette

   -Wordpress

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Klanten beter (effectiever en efficienter) van dienst zijn. En leads genereren.

 

De cursus is dus bestemd voor bedrijven die net klant zijn geworden. En voor potentiele klanten die bezig zijn met een nieuwe website.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er is uiteraard heel veel informatie. Ook zijn er veel instructievideo's. Maar een compleet en Nederlandstalig concept is er niet, voor zover ik weet.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Welke internetexpert heeft suggesties zodat de cursus nog completer (of effectiever) wordt?

En misschien nog wel belangrijker... Wie heeft er als MKB-er prangende vragen die behandeld kunnen worden?

 

Ook algemene opmerkingen over bijvoorbeeld de aanpak zijn van harte welkom natuurlijk.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Peter,

 

Je idee spreekt mij wel aan, tenminste als ik het goed begrepen heb. Is je doel om via jouw video de MKB'er support te geven in het up to date houden van zijn website? Dat hij - zodra het project afgerond is - terug kan grijpen op de video om nog eens na te kijken hoe jij hem dat eerder had uitgelegd? Als dat zo is, is het een leuk idee.

 

Wel vraag ik mij af hoe iemand de onderwerpen uit de video moet toepassen op zijn eigen context. Je lijst lijkt meer een introductie in de online wereld, het creëren van het 'o ja dat kan ik ook nog eens proberen'-effect bij de ondernemer. Maar hoe moet hij het dan concreet gaan invullen? Hoe passen deze zaken in een lange termijnvisie op ondernemen en bijv. de profilering van zijn zaak? Of bedoel je dat met 'leads genereren'? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wil je het dan nog eens uitleggen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daphne,

 

Hartelijk dank voor je reactie en mijn excuses voor de onduidelijkheid.

 

Het is inderdaad het doel om de MKB'er support te geven bij het up to date houden van zijn website. Én bij de promotie van de website. Tevens is het de bedoeling dat de ondernemer een deel kan bekijken tijdens het orienteren op een nieuwe website, zodat hij of zij op de hoogte is van de mogelijkheden en de voordelen daarvan (dus geen technische zaken en zo).

 

Goed punt, dat "'o ja dat kan ik ook nog eens proberen'-effect". Maar hij/zij moet de zaken contcreet gaan invullen door hetgeen gedemonstreerd wordt in de video toe te passen. Als een hoofdstuk bijvoorbeeld gaat over Google Bedrijvencentrum, leg ik uit wat het is, wat het voordeel ervan is en laat ik in de video zien hoe je je bedrijf zo goed mogelijk kan toevoegen aan Google Maps.

 

Leads genereren was voor mijzelf bedoeld. Dus met het verspreiden van deze cursus hoop ik nieuwe klanten aan te spreken.

 

Is het zo duidelijker? Wat kan ik eventueel nog toelichten?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een leuk en nobel streven, toch een aanvulling uit de praktijk:

Veel ondernemers die een site hebben zullen na een zeer beperkte periode na oplevering van een site of dergelijke weinig of geen tijd meer stoppen in onderhoud en alles wat daarbij komt kijken. De hobbyisten en knutselaars daargelaten.

Ook met het meest simpele cms icm een flinke instructie die je aanbiedt gaat na een tijdje de telefoon: " hoe zat het ook al weer? hoe doe je dat? hij doet t niet! " etc.

De ondernemer is bezig met ondernemen en doet waar hij goed in is en wil eigenlijk dat " gedoe" niet.

 

Jouw instructie biedt op zich toegevoegde waarde, maar mijn ervaring is dat daarvan weinig blijft hangen en men iha snel bij je terugkomt met de vraag of jij het niet "even" voor ze kan doen. Daaruit vloeit voort dat ik bijna standaard een onderhoudscontract aanbiedt voor updates, nieuws, cijfers van Analytics, plaatsen links etc.

Prima voor alle partijen.

 

Toch veel succes met de uitwerking etc van je video en succes!

GJ

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie GJ,

 

Jouw ervaring is ook herkenbaar bij mijn klanten. Ik bemerk alleen wel een tweedeling: klanten besteden alles uit of ze willen zoveel mogelijk zelf doen. Naar aanleiding van jouw reactie kan ik de cursus misschien beter alleen op de laatste groep afstemmen.

 

Of ik richt me enkel op de beperkte periode na oplevering en die ervoor (de orientatie- en realisatiefase). Een goed begin is het halve werk. Het wordt dan meer voorlichting van wat belangrijk is om in die periode op te letten.

 

Onderhoudscontracten zijn uiteraard goed voor alle partijen, maar ik hoop er iets naast te kunnen bieden.

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.